چگونه به کودک آموزش دهیم به تنهایی غذا بخورد؟

راهکارهای آماده کردن کودک برای تنها غذا خوردن

تنها غذا خوردن کودک

تشویق کردن کودک به اینکه خودش غذا بخورد، منافع بسیاری برای او دارد. مهارت های حرکتی کودک با لمس کردن غذا، فشردن، چنگ زدن، گرفتن قاشق و در نهایت ریختن غذا تقویت می شود. علاوه بر این موجب تقویت حسگرهای کودک می شود و به او در شناخت طعم، نوع، رنگ و دمای غذا کمک می کند. وقتی کودک بر غذا خوردن خود کنترل داشته باشد، چگونگی رفع گرسنگی و از طرف دیگر دست کشیدن از غذا خوردن در زمان سیری را می آموزد که یکی از مهمترین مهارت های زندگی است.

هر گاه کودک توانست بدون کمک دیگری بایستد و دستگیره ها را بگیرد، می توانید تمرین غذا خوردن را با غذاهای کوچک (انگشتی) آغاز کنید. در صورتی که کودکتان به خوردن غذا بدون کمک شما تمایل نشان داد، به او در این راه کمک کنید اما اگر همچنان ترجیح می دهد که شما به او غذا بدهید، او را تحت فشار قرار ندهید. رشد کودکان با هم متفاوت است. تنها سعی کنید شرایطی را برای تمرین غذا خوردن او فراهم کنید. با توصیه ها و راهکارهای زیر می توانید به خود و کودکتان در پیمودن این راه کمک کنید:

تنظیم میز غذا

قبل از آوردن کودک سر میز غذا، ابتدا غذاها و خوردنی ها را روی میز آماده کنید. این کار از بسیاری مشکلات از جمله جیغ و فریاد زدن برای غذا جلوگیری می کند. آماده سازی میز غذا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک صندلی بلند که اشراف خوبی روی میز غذا داشته باشد
  • قاشق و چنگال با اندازه مناسب که کودک بتواند به راحتی در دست بگیرد ( معمولا حدود یک سالگی کودک آمادگی این کار را دارد).
  • بشقاب و کاسه ای که دیواره های بلندی داشته باشد تا غذا نریزد
  • سینی یا ظرفی که تخت نباشد و بتوان همه چیز را در آن قرار داد

تنظیم زمان غذا خوردن

یک برنامه غذایی روزانه هماهنگ با برنامه روتین غذایی خانواده تنظیم کنید. سه وعده غذایی به علاوه میان وعده صبح و بعدازظهر در اوقات مشخصی از روز داشته باشید. سعی کنید بین میان وعده و وعده اصلی ۲ تا ۳ ساعت فاصله بدهید تا کودک برای وعده اصلی به اندازه کافی گرسنه باشد. گرسنگی کودک محرک خوبی است برای اینکه خودش غذا بخورد.

غذاهای خوب سرو کنید

کودکان از حدود ۹ ماهگی شروع می کنند به اینکه به تنهایی غذا بخورند اما خوردن غذای سالم و مناسب بسیار اهمیت دارد.

  • غذاهای نرم و سالم مانند کدوی پخته شده، تکه های موز، حبوبات پخته کم شکر و پنیر نرم برای کودکانی که به تازگی جویدن را یاد می گیرند، مناسب هستند.
  • بیش از اندازه غذا ندهید: ابتدا به میزان کم برای کودک غذا بگذارید و در صورتی که هنوز گرسنه بود و درخواست غذای بیشتر کرد، به او غذای بیشتر بدهید.از کیسه های غذای فشاری استفاده کنید. کیسه های حاوی غذا که کودک می تواند با فشار دست از غذاها تغذیه کند، برای شروع غذا خوردن کودک مناسب هستند. با این کار کودک علاوه بر دریافت میزان مواد غذایی مناسب، خودش نیز می تواند در میزان غذای مصرفی اش کنترل داشته باشد.
  • در نوع غذاهایی که به کودک می دهید تنوع ایجاد کنید. هر بار یک چیز تازه به غذایی که قبلا امتحان کرده اید و کودک دوست داشته اضافه کنید و او را برای چشیدن این غذای جدید تشویق کنید.

با خانواده غذا بخورید

غذا خوردن در کنار خانواده فرصت مناسبی است برای تعامل و آموزش کودک . در اوقات دیگر معمولا مشغول کارهای دیگر هستید و کودک را برای شستن لباس ها و یا چک کردن ایمیل ها تنها می گذارید. کنار کودک بنشینید و درباره شکل و رنگ و طعم غذا با او صحبت کنید. تا جایی که می توانید غذا خوردن کودک را با زمان غذا خوردن خانواده یکی کنید. حتی اگر کودک نتوانست همه غذای خود را بخورد، بگذارید پشت میز غذا بماند و در تعاملات اجتماعی که حول میز غذا صورت می پذیرد، مشارکت داشته باشد. مشاهده شما و دیگر اعضای خانواده حین غذا خوردن به کودک کمک می کند از شما تقلید کرده و غذا خوردن را یاد بگیرد.

نگران کثیف شدن خانه نباشید

وقتی کودک خودش غذا بخورد همه چیز به هم ریخته و کثیف می شود، بنابراین پیشبند مناسب و دستمال مرطوب برای تمیز کردن فوری دم دست داشته باشید. حوله، دستمال و حتی پرده حمام را زیر صندلی نوزاد قرار دهید تا از ریختن غذاها روی زمین جلوگیری کند. اگر نگران کثیف شدن لباس کودک هستید، لباس های او را درآورید و بگذارید فقط پوشک به تن داشته باشد. البته یک جارو شارژی هم در دست داشته باشید، لازمتان می شود. ممکن است کودک با دست خود تمام غذا به دیوارها بمالد اما نگران نباشید این هم مرحله ای از رشد کودک است.

منبع parents.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.