علل سرد بودن دست‌ها

هرکس دستانتان را می‌گیرد، می‌گوید چقدر دستانت سرد است

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دست و پاهایشان همیشه سرد است؟ برخی افراد همیشه نوک انگشتان دست و پایشان سرد است. این علل مختلفی دارد. اگر می‌خواهید درباره علل و چرایی سرد بودن دست‌ها و پاها بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید:

احتمالا مشکل از گردش خون نیست

ممکن است شنیده باشید که علت سرد شدن دست‌ها، گردش خون ضعیف است، اما این باوری اشتباه است. ممکن است علت سردی دست‌ها آن باشد که رگ‌های خونی دست‌ها به دلیل سرمای هوا باریک می‌شوند. خیلی از افراد دست‌های سردی دارند اما گردش خون آنها در عروق دست و پاها نرمال است (دلایل بی‌حسی و گزگز شدن دست و پا چیست؟).

طبعا در برخی موارد ممکن است گردش خون علت سردی دست باشد بنابراین اگر احساس می‌کنید مشکل قلبی یا مشکلی در گردش خون دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

احتمالا لباس کمی در هوای سرد پوشیده‌اید

گاهی در مواقعی که هوا سرد باشد و شما به اندازه کافی لباس نپوشیده باشید، بدن شما برای عملکرد بهتر خود دمای میانه خود را حفظ می‌کند. وقتی هوا سرد است، بدن خون را سریعا به هسته یا میانه بدن می‌فرستد تا آن را گرم نگه دارد و از این رو سر و پا سرد می‌شود (آیا علت سرماخوردگی ، سرد شدن هواست؟).

ممکن است نشانه‌ای از مریضی باشد

برخی افراد دچار عارضه‌ای به نام “پدیده رینود” هستند که در آن رگ‌های خونی واکنش شدیدی به سرما نشان می‌دهند یا به دلیل استرس روانی رگ‌ها سفت می‌شوند. در چنین شرایطی انگشتان دست و پا به شدت سرد می‌شوند تا جایی که رنگ پوست سفید می‌شود یا قرمزی یا کبودی در نوک انگشتان دیده می‌شود.

در اغلب موارد دلیل پدیده رینود ناشناخته است و حتی در مواردی علائم آنقدر خفیف است که افراد به دنبال درمان نمی‌روند. در سایر موارد، پدیده رینود می‌تواند ناشی از چیزهایی چون سیگار کشیدن، آسیب دست یا پا، بیماری‌های عروقی یا سندرم تونل کارپال باشد.

رینود می‌تواند تنها در پاها یا دست ها و یا هر دو رخ دهد و گاهی همزمان در دو طرف بدن رخ می‌دهد. گرچه این شرایط ناراحت‌کننده است اما چندان جدی نیست.

خیلی از موارد این شرایط آزاردهنده است اما تهدیدی برای زندگی نیست. در برخی افراد این شرایط می‌تواند شدیدتر باشد. چنین افرادی اغلب دچار بیماری‌هایی چون لوپوس یا اسکلرودرمی هستند. کسانی که انگشتان دست و پایشان زخم می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنند زیرا می‌تواند علامت شکل شدیدی از رینود باشد.

چه باید کرد؟

در ابتدا اگر سردی انگشتان دست و پا را تجربه کردید، باید آن را با یک متخصص در میان بگذارید. اگر روی انگشتان دست و پا زخم مشاهده کردید یا سرمای دستان مانع از آن می‌شود که کارهای روزانه خود مانند آشپزی، رانندگی یا لباس پوشیدن را انجام دهید، این موضوع را حتما به پزشک اطلاع دهید. روش‌های درمانی برای بیمارانی که مبتلا به شکل معمولی یا شدید رینود هستند، وجود دارد.

در وهله اول گرم نگه داشتن دست و پا مهم است. کیسه آب گرم و پتو گزینه‌های خوبی هستند اما آب داغ پیشنهاد نمی‌شود زیرا اگر احساسی در خصوص گرما نداشته باشید، ممکن است به شما صدمه بزند. خیلی به بخاری و هیتر نزدیک نشوید.

اگر مستعد سردی دست و پا هستید، لباس‌های گرم مانند جوراب و دستکش ضخیم بپوشید. مهمترین چیز، پیشگیری است. اعضای بدن خود را گرم نگه دارید و وقتی دست یا پاها سرد شدند، بهترین راه، رفتن به جاهای گرم و پوشیدن چند لباس است.

منبع huffingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.