راز خانم‌هایی که بدون رژیم غذایی لاغرند

چند نکته ساده برای کاهش وزن

حتما شما هم با خانم‌هایی برخورد داشته‌اید که هر چه بستنی و شیرینی می‌خورند چاق نمی‌شوند. با اینکه هیچوقت رژیم غذایی دنبال نمی‌کنند اما لاغر و خوش هیکل هستند. اگر می‌خواهید با رمز و راز لاغری این افراد آشنا شوید، موارد زیر را نگاهی بیندازید. شما هم می‌توانید با رعایت این اصول بدون آنکه سختی تحمل کنید، خوش‌هیکل بمانید.

آب بنوشید

نوشیدن آب و رژیم غذایی
گاهی احساس گرسنگی و تشنگی را اشتباه می‌گیریم

آبرسانی به بدن نه تنها برای سلامت عمومی بدن لازم و مفید است بلکه گاهی ما احساس گرسنگی و تشنگی را اشتباه می‌گیریم. نوشیدن آب هم برای سلامت بدن و هم کنترل وزن مفید است. گرچه نوشیدن نوشابه و آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین وسوسه‌انگیزتر است اما سعی کنید به جای این نوشیدنی‌ها، آب بنوشید. همیشه یک پارچ آب روی میز کارتان باشد که به شما یادآوری کند آب بنوشید. در مسیر هم یک بطری آب همراه داشته باشید.

هر روز یک بهانه نتراشید

رژیم غذایی و خوردن کیک
در خوردن شیرینی زیاده‌روی نکنید

یک روز تولد، یک روز سالگرد ازدواج، یک روز جشن شرکت و … . این مناسبت‌ها مدام برگزار می‌شوند و همیشه توجیهی هستند برای خوردن کیک و شیرینی. گرچه هرازگاهی باید چنین مناسبت‌هایی داشت اما باید سعی کنید وزن خود را ثابت نگه دارید.

در چنین مناسبت‌هایی سعی کنید برش کوچکتری از کیک را برای خود بردارید. می‌توانید باقیمانده کیک یا شیرینی را برای مصرف روز بعد خود همراه ببرید (اگر عاشق شیرینی هستید، این مطلب را بخوانید).

موقع شام زیاد حرف بزنید!

رژیم غذایی و غذا خوردن با دوستان
حرف زدن کمک می‌کند کمتر غذا بخورید

درست است! سر میز شام که نشستید سعی کنید با دوستان و همراهان سر حرف را باز کنید. حرف زدن موجب می‌شود ناخودآگاه کمتر غذا بخورید. در یک تحقیق، محققان از مردم خواستند یک کاسه بستنی را در ۵ یا ۳۰ دقیقه بخورند. کسانی که از خوردن لذت می‌برند، کم کم هورمون روده‌ای که خوردن را متوقف می‌کند، با نام peptide YY آزاد می‌کنند که به آنها فرمان سیری می‌دهد (قوانین رستوران رفتن برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند).

وقت خود را صرف غذاهای رژیمی نکنید

خریدن مواد غذایی و رژیم غذایی
مواد غذایی که برچسب کم‌چربی دارند، بیشتر قند و مواد افزودنی دارند

غذاهایی که برچسب کم‌چربی یا کم‌کالری دارند به نظر خوب می‌رسند. مشکل اینجاست که اینگونه غذاها اغلب به شدت فراوری شده هستند و کربوهیدرات بالایی دارند. این مواد در بدن تبدیل به قند می‌شوند و به طور بالقوه به افزایش وزن کمک می‌کنند. کارخانه‌های تولیدکننده این مواد در ازای کم کردن چربی این غذاها، قند، نمک و دیگر افزودنی‌ها را افزایش می‌دهند.

هیچ غذایی بد نیست

براونی و رژیم غذایی
هر چه بیشتر خود را از خوردن کیک و شیرینی محروم کنید، بیشتر به آن تمایل پیدا می‌کنید

قصد نداریم این تقسیم‌بندی را انجام دهیم که کیک بد است و کلم خوب. در تحقیقی، زنانی که برای یک هفته از خوردن شکلات محروم شده بودند، بیشتر تمایل به خوردن شکلات داشتند و احتمال داشت شکلات بیشتری بخورند. تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ این موضوع را تایید کرد. اگر مدام به خودتان بگویید شکلات نیست و نباید شکلات بخوری بیشتر به سمت شکلات کشیده می‌شوید و متوجه می‌شوید مقدار زیادی شکلات و تنقلات خورده‌اید و احساس می‌کنید نمی‌توانید در رژیم گرفتن موفق باشید. نتیجه این احساس نیز احساس گناه است و نتیجه عکس دارد. برای برقراری رابطه بهتر با غذاها، واژه “بد” را از دایره لغات خود حذف کنید.

