چگونه بدون ورزش لاغر شویم؟

آیا می شود بدون ورزش کردن هم لاغر شد؟

یکی از متخصصان در حوزه ورزش معتقد است که تاثیر رژیم بر کاهش وزن بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است در حالی که اثر ورزش ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌باشد. پس می‌توانید در عوض ورزش، رژیم غذایی خود را بر اساس کالری‌های کمتر و مواد مغذی بیشتر تنظیم کنید ( پروتئین حیوانی، سبزیجات زیاد، کم کردن یا حذف غذاهای فراوری شده و قند) تا به هدف خود دست یابید. برای برخی در کوتاه مدت و برای برخی در بلند مدت نتیجه می‌دهد. این به دلیل آن است که توانایی شما در کاهش وزن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اولین و مهمترین آن متابولیسم است. برخی ممکن است ژنتیکی دارای سیستم سوخت و ساز سریع باشند در حالی که برخی دیگر نیاز به تغییرات اساسی و بزرگ در تغذیه خود دارند تا بتوانند کالری بسوزانند. وزن شما هم نقش مهمی ایفا می‌کند. هرچه سنگین‌تر باشید دیرتر و هر چه لاغرتر باشید زودتر وزن کم می‌کنید. تحقیقات دیگری نشان داده است که بهبود عادت خواب و کاهش سطح استرس هم در نتیجه موثر است. باید هر شب حداقل بین ۷ تا ۸ ساعت خواب غیرمنقطع داشته باشید در عین حال که مهارت‌های مقابله با استرس را به کار گیرید تا هورمون‌ها را در حد تعادل نگه دارید.

پس متوجه شدیم که بدون ورزش هم می‌توان لاغر شد اما آیا این روش خوبی است؟ تحرک و جنب و جوش در زندگی نسبت به بی‌تحرکی مزایای بسیاری دارد از جمله فشار خون پایین که به معنای ریسک پایین بیماری های قلبی و عروقی است، بهبود سلامت ذهن، تراکم استخوانی بهتر، عملکرد بهتر مغز و … .

ورزش نکردن ممکن است منجر به از دست دادن عضلات شود. اگر چندین ماه یا یک سال و یا بیشتر بدون ورزش وزن کم کنید، بدن پس از آنکه ذخیره چربی را مصرف کرد شروع می‌کند به استفاده از عضلات برای دریافت انرژی. از دست دادن توده‌های عضلانی به معنای از دست دادن توان است. بالا بردن وزنه‌های ۳۰ پوندی وقت زیادی از شما می‌گیرد و یا بعد از جابه جا کردن چمدان دچار درد و ناراحتی می‌شوید. مهمتر از آن، توده عضلانی کمتر به معنای متابولیسم آهسته‌تر است.

اما اگر واقعا علاقه‌ای به ورزش کردن و گذراندن زمان در باشگاه‌ها ندارید، می‌توانید به جای ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته، روزی ۵ تا ۱۵ دقیقه حرکت‌های با شدت ملایم انجام دهید. مثل پیاده‌روی یا استفاده از پله به جای آسانسور.

طبعا پیدا کردن حرکت و فعالیتی که شما دوست داشته باشید، نکته کلیدی است. همه فعالیت‌ها را امتحان کنید تا آن چیزی که بیشتر دوست دارید و برایتان مناسب است پیدا کنید. مثل مشت زنی، رقص و … . سعی کنید فعالیت‌هایی انجام دهید که متابولیسم را بالا ببرند ( فعالیت‌هایی چون طناب زدن که ضربان قلب را افزایش می‌دهند). ترکیب این فعالیت‌ها با حرکت‌هایی چون پیاده‌روی، پرش، استفاده از پله و همچنین تغذیه مناسب، خواب خوب، کنترل استرس سبب می‌شود زودتر به هدف خود برسید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.