درباره عمل جراحی لاغری بیشتر بدانید

با انواع عمل لاغری، خطرات و فواید آن آشنا شوید

اگر شرایط زیر را داشته باشید احتمالا آماده عمل جراحی لاغری هستید:

  • بسیار چاق هستید، به خصوص اگر مشکلات مرتبط با چاقی داشته باشید مانند دیابت نوع دو
  • از خطرات و فواید این عمل آگاهی دارید
  • اطلاع دارید که تغذیه شما بعد از عمل جراحی باید چگونه باشد
  • برای تغییر سبک زندگی خود جهت حفظ وزنتان آمادگی دارید

معمولا نوجوانان عمل جراحی لاغری انجام نمی دهند مگر آنکه بسیار چاق باشند و شاخص توده بدنی آنها (BMI) حداقل ۳۵ باشد و دچار مشکلات مرتبط با چاقی باشند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، در خصوص عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

انواع عمل جراحی لاغری

معده و عمل جراحی لاغری
۴ نوع عمل جراحی لاغری که موجب تغییر شکل معده می شود

وقتی تحت عمل جراحی لاغری قرار می گیرید، جراح شما تغییراتی در معده یا روده کوچک شما و یا هر دو ایجاد می کند. به طور کلی انواع جراحی لاغری ۴ گونه است:

بایپس معده:

این جراحی با نام هایی چون بایپس معده، Roux-en-Y یا RYGB شناخته می شود. جراح تنها قسمت کوچکی از معده را که به آن کیسه می گویند باقی می گذارد. این کیسه نمی تواند غذای زیادی را در خود نگه دارد، درنتیجه کمتر غذا می خورید. غذا از دیگر قسمت ها عبور کرده و مستقیما از طریق این کیسه به روده کوچک می رسد. این جراحی که در آن از دوربین هایی برای نمایش داخل شکم استفاده می شود (لاپاروسکوپی) می تواند تنها با برش های کوچکی انجام گیرد. بایپس معده کوچک نیز به همین طریق به وسیله لاپاروسکوپی انجام می گیرد.

حلقه قابل تنظیم معده:

جراح حلقه کوچکی را در قسمت بالایی معده شما قرار می دهد. این حلقه یک بالن کوچک داخل خود دارد که میزان تنگ و گشادی حلقه را تنظیم می کند. اندازه حلقه بر اساس میزان غذای داخل معده تنظیم می شود. این عمل نیز با استفاده از لاپاروسکوپی انجام می شود.

جراحی اسلیو یا آستین معده:

جراح قسمت عمده معده را برمی دارد و فقط یک قسمت باریک را از بخش فوقانی معده باقی می گذارد که به آن آستین معده می گویند. این عمل ممکن است هورمون گرلین را مهار کند؛ بدین سبب اشتهای شما کمتر می شود.

انحراف اثنی عشر:

این یک عمل پیچیده است که در آن بیشتر قسمت های معده برداشته می شود و از آستین معده برای انتقال غذا به روده کوچک استفاده می شود. این موجب کم شدن اشتها می شود و کمتر غذا می خورید. از این رو میزان مواد مغذی درنتیجه ویتامین و مواد معدنی موردنیاز خود را دریافت نمی کنید.

ایمپلنت الکتریکی:

سیستم قابل شارژ  Maestro به عنوان یک ضربان ساز عمل می کند که ضربان های الکتریکی را به یک عصب که بین معده و مغز قرار گرفته و به آن عصب واگ (vagus ) می گویند، می رساند. این عصب فرمان سیری به مغز می دهد. دستگاه در شکم کار گذاشته می شود و یک ریموت کنترل دارد که می تواند از بیرون آن را کنترل و تنظیم کند.

از هر یک از این جراحی ها که استفاده کنید مهم آن است که تمرکزتان بر روی رژیم غذایی سالم و تحرک بیشتر باشد و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

فواید عمل جراحی لاغری

اکثر افراد بعد از عمل لاغری به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه وزن کم می کنند. با این حال خیلی از افراد هستند که مقداری از کاهش وزن را دوباره بدست می آورند و عده کمی هستند که به هیچ وجه وزن از دست رفته آنها برنمی گردد. اگر هرگونه مشکل یا بیماری مرتبط با چاقی دارید، اغلب بعد از عمل لاغری بهبود می یابد. بعضی بیماری ها مانند دیابت به سرعت بهبود می یابد. مشکلات دیگر مانند فشار خون بالا کمی دیرتر برطرف می شود.

خطرات و عوارض جانبی

شایع ترین عوارض جانبی شامل حالت تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال، تعریق زیاد، افزایش گاز معده و سرگیجه است. عوارض جانبی که باید جدی گرفته شوند شامل خونریزی، عفونت، ترشح از محل بخیه ها و لخته شدن خون در پاهاست که می تواند به قلب و ریه ها منتقل شود. اکثر افراد هیچ یک از این عوارض را ندارند.

مشکلات طولانی مدتی که در پی عمل لاغری رخ می دهد بستگی به نوع عمل جراحی شما دارد. یکی از مشکلات رایج به خصوص در مورد عمل بایپس معده، سندرم دامپینگ یا تخلیه است که در آن غذا به سرعت از روده کوچک عبور می کند. علائم آن شامل تهوع، ضعف، عرق کردن، غش کردن، اسهال بعد از غذا خوردن و عدم توانایی در خوردن شیرینی بدون احساس ضعف زیاد است. این برای بیش از ۵۰ درصد از کسانی که عمل جراحی کاهش وزن انجام داده اند، اتفاق می افتد. اما اجتناب از خوردن غذاهای شیرین و جایگزین کردن آنها با غذاهایی که فیبر بالایی دارند می تواند از این علائم پیشگیری کند.

اگر وزن زیادی را سریع از دست بدهید احتمالا سنگ صفرا ایجاد می شود. برای پیشگیری از آن احتمالا پزشک شما توصیه می کند ۶ ماه اول بعد از عمل از نمک های صفراوی مکمل استفاده کنید. علاوه بر این باید حتما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید به خصوص اگر  جراحی شما عمل جذب مواد مغذی موجود در غذا را سختتر کرده است.

کاهش وزن سریع و کمبود مواد مغذی به جنین آسیب می رساند به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند که زنانی که درسن بارداری هستند و این عمل جراحی را انجام داده اند، تا زمانی که وزن آنها به میزان ثابت نرسیده است، از بارداری جلوگیری کنند.

منبع webmd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.