قرص لوراتادین موارد مصرف و عوارض و هشدارها

قرص لوراتادین یک نوع آنتی هیستامین است

این دارو یک نوع آنتی هیستامین است که علائمی از قبیل خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه و سایر آلرژی‌ها را درمان می‌کند. همچنین برای از بین بردن خارش ناشی از کهیر هم استفاده می‌شود. قرص لوراتادین از کهیر جلوگیری نمی‌کند و نمی‌تواند واکنش‌های آلرژیک جدی همانند آنافیلاکسی را پیشگیری یا درمان کند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین (آدرنالین) را برای درمان واکنش‌های آلرژیکتان تجویز کرده باشد، همیشه آن را به همراه خود داشته باشید و از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید. اگر این دارو را خودتان می‌خواهید مصرف کنید (خود درمانی کنید)، حتما دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته بندی آن را به دقت بخوانید و یا با پزشک داروساز مشورت کنید. از این دارو در کودکان زیر ۶ سال استفاده نکنید، مگر آنکه توسط دکتر تجویز شود. همچنین از قرص‌های جویدنی در کودکان کمتر از ۲ سال استفاده نکنید، مگر اینکه توسط دکتر تجویز شده باشند.

میزان مصرف لوراتادین

اگر از داروهای بدون نسخه برای درمان خود استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته بندی آن را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل پزشک را دنبال کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. این داروها به صورت خوراکی و معمولا یک بار در روز مصرف می‌شوند، هرچند پزشک می‌تواند این مقدار را تغییر دهد. اگر از قرص‌های جویدنی استفاده می‌کنید، هر قرص را خوب بجوید و ببلعید. میزان مصرف روزانه به سن، وضعیت بیمار و پاسخ شما به درمان بستگی دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف کنید. از این دارو بیشتر از مدت توصیه شده استفاده نکنید.

اگر علائم آلرژی شما با مصرف لوراتادین پس از ۳ روز بهبود پیدا نکند یا اگر کهیر شما بیش از ۶ هفته طول بکشد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر وضعیت شما بدتر شد یا فکر می‌کنید که یک مشکل جدی پزشکی دارید (به عنوان مثال واکنش حساسیتی شدید و یا آنافیلاکسی)، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی لوراتادین

قرص لوراتادین

این دارو معمولا عوارض جانبی ندارد. اگر عوارض غیرمعمول داشته باشید، باید بلافاصله با یک پزشک یا داروساز تماس بگیرید. واکنش بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شدید مانند خارش چشم ، خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. دقت داشته باشید که ممکن است با عوارضی روبرو شوید. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائم جدی به پزشک مراجعه کنید.

  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • دل درد
  • خشکی چشم
  • خشکی دهان و گلو
  • اسهال
  • احساس هیجان، وحشت یا عصبی‌شدن که محرک سیستم اعصاب مرکزی است. این حالت با خواب‌‌آلودگی و خستگی تناقض دارد.

برخی از عوارض جانبی که جدی‌تر هستند، عبارت‌اند از:

  • التهاب یا آسیب کبدی
  • گرفتگی و درد قفسه‌ سینه یا مجاری تنفسی
  • بیهوشی یا غش
  • تشنج
  • کاهش پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی)

مصرف لوراتادین در دوران بارداری

قرص لوراتادین از داروهای گروه B است که مصرف آنها برای جنین خطر ندارد. بااین‌حال، خانم‌های باردار یا کسانی‌ که قصد بارداری دارند، بهتر است قبل از مصرف این دارو یا هر داروی دیگری با پزشک صحبت کنند. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود؛ اگر پزشک‌تان آن را برای‌تان تجویز کرده، حتما به او اطلاع دهید که در دوران شیردهی هستید.

قرص لوراتادین برای کرونا

گاهی پزشک ها برای مبتلایان به کرونا، داروهایی چون لوراتادین، نئوتادین، سیتریزین تجویز می کنند تا آبریزش بینی، گلو درد، عطسه و تحریکات چشمی آنها برطرف شود.

قرص لوراتادین برای حساسیت کودکان

قرص لوراتادین برای کودکان

داروی لوراتادین به دو صورت موقت و دائمی برای رفع حساسیت های کودکان تجویز می شود. در مواقعی که کودک به عوامل تحریک کننده مانند موی حیوانات حساسیت نشان می دهد، این دارو به صورت موقت تجویز می شود. اما برای حساسیت های فصلی که علائم حساسیت طولانی تر است، لوراتادین به صورت دائمی تجویز می شود، تا زمانی که علائم برطرف شود.

لوراتادین برای کودکان به صورت قرص ۱۰ میلی گرم یا شربت ۵ میلی گرم تجویز می شود.

اگر کودک در روز علائم حساسیت شدیدتری دارد، باید دارو صبح داده شود و اگر شب ها علائم شدیدتر است، باید دارو عصرها داده شود. به هر شکل باید دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کند.

  • در خصوص نحوه استفاده از لوراتادین برای کودکان و اندازه و مدت زمان مصرف، حتما با پزشک مشورت کنید.

فراموش کردن نوبت دارو

اگر نوبت دارو را فراموش کرده اید، هر زمان یادتان آمد استفاده کنید، اما اگر نزدیک زمان نوبت بعدی است، آن دوز را مصرف نکنید و طبق برنامه عادی پیش بروید.

