با غذاهای مفید برای کلیه آشنا شوید

همه شما می‌دانید که اصلی‌ترین کار کلیه حذف مواد زاید و مایعات اضافی از بدن است. این مواد از طریق ادرار از بین می‌روند. علاوه‌برآن کلیه‌ها هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که توسط آن فشارخون کنترل می‌شود. کلیه، تولید گلبول‌های قرمز را کنترل می‌کند. اگر کلیه دچار مشکل شود و نتواند فعالیت خود را به‌درستی و منظم انجام دهد، بدن با یکسری مشکلات روبه‌رو خواهد شد. مشکلات کلیوی با درد زیاد همراه هستند برای همین بهتر است با مصرف غذاهای مفید برای کلیه از همان ابتدا مراقب سلامتی خود و کلیه‌هایتان باشید.

برای سالم نگه‌داشتن کلیه، موارد زیر را بادقت بخوانید.

توصیه هایی برای سلامت کلیه

نوشیدن آب زیاد

همان‌طور که گفتیم یکی از کارهای کلیه خارج‌کردن مایعات اضافی و زاید از بدن است پس نوشیدن آب زیاد باعث آبرسانی به بدن و دفع بیشتر مواد مضر در بدن شما می‌شود. خانم‌ها بهتر است در طول روز ۸ لیوان و آقایان ۱۲ لیوان آب بنوشند. نوشیدن آب زیاد به معنی مصرف بی‌رویه آن نیست و هر چیزی را باید در حد اعتدال آن مصرف کنید پس در نوشیدن آب هم زیاده‌روی نکنید.

کلم برای سلامت کلیه

کلم بخورید

کلم پتاسیم ندارد و به‌خاطر همین برای کبد و کلیه‌ها بسیار مفید و سرشار از ترکیبات فیتوشیمیایی است. همچنین کلم منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در کلم وجود دارد با رادیکال‌های آزاد مضر در بدن مقابله می‌‌کنند و بدن شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی قوی می‌کنند.

گل‌کلم بخورید

ما توصیه می‌کنیم که گل‌کلم را در برنامه غذایی خود قرار دهید؛ زیرا گل‌کلم سرشار از فولیک‌اسید و فیبر است که هر دوی آنها به تقویت و پاک‌سازی کلیه‌ها کمک می‌کند. علاوه‌برآن گل‌کلم به کبد کمک می‌کند تا سموم موجود در بدن را خنثی کند.

فلفل دلمه ای قرمز برای سلامت کلیه

فلفل‌دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه قرمز پتاسیم بسیار کمی دارد و دارای ویتامین C، ویتامین B6، اسیدفولیک، ویتامین A و فیبر است. این ماده غذایی برای کلیه‌ها بسیار مفید است و شما می‌توانید در انواع غذاها و سالادها از آن استفاده کنید. علاوه‌برآن فلفل‌دلمه‌ای قرمز دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپین است و از شما در برابر انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

پیاز

پیاز یکی از مواد غذایی است که هر روز از آن استفاده می‌کنید بدون آنکه بدانید چقدر برای بدن شما مفید است. پیاز دارای فلاونوئیدها و کوئرستین است و از جمع‌شدن ترکیبات چرب در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند. به دلیل کم‌بودن پتاسیم پیاز، آن را دوست کلیه کرده است. همچنین، آنتی‌اکسیدان موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

سیر

سیر برعکس آنکه بوی تندی دارد؛ اما سرشار از خاصیت برای بدن، یک آنتی‌بیوتیک و داروی طبیعی است که می‌تواند التهاب و کلسترول را کاهش دهد و با عفونت مبارزه می‌کند. علاوه‌برآن سیر حاوی مقدار مناسبی آنتی‌اکسیدان و ضدانعقاد است. بر اساس تحقیقات انجام شده آب سیر به‌سلامتی کلیه‌ها کمک می‌کند.