خوب بخوابید

خوابیدن و رژیم غذایی
کم خوابی به افزایش وزن کمک می‌کند

وقتی خسته هستید خواب به شما غلبه می‌کند. محققان معتقدند اگر می‌خواهید شاخص توده بدنی یا BMI در حد نرمال و خوب باشد، باید خواب را در اولویت قرار دهید. در واقع روزهایی که کمبود خواب دارید، اگر مجبور به انتخاب بین زودتر بیدار شدن و ورزش کردن و یک ساعت بیشتر خوابیدن هستید، محققان می‌گویند خواب را انتخاب کنید.

کم‌خوابی بر هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش وزن می‌شود و اشتهای بیشتری برای غذاهای پرکالری خواهید داشت. در عین حال انرژی لازم برای انجام ورزش نیز نخواهید داشت.

کمی بیخیال باشید

همبرگر و رژیم غذایی
با خودتان مهربان باشید و بابت خوردن غذاهای غیررژیمی خود را سرزنش نکنید

ممکن است چیزبرگر و چیپس بخورید در حالی که هیچ سازگاری با اهداف کاهش وزن شما ندارد، اما فراموش کنید. به خودتان قول دهید دفعه بعد غذای سالم‌تر و بهتری می‌خورم. به خود اهمیت دادن به بهبود رابطه شما با غذاها کمک می‌کند و شاخص توده بدنی را در وضعیت خوبی نگه می‌دارد.

عزت نفس پایین موجب اختلالات تغذیه می‌شود که در نهایت به افزایش وزن منجر می‌شود. با خودتان مانند معشوقتان رفتار کنید. خود را تایید و تشویق کنید.

از نوشیدن نوشابه‌های بدون قند یا رژیمی بپرهیزید

نوشابه رژیمی و رژیم غذایی
نوشابه‌های رژیمی احساس گرسنگی ایجاد می‌کنند

در مورد شیرینی‌های مصنوعی اختلاف نظر وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند این شیرینی‌ها روی وزن اثری ندارند اما مطالعات دیگری نشان می‌دهند نوشابه‌های بدون کالری، احساس گرسنگی را تحریک می‌کنند و موجب افزایش وزن می‌شوند. به همین خاطر بهتر است به طور کلی از خوردن این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

نوشابه‌های رژیمی اشتیاق به سمت قند بیشتر را در مغز ایجاد می‌کنند و به همین خاطر بسیاری از افراد به اینگونه نوشیدنی‌ها اعتیاد پیدا می‌کنند. با خوردن نوشابه رژیمی شاید فکر کنید کمتر کالری مصرف کرده‌اید و به همین خاطر احتمال دارد به جای سالاد، ماکارونی و پنیر سفارش دهید.

خود را در آشپزخانه مشغول کنید

آشپزی در آشپزخانه و رژیم غذایی
سعی کنید غذاها را با ادویه و سبزیجات مزه‌دار کنید

غذاهای سالم هیچگاه خسته‌کننده نخواهد بود اگر با ادویه‌ها و سبزیجات آماده شوند. این مواد طعم غذا را بیشتر می‌کنند و در عین حال که چربی ندارند اما شما را سیر می‌کنند. افزودن ادویه‌جاتی مانند فلفل قرمز و کاین متابولیسم را بالا می‌برند و کمک می‌کنند کالری اضافی غذا را بسوزانید. بهتر است روی بروکلی آبپز، کمی پاپریکای دودی بریزید و مرغ کبابی را با سبزیجات، پودر سیر و فلفل مزه‌دار کنید.

کالری‌ها را نشمارید

شمارش کالری و رژیم غذایی
ممکن است برای کم کردن کالری مصرفی، کالری مواد مغذی را حذف کنید

میان نحوه استفاده بدن از ۱۰۰۰ کالری تنقلات و ۱۰۰۰ کالری غذا تفاوت بزرگی وجود دارد. جمع بندی کالری‌ها و رقم بالای آنها موجب می‌شود کالری مواد مغذی و غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، آووکادو، روغن‌هایی چون روغن زیتون و نارگیل، آجیل و شکلات تلخ را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

ظرف غذای خود را با مواد مغذی و به خصوص پروتئین (ماهی، مرغ، توفو)، سبزیجات و روغن های سالم پر کنید.

مصرف هوشمندانه مواد قندی

شکر و قهوه و رژیم غذایی
واکنش بدن به مواد قندی نشان می‌دهد که آیا باید مصرف مواد قندی را حذف کرد یا خیر

شکر ساده برای بدن خوب نیست. اگر زیاد قند و شکر استفاده کنید، بدن اضافه آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. اما این بدان معنا نیست که به طور کل مصرف قند را قطع کنید. آیا بعد از خوردن شیرینی احساس خستگی و نفخ می‌کنید؟ واکنش‌های بدن نشان می‌دهند آیا لازم است مصرف این مواد را کنار بگذارید. با رعایت همه این موارد خواهید دید خوردن غذا به شما احساس خوب خواهد داد.

منبع womansday.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.