عمق میدان در عکاسی چیست؟

عمق میدان (DOF) مهم ترین چیز برای عکاسان مبتدی است

عمق میدان (DOF) مهم ترین چیز برای عکاسان مبتدی است که برای شروع عکاسی و پیشرفت در کار گزینه خوبی است. با درک عمق میدان، نحوه تغییر آن در عکس ­ها و ویژگی­ های هنری مربوط به آن می­ توان عکس ­های خوبی خلق کرد. ویژگی عمق میدان به سطح پیشرفت شما در عکاسی کمک می­ کند.

عمق میدان چیست؟

به فاصله لنز تا اشیاء، عمق میدان می­ گویند. این فاصله تعیین می­ کند که چه مواردی در عکس شما مورد توجه و یا تار به نظر برسد. به مثال شکل زیر توجه کنید:

عمق میدان و فیلم عکاسی

در این عکس انگشت دست و کانتور فیلم در فوکوس، و بقیه خارج از فوکوس قرار گرفته ­اند. این ویژگی یک DOF “کم عمق” است که در آن تنها بخش کوچکی از فضای مقابل لنز قابل قبول است. شما می­ توانید تفاوت بین میدان کم عمق  و عمیق تر را در این دو عکس ببینید:

عمق میدان و گل

تصویر بالا در دو دیافراگم مختلف گرفته شده است (برای مقایسه دو عکس را کنار هم قرار داده ­ایم)،  شما     می توانید اختلاف چشمگیری را در بالا مشاهده کنید. نتایج بسیار متمایز است، این به شما نشان می دهد که چگونه می توانید تاثیرات مختلفی را در عکاسی ایجاد کنید.

دیافراگم و عمق میدان

اگر در مورد اصول اولیه عکاسی مطالعه داشته­ اید، می­ دانید که دیافراگم میزان باز بودن شاتر را در زمان عکاسی مشخص می ­کند، این امر میزان نور را در سنسور دوربین خود اندازه گیری می­ کند و تاثیر زیادی بر روی آن دارد. این نمودار نشان می ­دهد که چرا یک دیافراگم بزرگتر عمق میدان کمتری را ایجاد می­ کند:

دیافراگم و عمق میدان

در حال حاضر، به نظر می­ رسد که یک دیافراگم بزرگتر نور بیشتری را از سنسور خود رد می­کند و یک میدان کم عمق نسبت به یک دیافراگم کوچکتر ایجاد می­ کند (همانطور که در شکل مشخص است هر دو تصویر از شی که روی آن متمرکز شده است منجر به شفافیت یکی از تصاویر می ­شود).

به یاد داشته باشید که یک عدد کوچکتر دارای دیافراگم بزرگتری است و بالعکس.

بهترین روش یادگیری: بازی در اطراف

می­ توانید تمام نمودارها و عکس­های حرفه ­ای را بررسی کنید، اما بهترین روش برای یادگیری درمورد چگونگی تغییر عمق میدان امتحان بر روی عکس­ های شخصی است، با دوربین شروع به بازی کنید و با امتحان دیافراگم های مختلف نحوه تاثیر آن را بر عکس­ ها مشاهده کنید.

بهترین روش برای انجام این کار بررسی عملکرد دیافراگم است که به شما اجازه می ­دهد دیافراگم لنز خود را بدون نیاز به نگرانی در مورد سرعت شاتر تغییر دهید و به طور خودکار براساس انتخاب شما تنظیم می­ شود.

دوربین و عمق میدان

در اینجا پنج آزمایش کوچک را برای آشنایی با عمق میدان می­ توانید انجام دهید. در این مقاله برای آشنایی با کار از چند عکس و تخیلات استفاده کرده ­ایم!

آزمایش۱: از فاصله دور و نزدیک بر شیء تمرکز کنید

زمانی که می­ خواهید از DOF به نفع خود استفاده کنید، به یاد داشته باشید که میدان کم عمق همیشه به دوربین شما نزدیک خواهد شد. یک مکان مناسب برای دید دوربین پیدا کنید که در آن یک شات خوب از دو اشیاء مختلف داشته باشید و شیء دوم از اولی کمی دورتر باشد.

فوکوس نزدیک لیوان و عمق میدان

ابتدا بر شیء نزدیک و سپس بر شیء دور تمرکز کرده و عکس بگیرید.

فوکوس دور و عمق میدان

شما اکنون اولین آزمایش خود را با عمق میدان انجام داده اید! این آزمایش هیجان انگیز نمی ­باشد ولی اگر بتوانید آن را به درستی انجام دهید با DOF آشنایی پیدا خواهید کرد.

آزمایش ۲: ایجاد تغییر و تحول در یک شیء

یکی از کارهای مورد علاقه شخصی من برای انجام میدان کم عمق، ایجاد یک گذر در یک شی است، به طوری که نزدیکترین بخش مورد توجه قرار دارد و سایر اشیاء در تمرکز کمتری قرار دارند و توجه کمتر می­ شود. با عکس و مطلب پایین این مفهوم قابل درک است:

تغییر در شی و عمق میدان

شات فوق از لبه میز دنبال می­ شود و شما می ­توانید به طور واضح انتقال از فوکوس به خارج از فوکوس را مشاهده کنید. این یک راه جالب برای ایجاد عمق در عکس های شما است و با این کار می­ توانید به یک قسمت خاص توجه را جلب کنید.

درس ۳: جداسازی موضوع شما

اغلب از میدان کم عمق در جداسازی یک موضوع استفاده می ­شود، بر روی موضوع تمرکز کرده و پس زمینه را تار می­ کند.

جداسازی موضوع و عمق میدان

در تصویر بالا، کتاب مربوط به موضوع اصلی از سایر کتاب ­ها جدا شده است، از این مهارت خوب برای انواع عکاسی در محیط ­های متفاوت مانند طبیعت استفاده می ­شود.

درس ۴: پس زمینه در فوکوس

این تکنیک برای تمرین چشم عکاسی شما نسبت به روش عمق میدان مفید است. گاهی اوقات پس زمینه یک تصویر خاص می ­تواند نقطه مرکزی یک عکس باشد، و آنچه که در پیش زمینه است خارج از فوکوس قرار گیرد.

پس زمینه فوکوس و عمق میدان

همانطور که می ­بینید، با این کار در اثر هنری، یک بخش مورد توجه و بخش دیگر در تمرکز ثانویه قرار می­ گیرد.

درس ۵: فوکوس متوسط

تا به حال، پیش زمینه و یا پس زمینه در تمرکز (فوکوس) بوده است. در روش نهایی، شما بخش عمده ای از پیش زمینه و پس زمینه را به طور متوسط مورد تمرکز قرار می­ دهید.

فوکوس میانه و عمق میدان

این راهکارها برای تقویت مهارت عکاسی با میدان کم عمق در زمینه­ های مختلف مفید است.

تمرین و کسب تجربه!

یادگیری این مهارت ­ها با تمرین کردن بر روی عکس تحقق می­ یابد. مهارت­ها را بر روی عکس ­های خودتان اعمال کنید. بهترین راه برای افزایش مهارت هایتان این است که تمرین کنید و با خودتان صادق باشید و نتایج حاصل از عکس ­ها را تحلیل کنید. برای تنظیم عمق میدان در تصاویر از دیافراگم بزرگ و کوچک استفاده کنید و خلاق باشید!

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    بسیار عالی بود مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.