کدام داروها را نباید هم‌زمان با لوراتادین مصرف کرد؟

قرص لوراتادین ممکن است با داروهای دیگر تداخل ایجاد کند. هر چند تعداد این داروها انگشت‌ شمار است، بااین‌حال در صورت مصرف انواع داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه، داروهای غیرمجاز، گیاهی، رژیمی، مکمل‌های تغذیه و مکمل‌های ورزشی باید پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهید. مصرف هم‌زمان لوراتادین و رانکسا (Ranexa) که به نام رانولازین هم معروف است و برای درمان آنژین صدری (نوعی از بیماری‌های قلبی عروقی) به‌کار می‌رود خطرناک است. همچنین اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف لوراتادین به پزشک‌تان اطلاع دهید:

  • آمیودارون (Amiodaron) با نام‌های تجاری کوردارون (Cordarone)، نکسترون (Nexterone) و پاکرون (Pacerone)
  • داریوناویر (Darunavir) با نام تجاری پرزیستا (Prezista)
  • داساتینیب (Dasatinib) با نام تجاری اسپریکل (Sprycel)

تا زمانی‌که تحت درمان با قرص لوراتادین هستید، الکل مصرف نکنید. الکل و لوراتادین هر دو سبب خواب‌آلودگی، خشکی دهان و خشکی چشم (تاری دید) می‌شوند.

اوردوز لوراتادین

کسانی که بیش از دوز توصیه‌ شده‌ی ۱۰ میلی گرم لوراتادین در روز مصرف می‌کنند در معرض خطر بیشتر ابتلا به خواب آلودگی شدید، تپش قلب بالا و سر درد قرار دارند. کودکانی که بیش از دوز توصیه شده قرص لوراتادین مصرف کنند ممکن است در واقع ممکن است حرکت و رفتارشان شبیه کسانی بشود که بیماری پارکینسون دارند. اگر به اوردوز این دارو شک کردید، بلافاصله با یک مرکز کنترل مسمویت یا اورژانس تماس بگیرید.

لوراتادین و الکل 

قرص لوراتادین و لیوان آب

چون ممکن است هر دوی الکل و لوراتادین موجب خواب آلودگی، خشکی دهان و خشکی چشم (که دید را تار می‌کند) بشوند، باید هنگام مصرف لوراتادین از نوشیدن الکل پرهیز کنید.

لوراتادین و آب گریپ فروت 

قرص لوراتادین و گریپ فروت

لوراتادین و آب گریپ فروت هر دو به یک روش در کبد تجزیه می‌شوند، بنابراین احتمال کمی وجود دارد که موقع مصرف همزمان هر دو عوارض جانبی بدی حاصل شود. اگر لوراتادین مصرف می‌کنید درباره‌ی نوشیدن آب گریپ فروت پا پزشک یا متخصص صحبت کنید.

مصرف لوراتادین برای سگ‌ها 

قرص لوراتادین و سگ

از آنجایی‌ که میزان خواب‌آلودگی لوراتادین به‌اندازه‌ی بنادریل (Bnaderyl) یا دیفن‌هیدرامین نیست، با نظر دام‌پزشک می‌توانید از آن در درمان آلرژی سگ استفاده کنید. قبل از خوراندن لوراتادین، باید از این‌که سگ‌تان بیماری کبدی ندارد مطمئن شوید. از مصرف هم‌زمان لوراتادین و انواع دیگر آنتی‌هیستامین‌ها مانند سایمتیدین (Cimetidine)، اریترومایسین (Erythromycin) و کتوکونازول (Ketoconazol) خودداری کنید. دوز مصرف سگ را دام‌پزشک باید تعیین کنید. برای سگ‌ها قرص یا کپسول لوراتادین بهتر است، زیرا ممکن است میزان الکل موجود در شربت این دارو برای سگ قوی باشد.

هشدارها

  • قبل از مصرف لوراتادین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک خود بگویید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با یک داروساز صحبت کنید.
  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به دکتر یا داروساز بگویید. اگر با شرایط خاصی از قبیل: بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبد روبرو هستید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • لوراتادین معمولا زمانی که در دوزهای توصیه شده استفاده می‌شود، باعث خواب آلودگی نمی‌شود. اما تا حد امکان پس از مصرف آن رانندگی نکنید، از ماشین آلات صنعتی یا خطرناک استفاده نکنید و فعالیت‌هایی را می‌توانند آسیب رسان باشند انجام ندهید تا زمانی که مطمئن شوید که میتوانید چنین فعالیت‌هایی را با خیال راحت انجام دهید.
  • اگر دچار کم خونی هستید و پزشک شما لوراتادین را تجویز کرده است یا تصمیم دارید از این دارو برای درمان کهیر خود استفاده کنید، هر کدام از این علائم را دیدید باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشند: تغییر رنگ غیر عادی کهیرها، ایجاد کبودی یا زخم در کهیرها، خارش شدید کهیرها.
  • قرص‌های جویدنی لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشند. اگر شما فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) داشته باشد را دارید، با پزشک یا داروساز در مورد استفاده از این دارو مشورت کنید.
  • بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی یا سرگیجه داشته باشند. همچنین در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مورد استفاده قرار گیرد که به وضوح مورد نیاز و تحت نظر دکتر باشد. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. با این حال، بعید است که به نوزاد آسیب برساند. اما قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.