طرز تهیه ماهی سوف سرخ شده

ماهی سوف بزرگترین عضو خانواده ماهیان باله خاردار است

این ماهی به وزنی معادل 20 کیلوگرم و به طولی بیش از 100 سانتیمتر می رسد

ماهی سوف گونه‌ای از ماهی با نام علمی Lucioperca است. ماهی سوف بزرگترین عضو خانواده گسترده (Percidae) (ماهیان باله خاردار خوردنی آبهای شیرین) است. این ماهی به وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم و به طولی بیش از ۱۰۰ سانتیمتر می‌رسد. نام عمومی ماهی سوف در اروپا Pike-Perch می‌باشد که شاید سرچشمه آن شباهت ظاهری این ماهی با اردک ماهی است. اما حقیقت این است که آنها هیچ پیوندی با یکدیگر ندارند. سوف آنچه که بعضی‌ها باور دارند نمی‌باشد. اردک ماهی و سوف دو گونه متفاوت می‌باشند. اما از لحاظ شکل ظاهری جزء یک دسته هستند. ماهی سوف ساکن بومی اروپای شرقی و آسیای مرکزی است. یک گونه محلی در شرق اروپا بیش از گسترش این ماهی در غرب اروپا وجود داشته که خویشاوندی نزدیکی با ماهی سوف داشته است که آن نوعی اردک ماهی با نام چشم ماتWalleye بوده است که اغلب با یکدیگر اشتباه می‌شوند والبته بسیاری نیز از این اشتباه سود اقتصادی برده‌اند. مثلأ در سال ۲۰۰۴ میلادی تعدادی از رستورانهای میناپولیس واقع در شرق میناسوتای آمریکا ماهی سوف وارد کرده بودند و آن را بجای وابسته نزدیکش Walleye برای مردم سرو کرده بودند. این بخاطر آن است که مزه این دو ماهی کاملأ شبیه به یکدیگر است.

لازم بذکر است که زیستگاه اصلی Walleye در کانادا و آمریکا است. آنها در قسمت‌های کم عمق نسبتأ کوچک و نزدیکی کف در قسمت‌های مرکزی و پست مسیر رودخانه زندگی می‌کنند. آنها برتریشان را در مکان‌های ماسه‌ای وزیر تخته سنگ‌ها و مخفیگاه‌های مناسب آشکار می‌کنند و در هر کجای ممکن روزشان را سپری می‌کنند. آنها آبهای شور و مخازن آب (استخرها) را تحمل می‌کنند. فعالیت اصلی آنها در نزدیکی غروب و صبح زود می‌باشد.

ماهی سوف

مشخصات ظاهری 

پشت آنها معمولأ برنگ خاکستری یا قهوه‌ای با خال‌های مشکی در نوارهای تیره است. کوچکتر بودن این نوارها نسبت به سوف حاجی طرخان به خوبی مشخص می‌باشد. این نوارها در ماهیان جوانتر واضحتر هستند در صورتیکه با رسیدن به سن بلوغ کاملأ ناپدید می‌شود. پهلوهای ماهی‌های جوانتر نقره‌ای است در صورتیکه ماهی‌های مسن تر رنگ طلایی مایل به سبز دارند. سطح زیرین (شکم) و بال‌های پایینی به رنگ سفید می‌باشد. اگرچه در بعضی از اوقات به مقدار بسیار کم متمایل به آبی است. باله‌های پشتی مخصوصأ باله خاردار بعد از سن بلوغ خالهایی مشکی را با پشت زمینه زرد و خاکستری حمل می‌نماید. دم نیز دارای لکه های خاکستری است.

  • مواد لازم برای ماهی سوف: 

  • ماهی سوف بزرگ: ۱ عدد
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • آب نارنج یا آبلیمو: ۱ فنجان
  • آرد سفید: ۳/۴ لیوان
  • روغن سرخ کردنی، نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • طرز تهیه ماهی سوف 

ماهی سوف را روی تخته آشپزی قرار دهید و شکم آن را با چاقو چاک دهید. محتویات شکم را خارج کنید و ماهی را تمیز بشویید. پشت ماهی را نیز یک چاک عمیق بدهید و استخوان ستون فقرات را جدا سازید. یک ظرف پر از آب حاضر کنید و نصف قاشق آبلیمو داخل آن بریزید. ماهی را ۵ دقیقه در این آب قرار دهید. سپس پوست ماهی را بکنید. ماهی را به قطعات دلخواه ببرید. در یک ظرف زده‌های تخم مرغ را با چنگال خوب بهم زده و آب نارنج یا آبلیمو و نمک و فلفل را با آن مخلوط کنید. تکه‌های ماهی را به مدت ۱ ساعت درون این مخلوط قرار دهید. سپس در یک تابه مخصوص طبخ ماهی روغن بریزید و اجازه دهید تا خوب داغ شود. ماهی را در آرد بغلتانید و سپس دو طرف ماهی را در روغن سرخ کنید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.