فواید عسل برای سلامتی

یک داروی طبیعی شیرین

حتما یک شیشه عسل در آشپزخانه دارید اما هیچوقت به آن به عنوان یک دارو و درمان نگاه نمی‌کنید. درست است، عسل علاوه بر اینکه یک خوراکی شیرین محبوب است، فواید درمانی بسیاری نیز دارد.

قبل از آنکه به فواید بیشمار عسل برای سلامتی بپردازیم، ابتدا باید بگوییم چرا عسل انقدر خوب است. در وهله اول عسل به عنوان ترکیب آب و قند دارای فروکتوز و گلوکز و همچنین فروکتولوگوساکارید پری بیوتیک (prebiotic fructooligosaccharide) است. علاوه بر این دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که به بهبود سلامتی کمک می‌کنند. عسل همچنین یک ضدالتهاب و آنتی بیوتیک طبیعی است از این رو در بسیاری داروها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع مختلف و متنوع عسل وجود دارد. این تنوع به دلیل تنوع رنگ، طعم و عطر گل‌هایی است که زنبورها از شهد آنها برای تولید عسل استفاده کرده‌اند.

عسل در قاشق چوبی
عسل یک ضدالتهاب و آنتی بیوتیک طبیعی است از این رو در بسیاری داروها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عسل چیست؟

بشر عسل را ۸۰۰۰ سال پیش یافت و از آن زمان تاکنون دست از استفاده از آن برنداشته است. عسل در گذشته در یونان و مصر بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفت. پس از آن به طور گسترده‌ای در طب سنتی چینی استفاده شد. این ماده فوق‌العاده دارای خواص شفادهنده است. شما می‌توانید این داروی خانگی را در کنار ادویه‌ها، گیاهان و آب استفاده کنید.

ارزش غذایی عسل:

ترکیبات داخل عسل میزان
سدیم ۶ میلی گرم
پروتئین ۱۵ میلی گرم
کربوهیدرات ۱۷ میلی گرم
کلسترول ۰
چربی ۰
اسید پانتوتنیک ۵ میلی گرم
ریبوفلاوین ۶ میلی گرم
ویتامین C1 میلی گرم
زینک ۳ میلی گرم
آهن ۵ میلی گرم
پتاسیم ۰
کلسیم ۰
فسفر ۰
آب ۶ میلی گرم
فراکتوز ۱ میلی گرم
مالتوز ۵ میلی گرم
گلوکز ۵ میلی گرم

اما چه نوع عسلی بهتر است؟ بسیاری از افراد معتقدند عسل خام و تصفیه نشده (همان که در کندوی عسل موجود است) بهتر است. دانه‌های گرده خواص آنتی‌اکسیدان و آنتی‌بیوتیک دارند. بنابراین سعی کنید به منظور درمان، عسل خام و تصفیه نشده خریداری کنید.

برای مقاصد خوراکی، عسل تصفیه شده و فرآوری شده که فاقد هرگونه دانه و ذره و حباب هواست، همان خواص و فواید را دارد.

حال می‌پردازیم به فواید عسل برای سلامتی. روش‌های متعددی برای استفاده از عسل وجود دارد. عسل یک درمان خانگی رایج برای دل درد، درمان عفونت‌های پوستی و آلرژی است اما با این حال داده‌های علمی چندانی برای تایید اثرگذاری عسل بر این بیماری‌ها وجود ندارد. اما چهار مورد از فواید عسل که از نظر علمی نیز ثابت شده‌است، عبارتند از:

کنترل‌کننده کلسترول

کلسترول بالا مشکل جدی است که باید به موقع درمان شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که عسل منبع خوبی برای کنترل کلسترول بالا است. مطالعه‌ای نشان داده است مصرف ۷۰ گرم عسل به مدت ۳۰ روز به طور مرتب، می‌تواند سطح کلسترول را تا ۳ درصد کاهش دهد.

درمانی برای دیابت

با وجود آنکه طعم عسل شیرین است، اما قند خون را بالا نمی‌برد و برای افراد دیابتی بی‌خطر است. گلوکز ناشتا را پایین آورده و انسولین را ثابت می‌کند. این ماده غذایی جایگزین خوبی برای شیرینی‌های مصنوعی است. دیابتی‌ها می‌توانند چای یا جو دو سر خود را با عسل ترکیب کنند. گرچه مواد غذایی طبیعی معمولا عوارض جانبی ندارند، اما بهتر است پیش از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

درمانی برای بیماری‌های گوارشی

بیماری‌های گوارشی در میان کودکان و بزرگسالان رایج است. به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدمیکروبی موجود در عسل، می‌توانید دل درد خود را برای همیشه درمان کنید. عسل را تنها یا با آب گرم میل کنید. به دلیل خاصیت آنتی‌باکتری، مشکلات گوارشی را به سرعت حل می‌کند. با جرم و باکتری‌های بد موجود در دستگاه گوارش می‌جنگد.

درمانی برای عفونت

باکتری اصلی‌ترین علت بروز انواع عفونت‌هاست. تنها با مصرف عسل می‌توانید از شر این عفونت‌ها راحت شوید. خاصیت آنتی‌باکتری عسل، بدن را در مقابل انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند و از آسیب جدی پیشگیری می‌کند.

عسل و موم عسل
با وجود آنکه طعم عسل شیرین است، اما قند خون را بالا نمی‌برد و برای افراد دیابتی بی‌خطر است

افزایش‌دهنده انرژی است

از آنجا که طعم شیرین عسل به واسطه ترکیبات متیجلی اوکسال است، به عنوان افزایش‌دهنده انرژی شناخته شده است. این ترکیب، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به رشد سیتوکین‌ها که برای سازماندهی واکنش ایمنی بدن می‌باشد، کمک می‌کند. این خاصیت‌ها به علاوه خاصیت آنتی‌اکسیدان عسل، بدن را فعال و پرانرژی نگه می‌دارد.