آب لیمو برای سلامت کلیه

آب‌لیمو ترش و خداحافظی با سنگ کلیه

نوشیدن مایعات نه‌تنها سموم بدن را دفع می‌کنند، بلکه به حرکت بهتر سنگ‌ها و شن‌ها هم از طریق دستگاه ادراری کمک می‌کنند. آب به‌تنهایی به دفع راحت‌تر سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند؛ اما بعضی از نوشیدنی‌ها مثل آب‌لیمو ترش هم وجود دارند که به این روند کمک می‌کنند. آب لیموترش یک روش مؤثر برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.

بیماران دیابتی توت‌فرنگی بخورید.

توت‌فرنگی علاوه بر آنکه میوه خوشمزه‌ای است می‌تواند نارسایی کلیه را در بیماران دیابتی کاهش دهد.  توت‌فرنگی دارای ترکیبی به نام فیستین است و می‌تواند مشکلات کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ کاهش دهد. با خوردن توت‌فرنگی سطح بالایی از پروتئین با ادرار دفع می‌شود که به‌سلامت کلیه‌ها بسیار کمک می‌کند.

گیلاس برای سلامت کلیه

گیلاس، سنگ کلیه شکن است.

گیلاس این میوه تابستانی یک سنگ کلیه شکن طبیعی است. گیلاس حاوی مقدار بالای پتاسیم است و ادرارآور است و برای درمان سنگ کلیه مفید است. گیلاس از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است و به‌سلامت کلیه‌ها و قلب کمک می‌کند. علاوه‌برآن خوردن گیلاس به‌سلامت چشم، درمان یبوست، بهبود خواب شبانه و علائم آرتریت کمک می‌کند.

هندوانه و حفاظت از کلیه‌ها

به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است، خوردن مرتب هندوانه مفید برای کسانی است که دچار بیماری سنگ کلیه هستند. هندوانه سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپین است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از این طریق از آسیب کلیوی جلوگیری می‌کند. در مصرف هندوانه نباید زیاده‌روی کنید، وگرنه ممکن است دچار بعضی عوارض جانبی شوید. مصرف هندوانه از شما در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی، دردهای عضلانی و التهابات محافظت می‌کند. همچنین هندوانه دارای کالری، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین‌های ب ۱، ب ۵ و ب ۶، پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی است.

بلوبری برای سلامت کلیه

بلوبری

بلوبری دارای ترکیبات خاصی به نام پتروستیلبن، اسید الاژیک، آنتوسیانین و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و مس است که به جلوگیری از بروز سرطان و درمان آن کمک می‌کند.  بلوبری کمک به جلوگیری از عوامل اثرگذار در نارسایی کلیوی مفید می‌کند. همچنین پتروستیلبن برای معالجه سرطان روده بزرگ و کبد بسیار مفید است. این میوۀ آبی‌رنگ به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به پاک‌سازی بدن از سموم کمک می‌کند.

انگور قرمز را فراموش نکنید.

از همین امروز انگور قرمز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید. این میوه خواص درمانی ویژه‌ای برای حفظ عملکرد کلیه‌ها دارد. انگور به دلیل دارابودن آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C،E و بتاکاروتن به مدت ۳ روز در کلیه‌ها فعال می‌ماند و به همین دلیل به‌عنوان درمان طبیعی برای کلیه‌هاست. تمام این ترکیبات در انگور به دفع سموم از کلیه‌ها کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شوند. همچنین هسته‌ی انگور باعث تنظیم فشارخون، بهبود جریان خون و تقویت رگ‌های خونی می‌شود. هسته‌ی انگور به احیای بافت‌های آسیب‌دیده‌ی کلیه‌ها کمک می‌کند و درمانی مؤثر برای افرادی است که مشکل اضافه‌وزن دارند. چربی زیاد باعث بروز مشکلات کلیوی می‌شود و خوشبختانه هسته‌ی انگور به رفع این چربی‌ها کمک می‌کند.

تمشک برای سلامت کلیه

تمشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تمشک سیاه یک میوه جنگلی خوشمزه برای هر رژیم غذایی است. تمشک حاوی مواد مغذی ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها است و تمشک حاوی سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان همچون آنتوسیانین است. آنتی‌اکسیدان‌ها به افراد در مقابله با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. تمشک علاوه بر آنکه به‌سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند، به کاهش قند خون، بهبود مقاومت به انسولین، مبارزه با سرطان‌ها، بهبود آرتریت، کاهش وزن، مبارزه با پیری و… هم کمک می‌کند.

