با فواید یوگا برای بدن آشنا شوید

چرا برخی افراد معتاد به یوگا می‌شوند؟

حتما بسیار شنیده‌اید که یوگا برای بدن مفید است. اگر یوگا را امتحان کرده باشید، متوجه شده‌اید که حال شما را بهتر می‌کند. تمرین مداوم یوگا فواید فیزیکی و روانی بسیاری برای شما دارد. برخی از این فواید مانند بهبود انعطاف‌پذیری بدن را می‌توانید به راحتی شاهد باشید. فواید دیگر مانند نظم فکری و کاهش استرس ممکن است چندان مشهود نباشد، اما بسیار قوی است. تمام فواید یوگا که در ادامه معرفی خواهند شد، سبب شده است برخی افراد به این ورزش مفید اعتیاد پیدا کنند.

بهبود انعطاف‌پذیری

حرکت و کشش بدن به شیوه‌ای جدید کمک می‌کند تا بدنتان انعطاف‌پذیرتر شود و قسمت‌های سفت بدن حرکت بیشتری داشته باشند. پس از مدتی شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری در ناحیه همسترینگ، کمر، شانه‌ها و باسن خواهید بود. با بالا رفتن سن، انعطاف‌پذیری بدن به مرور کاهش می‌یابد، به خصوص اگر زمان بسیاری را در حالت نشسته سپری کنید و این سبب درد و بی‌حرکتی می‌شود. اما یوگا می‌تواند مانع از این فرآیند شود.

قدرت بیشتر

بسیاری از حرکت‌های یوگا مستلزم تحمل وزن خود به شیوه‌های مختلف است، مانند حفظ تعادل بر روی یک پا یا نگه داشتن خود روی دست‌ها. قرار گرفتن در این حالت‌ها با چند نفس عمیق، به قدرت عضلانی شما کمک می‌کند.

افزایش اندازه ماهیچه‌ها

با تقویت عضلات می‌توانید شاهد بزرگ شدن اندازه عضلات باشید. یوگا به شکل‌دهی و لاغر شدن ماهیچه‌های پا، بازوها، پشت و شکم کمک می‌کند.

فواید یوگا و تعادل
یکی از بهترین فواید یوگا برای بدن با بالا رفتن سن، بهبود تعادل بدن است

بهبود تعادل

یکی از بهترین فواید یوگا برای بدن با بالا رفتن سن، بهبود تعادل بدن است. حرکت قرار گرفتن بر روی یک پا و در حالت پیشرفته‌تر، ایستادن روی سر، بهترین روش برای تقویت قدرت میان بدنی است که شما را سالم و سرحال نگه می‌دارد.

سلامت مفاصل

حرکات یوگا کمک می‌کنند که از مفاصل بدون آنکه به آنها آسیب برسد، استفاده کنید. یوگا همچنین به تقویت ماهیچه‌های اطراف مفاصل کمک می‌کند و از بار سنگینی آنها می‌کاهد. افرادی که دچار آرتروز هستند، با تمرینات مداوم یوگا شاهد بهبود قابل توجهی در درد و حرکت خود هستند.

پیشگیری از کمردرد

افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری می‌تواند از برخی عوامل درد کمر پیشگیری کند. اغلب کسانی که کمردرد دارند، زمان زیادی را پشت کامپیوتر یا در حال رانندگی می‌گذرانند، که سبب خشک شدن بدن و فشرده شدن ستون فقرات می‌شود. یوگا با این شرایط مقابله می‌کند.

یاد گرفتن تنفس صحیح

ما نفس می‌کشیم اما بسیاری از ما شیوه صحیح تنفس را نمی‌دانیم. تمرینات تنفسی یوگا همه تمرکز را بد تنفس می‌گذارد و به ما یاد می‌دهد چطور نفس عمیق بکشیم که برای کل بدن مفید است. برخی انواع تنفس همچنین می‌تواند راه‌های تنفسی بینی را پاک کند (مناسب برای کسانی که آلرژی دارند) و حتی سیستم اعصاب را آرام کند که فواید فیزیکی و روانی بسیاری دارد.

تقویت آرامش روانی

در تمرینات یوگا تمرکز بر روی حالت بدن، آرامش بسیاری به ذهن می‌دهد. یوگا همچنین تکنیک‌های مدیتیشن به شما ارئه می‌کند، مانند چگونگی تمرکز بر تنفس و رها شدن از افکار. این مهارت‌ها می‌تواند به شما در شرایط سخت مانند زایمان، بی‌خوابی یا وقتی که دچار حملات اضطرابی می‌شوید، کمک کند.

فواید یوگا و حالت نشسته
انجام ورزش یوگا، ارتباط ذهن و بدن را بیشتر می‌کند و به شما آگاهی بیشتری نسبت به بدنتان می‌دهد

کاهش استرس

فعالیت فیزیکی برای رها شدن از استرس بسیار مفید است، به خصوص در مورد یوگا. به دلیل آنکه یوگا مستلزم تمرکز است، مشکلات روزمره چه کوچک و چه بزرگ، در طول ورزش یوگا فراموش می‌شوند. این شما را از عوامل استرس‌زا دور می‌کند و کمک می‌کند مشکلات خود را حل کنید. تاکید یوگا بر قرار داشتن در زمان حال، می‌تواند کمک کند در وقایع گذشته یا فکر به آینده گیر نکنید. شما کلاس یوگا را با استرس کمتری نسبت به زمانی که وارد شدید، ترک می‌کنید.

افزایش اعتماد به نفس

انجام ورزش یوگا، ارتباط ذهن و بدن را بیشتر می‌کند و به شما آگاهی بیشتری نسبت به بدنتان می‌دهد. در طول یوگا یاد می‌گیرید چطور با حرکات کوچک و ظریف، توازن بدن را حفظ کنید و با فیزیک خود مرتبط باشید. همچنین یاد می‌گیرید که بدن خود را بدون قضاوت کردن بپذیرید. به مرور زمان، این سبب می‌شود احساس راحتی بیشتری با بدنتان داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا برود.

منبع verywellfit.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.