این خوراکی‌های پاییزی را به رژیم غذایی خود بیفزایید

از فواید میوه‌های پاییزی بیشترین استفاده را بکنید

پاییز فصل خوراکی‌های خوشمزه و مفید است. در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از خوراکی‌های پاییزی که خواص بسیار و کالری اندک دارند، آشنا کنیم.

بادمجان

بادمجان و خوراکی‌های پاییزی
بادمجان حاوی ماده‌ای به نام ناسونین است که از سلول‌های مغز در مقابل اکسیده شدن محافظت می‌کند

ابتدا باید بگوییم حتما باید روش پخت بادمجان را تغییر دهید. بادمجان حاوی ماده‌ای به نام ناسونین است که از سلول‌های مغز در مقابل اکسیده شدن محافظت می‌کند. اسید کلروژنیک موجود در بادمجان به آن خاصیت ضد سرطانی، ضد ویروسی و پایین‌آورنده کلسترول داده است. وقتی بادمجان را در روغن سرخ می کنید یا با پنیر مصرف می‌کنید، مضرات بسیاری خواهد داشت. اگر بادمجان به شیوه صحیح و سالم پخته شود، در هر فنجان تنها ۲۰ کالری خواهد داشت.

می‌توانید بادمجان را به این روش درست کنید: بادمجان‌ها را از طول برش‌های باریک بزنید. آنها را در نمک خوابانده و ۱۰ دقیقه بگذارید بماند، سپس با دستمال کاغذی خشک کنید تا آب اضافی آن از بین برود. روی بادمجان‌ها روغن زیتون ریخته و در فر با دمای ۳۷۵ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید، در میانه کار بادمجان‌ها را پشت و رو کنید، در نهایت بیرون آورده و بگذارید سرد شود. به صورت لایه لایه روی بادمجان‌ها، هوموس و کدوی خام یا پخته و برش‌های فلفل دلمه‌ای بریزید. بادمجان‌ها را رول کرده و با یک خلال دندان مواد را داخل آن نگه دارید.

کدو گردویی

کدو گردویی و خوراکی‌های پاییزی
کدو گردویی منبع ویتامین A و ویتامین C است

از خواص کدو غافل نشوید. رنگ نارنجی گوشت کدو نشان‌دهنده آن است که این ماده پر از بتا کاروتن (۳۰۰ درصد ارزش روزانه در یک فنجان) است که زمینه‌ساز ویتامین A ماده اساسی برای حفظ سلامت پوست، چشم و استخوان‌هاست. همچنین منبع ویتامینC برای افزایش ایمنی بدن است و همچنین حاوی فیبر مغذی برای سلامت کلی روده است.

می‌توانید کدو گردویی را به این روش درست کنید: پوره کدو گردویی را به سوپ گوجه‌فرنگی یا پنکیک اضافه کنید یا با اسموتی میل کنید.

انار

انار و خوراکی‌های پاییزی
انار برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی بسیار مفید است

هیچ چیز زیباتر از دانه‌های انار نیست. آب انار یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید به خصوص برای قلب. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف انار فواید بسیاری دارد به خصوص برای پیشگیری از مشکلات گردش خون با کاهش دادن ایجاد چربی‌های مضر در عروق خونی.

می‌توانید انار را بدین شکل مصرف کنید: با جو دو سر، روی سالاد و با پنکیک.

کرن‌بری

کرن‌بری و خوراکی‌های پاییزی
کرن‌بری به سلامت مثانه کمک می‌کند و از انواع سرطان جلوگیری می‌کند

آنتوسیانین‌ها که ماده قرمزی این میوه است، به عنوان ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. کرن‌بری به سلامت مثانه کمک می‌کند، در مقابل سرطان سینه، روده، ریه و پروستات از بدن محافظت می‌کند و حاوی فیبر بسیار زیاد است.

می‌توانید کرن‌بری را بدین شکل مصرف کنید: با ادویه کرن‌بری می‌توانید سس شیرین کرن‌‌بری درست کنید.

بروکلی

بروکلی و خوراکی‌های پاییزی
گیاه بروکلی دو برابر کلم بروکلی زینک دارد

گیاه بروکلی دو برابر کلم بروکلی زینک دارد. زینک برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. این فصل، فصل سرماخوردگی است و بسیار مهم است که سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد. شما می‌توانید فیبر زیادی را از گیاهان سبز دریافت کنید. گیاه بروکلی یک و نیم برابر کلم دارای فیبر تقویت‌کننده سلامت دستگاه گوارش است.

می‌توانید بروکلی را بدین شکل مصرف کنید: آووکادو را همراه با بروکلی سرخ شده و تخم‌مرغ آب‌پز مصرف کنید یا بروکلی را با سیر و روغن زیتون سرخ کنید و کنار بشقاب غذای خود بریزید و مصرف کنید.

تره‌فرنگی

تره‌فرنگی و خوراکی‌های پاییزی
تره‌فرنگی خاصیت ضدسرطانی دارد

همه ما می‌دانیم که سیر و پیاز به دلیل داشتن پلی‌فنول که رگ‌های خونی را از آسیب اکسیداتیو و تصلب شریان‌ها محافظت می‌کند، مانع از بیماری‌های قلبی می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند ویتامین K می‌تواند شکل ضدسرطانی داشته باشد و به خصوص در مورد افزایش حساسیت بدن به انسولین، مفید واقع شود. همچنین ویتامین K برای سلامت استخوان نیز مفید است.

می‌توانید تره‌فرنگی را بدین شکل مصرف کنید: می‌توانید تره‌فرنگی را داخل سوپ ریخته و کنار غذای اصلی میل کنید یا با اضافه کردن آن به املت طعم و مزه بهتری به املت بدهید.