تخم کدو حلوایی

تخمه‌های کدوحلوایی سرشار از مواد مغذی مفید هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند مقداری چربی سالم، منیزیم و روی را برای بدنتان تأمین کند. فیتوکمیکال موجود در تخمه کدوحلوایی از انباشته شدن مواد مضر در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند، جمع‌شدن مواد مضر می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه یا سنگ صفرا شود، همچنین فیتوکمیکال خون را قبل از واردشدن به کلیه تصفیه می‌کند و به این طریق به کلیه در تصفیه‌ی خون و تولید ادرار و دفع مواد زاید متابولیک از بدن کمک می‌کند.

ماهی‌های چرب را جایگزین گوشت قرمز کنید.

ماهی‌های چرب، سالم‌ترین نوع ماهی‌ها هستند. مثل سالمون، قزل‌آلا، ساردین که دارای چربی فراوانی هستند. ویتامین D محلول در چربی ماهی، ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم در معرض کمبود آن هستند. این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند همچنین ماهی‌های چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارند. این اسیدهای چرب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز مفید هستند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های کلیوی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب همچنین در کاهش التهاب، مبارزه با رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از بیماری قلبی، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) تأثیرگذار هستند.

این مواد غذایی به کلیه‌ها آسیب می‌زنند:

مواد غذایی مضر برای کلیه

گوشت قرمز

گوشت قرمز دارای مقدار زیادی پورین است که باعث تحریک تولید اسیداوریک می‌شود. کلیه‌ها به طور معمول اسیداوریک را پردازش می‌کنند، اما هنگامی که بیش از حد پورین وارد بدن شود، منجر به سنگ‌های کلیه می‌شود.

نمک مضر برای کلیه

نمک

اگر شما بیش از حد نمک استفاده کنید، کلیه‌ها برای رقیق کردن مجبور به نگه‌داشتن آب بیشتری هستند که در نهایت فشارخون افزایش می‌یابد و می‌تواند به ساختارهای میکروسکوپی موجود در کلیه‌های شما که عمل فیلتر را انجام می‌دهند آسیب برساند.

کافئین

کافئین چون یک محرک است باعث تسریع جریان خون شده و فشارخون را افزایش می‌دهد. کافئین یک ادرارآور خفیف است، و بر توانایی کلیه در جذب آب تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. مصرف بیش از حد آن ممکن است بیماری کلیه را بدتر کند و به دلیل کمبود آب باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

لبنیات

لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم هستند. کلیه‌ها قادر به پردازش بیش از حد ضایعات پروتئین نیستند و به سطح خطرناکی در بدن شما می‌رسند. همچنین کلسیم بیش از حد می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود. محدودکردن لبنیات برای مبتلایان به بیماری کلیوی می‌تواند دیالیز را به تأخیر بیندازد.

نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشابه‌ها و انرژی‌زاها با کافئین و شکر یا شیرین‌کننده مصنوعی ترکیب می‌شوند برای همین خطرناک هستند. کافئین نه‌تنها یک ادرارآور خفیف است، بلکه میزان قندی که درون یک نوشابه یا نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنید برای هر روز خیلی زیاد است. برای همین کلیه‌ها مجبور می‌شوند مقدار زیادی از آن را در ادرار دفع کنند و باگذشت زمان، سطح بالای قند خون به بافت کلیه آسیب می‌رساند و بر توانایی آنها برای تصفیه خون تأثیر می‌گذارد.

کلام آخر

کلیه‌ها از اعضای بسیار مهم بدن هستند و مراقبت از آنها بسیار مهم و حیاتی است. اگر حواسمان از همان اول به تغذیه‌تان باشد، از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهید کرد. در این مطلب سعی کردیم مواردی از غذاهای مفید برای کلیه را عنوان کنیم تا در فهرست خریدها و برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.