با غذاهای محلی اردبیل آشنا شوید

گشت و گذاری در اردبیل و غذاهای خوشمزه آن

درگذشته هر شهر نسبت به آب‌وهوا، ذائقه و محصولات کشاورزی که دارد، غذاهای متفاوتی درست می‌کرد. برای همین وقتی غذایی را می‌پزیم یاد شهر خاصی میفتیم یا به شهری نسبت می‌دهیم. امروزه غذاهای محلی خودشان به‌عنوان یک جاذبه گردشگری به‌حساب می‌آیند و مردم‌دوست دارند وقتی به شهری سفر می‌کنند حتماً غذای محلی آن را امتحان کنند. خوردن غذاهای محلی شهری که به آن سفر می‌کنیم خاطره سفر را برایمان چندبرابر می‌کند. امروز می‌خواهیم با هم به شهر اردبیل سفر کنیم و شما را با غذاهای محلی اردبیل آشنا کنیم.

پیچاق قیمه یا پیچاخ قیمه

پیچاق قیمه اردبیل

پیچاق قیمه یکی از غذاهای محلی اردبیل است که به لحاظ ظاهری شبیه خورش قیمه ما است؛ اما از لحاظ طعم و مزه با آن تفاوت دارد. در تهیه این غذای بسیار خوشمزه از خلال بادام استفاده می‌شود و در اکثر رستوران‌های اردبیل سرو می‌شود. پیچاق قیمه را با گوشت گوسفندی، برگ‌بو، هل، دارچین، پیاز، فلفل، تخم‌مرغ درست می‌کنند و همراه برنج می‌خورند.

خشیل

خشیل یکی از غذاهای سنتی، مقوی و ساده اردبیل است. برای تهیه خشیل از شیره خرما، کره، دارچین، شکر، آرد و بلغور گندم استفاده می‌کنند؛ برای همین طبع بسیار گرمی دارد. برای همین این غذا در فصل زمستان طرفدار زیادی دارد.

چیغیرتما

چیغیرتما اردبیل

چیغیرتما از غذاهای ساده اردبیل است که به آن املت گوجه‌فرنگی هم می‌گویند. چیغیرتما به افزودن تخم‌مرغ در مرحله آخر به مرغ را می‌گویند. اگر در این غذا از مرغ یا بوقلمون استفاده نشود همان املت خودمان است.

دمی یارما

دمی یارما غذای واقعاً خوشمزه‌ای است و اگر یکبار آن را امتحان کنید حتماً به آن علاقه‌مند می‌شوید. در تهیه دمی یارما از بلغور گندم، سیب‌زمینی، گوشت چرخ‌کرده، هویج، رب گوجه‌فرنگی، پیاز استفاده می‌کنند. وجود بلغور ارزش غذایی آن را بسیار بالا می‌برد. همچنین این غذا از غذاهای مجلسی اردبیل است.

باسترما پلو

باسترما پلو اردبیل

باسترما در زبان ترکی به معنی فشرده کردن است و در این پلو خوشمزه گوشت یا مرغ هم‌زمان با پخت برنج پخته می‌شود. باسترما پلو از لحاظ ظاهری شبیه ته‌چین و از غذاهای پرطرفدار است.

کشمش پلو

کشمش پلو یکی از غذاهای مفید اردبیل است. برای تهیه این غذا از برنج، شیر، کشمش، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. اگر غذاهای شیرین دوست دارید حتماً این غذا را امتحان کنید.

تره اسفناج اردبیلی

تره اسفناج اردبیل یکی از غذاهای سنتی است و از لحاظ طعم و مزه با تره اسفناج گیلان متفاوت است. در این غذا برعکس اسمش از هیچ تره‌ای استفاده نمی‌کنند. این غذا خوشمزه و هم مقوی است؛ زیرا از اسفناج تهیه شده است. این غذای محلی اردبیل از علاوه بر اسفناج از سیر، پیاز، لپه، تخم‌مرغ، رب انار، زردچوبه، نمک و روغن تهیه می‌شود.

ترشی قیمه

ترشی قیمه اردبیل

ترشی قیمه هم یکی از غذاهای محلی و سنتی است که اصالت آن به استان اردبیل برمی‌گردد. استفاده از آلو خورشتی و آبغوره طعم بی‌نظیری به این غذا می‌دهد.

ساج کباب یا (ساج ایچی، ساج قورما)

ساج کباب یا ساج قورما یکی از غذاهای سنتی است که بیشتر عشایر آن را برای مهمانان خود درست می‌کردند. در طبخ این غذا، از ماست در هنگام پخت استفاده می‌شود. درگذشته این غذا در داخل ساج پخته می‌شد و به همین دلیل به این نام معروف شده است. برای تهیه این غذا از راسته گوسفندی استفاده می‌کنند.

سوتی پلو یا شیرپلو

سوتی پلو اردبیل

سوتی پلو یکی دیگر از غذاهای محلی اردبیل است. شیر به زبان ترکی سوتی می‌شود و در زمان پخت به‌جای آب در برنج شیر می‌ریزند. سوتی پلو را بیشتر با خرما یا کشمش سرو و در شب چهارشنبه‌سوری با ماهی دودی میل می‌کنند.

رشته پلو

اگر به اردبیل سفر کرده باشید حتماً چشمتان به رشته‌های دودی خورده است. رشته پلو اردبیل با رشته‌پلویی که ما تهیه می‌کنیم طعم و مزه متفاوتی دارد. بسیاری از مردم اردبیل این غذا را در شب سال نو می‌پزند.

