عمارت ارباب هرمز سازنده تهرانپارس

معماری دوران قاجار در تهرانپارس

در خیابان تهرانپارس تهران بنای تاریخی قرار دارد با معماری و تزیینات زیبای ایرانی متعلق به دوره قاجار که بسیار مهجور مانده و کمتر به آن توجه می شود. عمارت ارباب هرمز متعلق به سازنده محله تهرانپارس است که امروز از جاذبه های این محله به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم بیشتر شما را با ارباب هرمز و عمارت ایشان آشنا کنیم.

ارباب هرمز که بود؟

هرمز آرش فرزند تیرانداز، متولد روستای خیرآباد یزد است. وی در نوجوانی به هندوستان سفر کرد و در همانجا فعالیت کاری آغاز نموده و به موفقیت هایی دست یافت. حاصل ازدواج او با دختر دایی اش پری بانو آگاهی، سه دختر و دو پسر بوده است. ارباب هرمز سازنده محله تهرانپارس است. او و همسرش از واقفان بزرگ تهرانپارس هستند. از جمله موقوفات ایشان می توان به دبیرستان پری آگاهی، مدرسه‌ راهنمایی هرمز آرش، زایشگاه رویین تن آرش، مسجد خیابان بهار و اهدای چندین هکتار زمین به هلال احمر توسط پری بانو اشاره کرد. هرمز آرش به بیماری قند مبتلا بود و در ۸ شهریور ۱۳۵۱ درگذشت. او در قصر فیروزه در کنار آرامگاه پسرش رویین تن به خاک سپرده شد.

عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز و موزه گرافیک ایران
موزه گرافیک ایران

عمارت ارباب هرمز واقع در بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس، در محوطه باغی به نام “باغ اناری” قرار داشته است که گفته می شود میراث ارباب جمشید پدر برای ارباب هرمز پسر بوده است. این عمارت با مساحت تقریبی ۹۰۰ متر مربع به سبک معماری ترکیبی سنتی و غربی در دوطبقه ساخته شده است. طبقه بالا اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه و محل زندگی ارباب بوده و طبقه پایین نیز ویژه مهمان ها و مباشرها بوده است.

این بنا در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مرمت آن نیز در سال ۱۳۹۵ به پایان رسید. هم اکنون از این بنا به عنوان “موزه گرافیک ایران” استفاده می شود. این موزه اولین موزه طراحی گرافیک در آسیاست و در آن نمایشگاه ها، گالری ها و رویدادهای هنری برگزار می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.