زباله ها می توانند از گیاهان شما در باغچه مراقبت کنند

استفاده از زباله به عنوان کود

شما با استفاده از زباله برخی مواد خوراکی می‌توانید از باغچه و گیاهان باغ‌تان محاظت کنید.

پوسته­‌های شکلات

زباله و شکلات
پوسته شکلات از خاک و ریشه ها محافظت می کند

امروزه مزایای مصرف شکلات مشخص شده است: شکلات می­‌تواند خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی را کاهش دهد و میزان کلسترول بد خون را پایین بی‌آورد. اما بسیاری از باغبانان نمی­‌دانند که پوسته­‌های شکلات همراه دیگر زباله آشپزخانه، برای باغ هم مفید هستند.Zach Pickens، صاحب رستوران و مزرعه‌­ای در نیویورک، اذعان دارد که پوسته‌­های شکلات به رشد بیشتر گوجه‌­فرنگی‌­های مزرعه کمک کرده‌­اند. وی از طریق مشارکت با یکی از شکلات فروش‌­های محلی، زباله به‌جا مانده از پوسته­‌های میوه کاکائو را جمع‌آوری کرده و از آن به‌عنوان مالچ در مزرعه استفاده می­‌کند.این پوسته‌­ها نه تنها موجب محافظت از خاک و ریشه­‌ها می‌­شوند بلکه موجب فراهم آوردن فسفر برای استحکام ساختمان گیاه و نیتروژن برای فتوسنتز می­‌شوند. پیکنز می­‌گوید:” بوی مطبوع و خوش‌مزه‌­ای که از بر‌هم زدن خاک ساطع می­‌شود.” به‌خاطر داشته باشید که اگر در باغ خود سگ نگه‌داری می‌­کنید، از پاشیدن شکلات در مزرعه خودداری کنید.


 پوسته‌­های موز

زباله و پوسته موز
پوسته موز آفت ها را از بین می برد

شته‌­ها همان رفتاری را با باغ انجام می‌دهند که انسان­‌ها با یک سالاد “هر چقدر می­‌توانی بخور” انجام می­‌دهند. اما این موجودات از پوسته‌­ی موز متنفر هستند. مقدار کوچکی از پوسته­‌ی موز را تکه‌تکه کنید و به اندازه‌­ی یک تا دو اینچ در خاک فرو ببرید (معادل ۵۴.۲ سانتی‌متر) و از آفت‌­های محصول خود خداحافظی کنید!  تمامی پوسته­‌های موز را استفاده نکنید مگر این‌که بخواهید جانوران جونده مانند سنجاب­‌ها و راکون­‌ها، خاک باغ را حفر کنند.


پوسته‌­های تخم‌مرغ 

زباله و پوست تخم مرغ
پوسته تخم مرغ کلسیم خاک را زیاد می کند

پوسته­‌های تخم‌مرغ را به قطعات کوچک بشکنید و سپس آن‌ها را روی سطح خاک بپاشید. کرم­‌های شب پره و دیگر حشرات از ورود به مناطقی که دارای این پوسته­‌ها هستند سرباز می‌­زنند و هنگام خزیدن بر روی لبه­‌های تیز این پوسته­‌ها، این محل را به‌منظور یافتن چراگاهی بهتر ترک خواهند کرد. شما هم‌چنین می­‌توانید این پوسته­‌های خرد شده را نیز در توده‌­های کمپوست نیز بریزید. پوسته‌­های تخم‌‌مرغ به‌سرعت تجزیه می‌­شوند و مقدار زیادی کلسیم برای گیاه شما فراهم می‌­آورند و از فساد انتهای گیاه که به‌دلیل کمبود کلسیم در بعضی از گیاهان دیده می­‌شود، جلوگیری می­‌کنند.


قهوه­‌ی آسیاب‌ شده

زباله و قهوه
محتویات قهوه شامل فسفر، پتاسیم و منیزیم است

با استفاده از قهوه‌­ی آسیاب شده، یک بیدار باش به باغ خود اعلام کنید. قبل از این‌که آن‌ها را در باغ بریزید، اجازه دهید تا خنک شوند. سپس آن‌ها را با خاک مخلوط کنید. محتویات قهوه که شامل فسفر، پتاسیم و منیزیم است به بهبود ساختار خاک، کمک خواهد کرد. شما هم‌چنین می­‌توانید قهوه­‌ی آسیاب شده را به توده­‌های کمپوست نیز اضافه کنید. هر‌چند، به‌دلیل آ‌‌‌ن‌که قهوه­ ی آسیاب شده می‌­تواند میزان اسیدیته خاک را بالا ببرد، بهتر است که استفاده از آن‌ها را برای گیاهانی که اسیدیته­‌ی بالا را دوست دارند (مانند گیاه آزالیا و گیاه ادریس)، محدود کنید.


 پوسته­‌ی مغزها (بادام زمینی، پسته و…)

زباله و پوست پشته
این پوسته­‌ها باعث ایجاد تغییر ضخامت در ساختار کمپوست می­‌شوند

پوسته­‌ی بادام زمینی‌­ها و پسته­‌ها به‌دلیل آن‌که مانند سایر مغزها به‌سرعت تجزیه نمی‌­شوند، می­‌توانند گزینه­‌های خوبی برای اضافه شدن به کمپوست باشند. تکه‌­های بزرگ‌تر این پوسته­‌ها باعث ایجاد تغییر ضخامت در ساختار کمپوست می­‌شوند که به هوا داشتن خاک کمک خواهد کرد. پوسته­‌ها را بشویید تا از شر نمک­‌های روی آن‌ها که باعث از بین رفتن گیاهان می­‌شود، خلاص شوید.

  • اخطار: از استفاده کردن از گردو خودداری کنید زیرا ماده­ی juglone (جاگلون) ترکیبی است که برای گیاهان سمی است.
منبع parsegard.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.