سوغان سو

سوغان سو یکی از غذاهای محلی اردبیل و آذربایجان شرقی است و علاوه بر طعم لذیذش، مقرون‌به‌صرفه هم است. در تهیه این غذا از پیاز، تخم‌مرغ، رشته، روغن و آب استفاده می‌کنند و گزینه مناسبی برای وعده ناهار است.

قیساوا

قیساوا اردبیل

قیساوا یک صبحانه مقوی است و با تخم‌مرغ، خرما، کره دهات، کمی پودر دارچین و پودر گردو تهیه می‌شود. توصیه می‌کنم حتماً این صبحانه مقوی را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

بزباش اردبیل

بزباش همان آبگوشت خودمان است. در این آبگوشت، گوشت گوسفند را همراه لوبیا یا نخود می‌پزند و سبزی‌های تره، جعفری و شنبلیله را در انتها اضافه می‌کنند.

بخوانید: با طرز تهیه آبگوشت آشنا شوید

خینگل

خینگل اردبیل

خینگل از غذاهای عشایر دشت مغان اردبیل است و از مواد اصلی این غذا گوشت چرخ‌کرده، آرد و ماست است.

قیسی پلو

یکی از پلو های بسیار خوشمزه قیسی پلو است که اصالت آن به شهر اردبیل برمی‌گردد. طعم این غذا مثل مرصع پلو و شیرین پلو است و می‌توانید با گوشت یا مرغ تهیه کنید. اگر این پلو خوشمزه را امتحان نکردید پیشنهاد می‌کنم قیسی پلو را حتماً در برنامه غذایی خود جای دهید، این غذا علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیر خود به دلیل داشتن قیسی خواص بسیار زیادی دارد.

غذای کاسه کباب

کاسه کباب اردبیل

یکی از غذاهای خوشمزه اردبیلی که خیلی موردتوجه قرار گرفته کاسه کباب است. در تهیه این غذا کباب چنجه و کباب کوبیده را درون کاسه ریخته و در آخر روی آن‌ها کره محلی ریخته می‌شود که طعم این غذای اردبیلی را فوق‌العاده می‌کند.

آش دوغ

آش دوغ اردبیل

آش‌ها به دلیل هوای سرد اردبیل از جمله خوراک‌های پرطرفدار هستند. آش دوغ مشهورترین آش اردبیل است و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این آش از دوغ محلی، ماست، نخود، برنج، و سبزی‌ها شامل تره، گشنیز و برگ سیر تازه استفاده می‌کنند.

آش میوه

آش میوه یکی از آش‌های سنتی ایرانی و بسیار خوشمزه است. ارزش غذایی آش میوه به‌خاطر انواع حبوبات و میوه‌ها بالا است. برای تهیه آش میوه از لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست‌کنده، رشته آش، گوشت چرخ‌کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک، گوجه برقالی و سبزی‌های تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر استفاده می‌کنند.

آشگیلدیک

آش گیلدیک اردبیل

آش گیلدیک یکی از آش‌های سنتی و  بسیار مقوی اردبیل است.  بخاطر استفاده از گل نسترن در آش گیلدیک، این غذا بسیار خوش‌طعم است. در تهیه این آش از نخود، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، گوشت چرخ کرده، رشته آشی، آلبالوی خشک، قیصی، آلو خشک، گردو، نعنا، روغن، زردچوبه و نمک استفاده می کنند.

آش یارما یا یارما شورباسی

یکی از آش‌های سنتی ایرانی آش یارما است و اصالت این آش برای استان اردبیل است. به دلیل داشتن یارما یا همان بلغور، این آش یکی از آش‌های مقوی و مفید برای بدن است و طعم و مزه خوبی دارد. برای تهیه این آش از بلغور گندم، عصاره گوشت، سبزی آش، لوبیا قرمز، زعفران، آبغوره، رب گوجه و نمک استفاده می‌کنند.

ارشیت آش یا آش رشته اردبیل

آش رشته اردبیل نیز یکی از آش‌هایی است که از قدیم بوده است. ارشیت آش را در مراسم چهارشنبه‌سوری، آش پشت‌پا، نذری‌ها و افطار زیاد می‌پزند. برای تهیه آش ارشیت از حبوبات پخته نخود، لوبیا قرمز، عدس و لوبیا سفید، رب، رشته آش، آلبالو خشک یا تازه، زغال اخته، آلو بخارا، گوجه سبز و برگه زردآلو استفاده می‌کنند.

آش اوماج

آش اوماج اردبیل

آش اوماج یکی دیگر از آش‌های خوشمزه و مفید استان اردبیل است. آش اوماج برای سرماخوردگی مفید است و بیشتر در پاییز و زمستان پخته می‌شود. برای تهیه این آش از عدس، سبزی مخصوص شامل تره، مرزه و ریحان بنفش، پیاز، اوماج یا رشته آش، آرد، عصاره مرغ، نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

آش شیر

آش شیر اردبیل

آش شیر یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار استان اردبیل است. برای تهیه این آش از شیر، گندم پوست‌کنده، نخود و برای تزیین آن از بادام، گردو و کشمش بی‌دانه استفاده می‌کنند. این آش به دلیل داشتن شیر یکی از غنی‌ترین آش‌ها به‌حساب می‌آید.

کلام آخر

یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های غذایی در ایران برای شهر اردبیل است. در بالا بسیاری از غذاهای محلی اردبیل را معرفی کردیم تا شما را با بخش کوچکی از استان اردبیل آشنا کنیم. با رفتن به این استان زیبا می‌توانید علاوه بر مکان‌های گردشگری و تاریخی، به رستوران‌های این شهر بروید و از غذاهای محلی آن امتحان کنید. اسم غذای محلی شهر شما چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.