سیب

سیب و خوراکی‌های پاییزی
سیب مملو از آنتی‌اکسیدان است که از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند

سیب مملو از آنتی‌اکسیدان است که از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند و روند پیری را کند می‌کند. از میان ۷۵۰۰ نوع سیب، سیب فوجی بیشترین میزان غلظت فلونیک و فلاونوئیدها را دارد. به نیز بهترین میوه در پاییز است که می‌توانید به مربا، دسر و ژله‌ها اضافه کنید. اما به صورت خام فوق‌العاده است.

چغندر

چغندر و خوراکی‌های پاییزی
چغندر حاوی بتائین است که از بیماری‌های قلبی و کبدی جلوگیری می‌کند

ممکن است چغندر در طول سال باشد اما بهترین حالت آن در پاییز است. علاوه بر رنگ قرمز-بنفش آن، می‌توانید چغندر را در رنگ‌های طلایی، سفید و حتی چند رنگ نیز بیابید. هنگام خرید، چغندر سفت و روشن با سبزی ترد را انتخاب کنید. سبزی آن را در سالاد ریخته و چغندر را پخته و میل کنید. چغندر حاوی بتائین است که از بیماری‌های قلبی و کبدی جلوگیری می‌کند و نیترات که جریان خون به سمت مغز را بالا می‌برد و خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

کلم

کلم و خوراکی‌های پاییزی
کلم غلظت بالایی از گلوکوزینولات دارد که ماده ضدسرطانی است.

سرشار از ویتامین A و C است. کلم غلظت بالایی از گلوکوزینولات دارد که ماده ضدسرطانی است.

گلابی

گلابی و خوراکی‌های پاییزی
گلابی سرشار از فیبر محلول است

 

گلابی سرشار از فیبر محلول است که به پایین آوردن کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند. این میوه را به طور کامل در طول روز و یا به خصوص با صبحانه مصرف کنید.

خرمالو

خرمالو و خوراکی‌های پاییزی
خرمالو، فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی بسیاری دارد

شبیه هلوی نارنجی رنگی است که کلاه برگ‌دار پوشیده است. خرمالوی نرسیده بسیار گس است به همین خاطر اجازه دهید در دمای اتاق کاملا برسد، سپس استفاده کنید. خرمالو به دلیل داشتن فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی در مقایسه با سیب، سالم‌تر است.

کدو تنبل

کدو تنبل و خوراکی‌های پاییزی
کدو تنبل مانع از بیماری قلبی، کلسترول و فشار خون بالا می‌شود

کدو تنبل بهترین منبع کاروتن آلفا و بتا است که می‌توانند تبدیل به رتینول شوند و برای سلامت بینایی و رشد سلولی بسیار مفید است. هسته کدو تنبل نیز منبع خوبی از اسید لینولنیک آلفا و اسیدهای چرب امگا۳ است که بیماری قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا را درمان می‌کند.

اگر فشار خون بالایی دارید، پتاسیم به شما کمک می‌کند

شلغم

شلغم و خوراکی‌های پاییزی
خوردن شلغم به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و ریه کمک می‌کند

ظاهر این میوه ریشه‌دار گرچه چندان جذاب نیست، اما سرشار از مواد مفید است. محققان معتقدند خوردن شلغم به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و ریه کمک می‌کند. سبزی شلغم منبع کلسیم است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین و خوراکی‌های پاییزی
سیب زمینی شیرین بینایی را بهبود می‌بخشد و تولید رتینول را افزایش می‌دهد.

این میوه سرشار از بتاکاروتن است که مانع از کمبود ویتامین A می‌شود، بینایی را بهبود می‌بخشد و تولید رتینول را افزایش می‌دهد. همچنین منبع ویتامین C است و وقتی با پوست خورده می‌شود، حدود ۴ گرم فیبر دارد.

زردک

زردک و خوراکی‌های پاییزی
زردک کالری کم اما فیبر بالایی دارد

زردک سبزی ریشه‌دار سفیدی است که بسیار شبیه هویج است و مانند هویج مصرف می‌شود. زردک کالری کم اما فیبر بالایی دارد. یک فنجان زردک، شش گرم فیبر دارد. فیبر برای گوارش، پایین آوردن کلسترول و تثبیت وزن بسیار مفید است. زردک همچنین مواد معدنی خاک همچون پتاسیم، منیزیم، زینک و آهن را در خود دارد. این مواد معدنی سبب شده زردک برای بیماری قلبی بسیار مفید باشد. همچنین سرشار از فولیک است، ویتامینی که خطر بیماری‌های مادرزادی را پایین می‌آورد.

مواد غذایی که باعث باز شدن رگ ها می شوند

برای خوردن زردک، مانند هویج پوست آن را کنده و سر آن را بگیرید. می‌توانید آن را به صورت سرخ شده یا آب‌پز در سوپ و غذاها استفاده کنید یا به طور خام بجوید. می‌توانید آن را پخته و به صورت پوره درآورید. کربوهیدرات آن از پوره سیب‌زمینی کمتر است.

گل کلم

گل کلم و خوراکی‌های پاییزی
گل کلم خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و ریه را کاهش می‌دهد

گل کلم نیز کالری اندک اما فیبر بالایی دارد. سرشار از ویتامین C، K، B6 و فولیک است. گل کلم خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و ریه را کاهش می‌دهد. گل کلم پخته شده همراه با پنیر پارمزان طعم بسیار خوبی دارد. یا می‌توانید مانند سیب‌زمینی آن را پخته و پوره کنید.

طرز تهیه سالاد گل کلم

منبع today.com greatist.com thelist.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.