آیا می دانستید شیرینی پزی برای سلامتی مفید است؟

فواید شیرینی پزی برای سلامت روان

روانشناسان به فواید شیرینی پزی برای دیگران پی برده اند. افرادی که شیرینی می پزند از هر بهانه ای برای روشن کردن فر گاز استفاده می کنند. آنها کیک تولد می پزند، برای مناسبت های خاص شیرینی درست می کنند و چون همه عاشق شکلات هستند برایشان کیک شکلاتی می پزند. اما به نظر می رسد شیرینی پزی چیزی بیش از درست کردن یک خوردنی شیرین است. پختن کیک و شیرینی، به خصوص وقتی برای دیگران باشد، فواید روانی بسیار زیادی دارد.

شیرینی پزی گونه ای از ارتباط و ابراز وجود است. یکی از فواید شیرینی پزی این است که به فرد حالتی خلاق و آفریننده می بخشد. یکی از اساتید دانشگاه بوستون معتقد است که مقالات بسیاری در خصوص رابطه بین خلاقیت و سلامتی وجود دارد. چه نقاشی چه آهنگسازی و یا شیرینی پزی استرس را از شخص دور می کنند چرا که به وی این حس را می دهند که چیز جدیدی تولید کرده است و می تواند خود را بروز دهد. استرس مجموعه ای از مشکلات فیزیکی و روانی را ایجاد می کند و پیدا کردن راهی برای غلبه بر آن برای دستیابی به زندگی سالم، بسیار اهمیت دارد.  شیرینی پزی برای دیگران راه موثری است برای پل زدن به عواطف و احساسات افراد. یکی از اساتید دانشگاه ماساچوست بر روی گونه ای از فرهنگ مطالعه کرده است که در آن برای شخصی که خویشان و نزدیکان خود را از دست داده است، آشپزی می کنند.

گاهی هیچ واژه ای نمی توان بیان کرد و تنها غذاست که می تواند آنچه تلاش می کنید بیان کنید را منتقل کند.

به نظر این محقق این کار برای کسانی که به سختی می توانند احساسات خود را بیان کنند روش موثری است تا به وسیله چیزی که پخته اند تشکر، قدردانی و همدردی خود را نشان دهند.

یکی دیگر از متخصصان می گوید: در بسیاری فرهنگ ها و در بسیاری از کشورها غذا در واقع اظهار عشق است و این واقعا زیباست زیرا این در واقع چیزی است که مستقیما در ارتباط با خود ماست. البته اگر بخواهد جایگزین روش های قدیمی ارتباط شود مشکلات بسیاری ایجاد میکند. اما اگر در کنار ارتباطات معمول باشد، جنبه های مثبت و شگفت انگیز بسیاری خواهد داشت.

شیرینی پزی برای خود و دیگران گونه ای از تمرکز حواس است. مطالب بسیاری در خصوص مزایای مدیتیشن و تمرکز شنیده ایم. از جمله احساس شادی و کاهش استرس. شیرینی پزی نیز همین فواید را می تواند داشته باشد. شیرینی پزی مستلزم تمرکز زیاد است. باید در اندازه گیری ها و پهن کردن خمیر دقت کنید. تمرکز بر بو و مزه و آنچه در حال خلق آن هستید، تمرکز بر زمان حال است که می تواند به کاهش استرس منجر شود. از این روست که درمان با آشپزی در کنار دیگر انواع هنر درمانی یکی از روش های پرطرفدار برای درمان بسیاری از بیماری های روحی-روانی شده است.

شیرینی پزی، مرحله به مرحله اندیشیدن است و پیروی از ویژگی های اکنون و اینجاست. اما در عین حال اندیشیدن به دستور پخت، غذا، چیزی که قرار است بشود، کسی که آن را مصرف می کند و زمان سرو آن را نیز شامل می شود. به طور کلی شیرینی پزی روش خوبی برای تنظیم زمان و دستیابی به تصویر جامع می باشد.

علاوه بر افزایش مهارت تمرکز، شیرینی پزی می تواند به خلاص شدن از افکار منفی و ناراحت کننده نیز کمک کند.

یکی از شیرینی پزهای معروف انگلستان اعلام نموده است که شیرینی پزی توانسته است به او در غلبه بر مشکل شیدایی-افسردگی کمک کند. وقتی انجام کاری ذهن شما را به خود مشغول می دارد ( مانند شیرینی پزی) ، دیگر حول افکار منفی نمی اندیشید و همانطور که می دانید فکر کردن زیاد به افکار و احوال منفی ، افسردگی در پی خواهد داشت. جنبه مثبت شیرینی پزی این است که در نهایت پاداشی ملموس عایدتان خواهد شد و می توانید ببینید بقیه هم از آن استفاده می کنند.

شیرینی پزی برای دیگران گونه ای از نوع دوستی است. شیرینی پزی برای دیگران، نوعی بخشیدن است. همانطور که حس شادی و رضایت را بر می انگیزد موجب بسط آن نیز می شود. شیرینی پزی برای دیگران می تواند احساس شادی را افزایش دهد، به کاهش استرس کمک کند و در شما این حس را برانگیزد که برای جهان مفید هستید که در نهایت به زندگی شما معنا می بخشد و سبب افزایش ارتباط شما با دیگران می شود. وقتی حاصل تلاش خود را در اختیار دیگران قرار می دهید در واقع نوعی انسان دوستی است و روحیه فداکاری شما را نشان می دهد. علاوه بر این، شیرینی پزی برای دیگران دارای ارزش سمبلیک است زیرا غذا هم مفهومی روانی و هم فیزیکی است. عمده مزایای آن زمانی حاصل می شود که نه برای جلب توجه دیگران بلکه به خاطر کسانی که می دانید قدردان شما خواهند بود، شیرینی می پزید.

اگر کسی ترس از آشپزی و شیرینی پزی دارد این روش برای او مناسب نیست. در واقع این کار مناسب افرادی است که تا حدودی با آشپزی در آشپزخانه احساس راحتی می کنند.

منبع huffingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.