از تهوع جلوگیری می‌کند

استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی، مانع از آن می‌شود تغذیه روزانه خود را دنبال کنید، از این رو شما را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند. افزودن کمی عسل به برنامه غذایی شما می‌تواند این شرایط را تغییر دهد. با افزودن کمی عسل به آب لیمو می‌توانید حالت تهوع را از بین ببرید. این علاوه بر از بین بردن حالت تهوع، مانع از استفراغ می‌شود. اگر آب لیمو برایتان زیاد ترش است، می‌توانید از سرکه سیب قبل از رفتن به خواب استفاده کنید.

عسل برای کاهش وزن

می‌توانید عسل را جایگزین قند و شکری کنید که به طور روزانه مصرف می‌کنید. همچنین، یک قاشق عسل با آب گرم می‌تواند اشتها به شیرینی را در شما کاهش دهد که به فرآیند لاغری شما کمک زیادی می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که قندهای طبیعی موجود در عسل متفاوت از شکر سفید داخل بدن عمل می‌کنند.

به خواب بهتر کمک می‌کنند

هشت ساعت خواب بدون اختلال برای سلامت اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر متخصصان و کارشناسان معتقدند خواب کافی بیماری‌ها را از بین می‌برد و نداشتن خواب کافی می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. خوردن یک قاشق غذاخوری عسل پیش از خواب به کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند، توصیه می‌شود. بدین وسیله گلیکوژن کبد بالا می‌ماند، چرا که اگر خالی باشد، کبد تشکیل گلوکز که برای تولید انرژی الزامی است را متوقف می‌کند. در نهایت این فرآیند مانع از خواب آلودگی شما می‌شود.

درمانی برای آسم

عسل نه تنها سرفه‌های ناخوشایند را درمان می‌کند، بلکه به آزاد شدن سیستم تنفسی و رفع خس‌خس‌ها کمک می‌کند. عسل همچنین غشاهای مخاطی که بر سر راه تنفس قرار می‌گیرند را از بین می‌برد. مصرف میزان مناسبی از عسل می‌تواند مانع از ایجاد مخاط در مجرای برونشیت گردد که به عنوان اصلی‌ترین نشانه آسم شناخته شده است.

عسل روی پوست
عسل موجب درخشندگی، از بین رفتن لکه‌های پوست و شفافیت پوست می‌شود

موخوره را از بین می‌برد

شوره سر و موخوره مشکل آزاردهنده‌ای است. خاصیت آنتی‌باکتری عسل می‌تواند این مشکلات را برای همیشه حل کند. استفاده از عسل روی موها به همان اندازه خوردن آن ایمن و مطمئن است. برای حل مشکل موخوره، کافی است میزان یکسانی از عسل و آب را با هم ترکیب کنید. ریشه و ساقه مو را به آن آغشته کرده و سر را ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت روی سر بماند، سپس آب بکشید. پس از چند هفته متوجه تغییرات خواهید شد.

عسل برای پوست

عسل موجب درخشندگی، از بین رفتن لکه‌های پوست و شفافیت پوست می‌شود. استفاده منظم عسل روی پوست می‌تواند انواع مشکلات پوستی از جمله آکنه را به دلیل خاصیت آنتی‌باکتری و ضدعفونی‌کننده برطرف کند. عسل علاوه بر از بین بردن جای جوش، از ایجاد جوش جدید نیز جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید پوست صاف و بدون چروک داشته باشید، از عسل رو پوست استفاده کنید تا مواد مغذی که پوست به آن نیاز دارد را به آن برسانید.

به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، خوردن روزانه حدود ۳ قاشق چایخوری عسل به بهبود حافظه زنان یائسه کمک می‌کند. این تحقیق نشان داد زنان یائسه پس از خوردن این میزان عسل به مدت ۱۶ هفته، به همان اندازه کسانی که با استروژن و پروژسترون درمان شده‌اند، در حافظه کوتاه مدت خود بهبود مشاهده کرده‌اند.

سرفه را بند می‌آورد

با خوردن یک قاشق عسل می‌توانید جلوی سرفه‌های خود را بگیرید. طبق تحقیق سال ۲۰۱۲، کودکانی که مشکل عفونت دستگاه تنفسی دارند، با خوردن ۱.۵ قاشق چایخوری عصاره اکالیپتوس، مرکبات یا عسل ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب کمتر سرفه خواهند کرد و خواب بهتری خواهند داشت نسبت به کودکانی که داروی سرفه استفاده می‌کنند.

زخم و خراش را درمان می‌کند

عسل را باید به عنوان کمک‌های اولیه همیشه در دسترس داشته باشید به خصوص در مواقع درد و زخم، زخم بستر. برطبق مطالعه سال ۲۰۱۷، خواص ضدباکتری عسل سبب تمیز شدن زخم، کاهش التهاب و رشد بافت‌های جدید می‌شود. تنها کافی است کمی عسل بر روی باند بریزید و آن را روی محل آسیب دیده بزنید.

سوختگی را تسکین می‌دهد

حتما درد و سوزش ناشی از سوختگی با شعله آتش، آفتاب یا بخار کتری را تجربه کرده‌اید. برطبق مطالعه سال ۲۰۱۳ در چنین مواقعی عسل می‌تواند سوزش و درد پوست را آرام کند. نه تنها درد را تسکین داده بلکه کمک می‌کند سوختگی سریعا خوب شود.

منبع goodhousekeeping.com naturalfoodseries.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.