مزایا و معایب ارتباطات اینترنتی

مزایای اینترنت بسیار فراتر از معیاب آن می‌­باشد.

اختراع اینترنت بر روی شیوه و رفتار مردم در زندگی شخصی و اجتماعی بی‌تأثیر نبوده است. از طریق اینترنت به راحتی می­‌توان با سراسر جهان ارتباط برقرار کرد. به گونه­‌ای این ارتباط گسترده و بهبود یافته است که حتی امکان آموزش مجازی از طریق خانه و اتصال کامپیوتر به اینترنت نیز فراهم شده است.

از سوی دیگر، برقراری ارتباط با اینترنت باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است که به نظر می‌­رسد با پیشرفت تکنولوژی افزایش می‌­یابد. با این حال مزایای اینترنت بسیار فراتر از معیاب آن می‌­باشد.

مزایا و معایب ارتباطات اینترنتی چیست؟

مزایای ارتباطات اینترنتی:

۱. بهبود سرعت و زمان

از طریق ارتباط اینترنتی، زمان و پول ذخیره می‌­شود. به این دلیل که انتقال اطلاعات بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر انجام می­‌شود. اکنون می‌توان از طریق ایمیل و شبکه‌­های اجتماعی با سراسر جهان ارتباط برقرار کرد. همچنین امکان برقراری ارتباط تصویری از طریق اسکایپ و واتساپ و غیره نیز وجود دارد. در مواقع ضروری می­‌توان کنفرانس­‌های ویدئویی ارائه داد.

۲. ایجاد اشتغال

یکی از مزایای استفاده از اینترنت، ایجاد مشاغل جدید و جذاب است. تحلیلگران سیستم، برنامه‌نویسان کامپیوتر، طراحان وب، برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از طریق اینترنت درآمدزایی می­‌کنند.

۳. جهانی سازی

در واقع اینترنت مردم را به هم نزدیک‌تر کرده و همچنین در رشد اقتصادی کمک کرده است. همچنین، مرزهای جغرافیایی و زبان را کاهش داده است. جهان به دلیل فناوری اطلاعات، تبدیل به یک کشور جهانی شده است، به طوری که کشورهایی مانند ژاپن و ایرلند که با زبان و فاصله از هم جدا هستند، اطلاعات و ایده‌­های یکدیگر را به اشتراک می­‌گذارند.

۴. مقرون به صرفه

ارسال یک ایمیل به کشور دیگر بسیار ارزان‌­تر از تماس تلفنی خواهد بود. همچنین، اینترنت به فعالیت‌­های تجاری که باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار می‌شوند، کمک کرده است.

۵. بهبود یافتن بخش آموزش الکترونیکی

اطلاعات آموزش الکترونیکی مهمی نظیر مطالب بهداشتی، کسب و کار و محیط زیست به راحتی از طریق اینترنت در دسترس عموم قرار می­‌گیرد.

۶. تجارت آنلاین

فناوری ارتباطات  (ICT) باعث شده است که کسب و کارها به صورت اتوماتیک راحت­‌تر شوند و مشتریان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. به عنوان نمونه یک شرکت آنلاین می­‌تواند در هر کجا، هر زمان، باز شود و به مشتریان اجازه دهد که از کشورهای مختلف خرید کنند. بنابراین کسب و کار راحت‌تر صورت می­‌گیرد.

۷. خلل فرهنگی از بین می­‌رود

اینترنت کمک کرده است تا افراد کشورهای مختلف رابطه دوستانه و خوبی باهم داشته باشند و از ایده‌­های یکدیگر بهره ببرند.

ارتباطات اینترنتی و کودکان

معایب ارتباط اینترنتی:

۱.بیکاری

استفاده زیاد از اینترنت می‌­تواند موجب بیکاری و اعتیاد شود و منجر به بیکاری شغلی شود.

۲. حریم خصوصی

اگرچه اینترنت ارتباطات را سریع‌تر و راحت‌تر کرده است، اما مشکلات مربوط به حریم خصوصی ظهور کرده­‌اند. اطلاعات شخصی و حساب‌های بانکی امنیت چندانی نخواهد داشت.

۳. عدم امنیت شغلی

از آنجا که تکنولوژی در حال تغییر است، امنیت شغلی به یک مشکل تبدیل شده است. به این معنا که کارشناسان فناوری اطلاعات باید مدام در حال یادگیری باشند و اطلاعات خود را به روز کنند.

۴. از بین رفتن فرهنگ

در حالی که اینترنت جهانی  شده است، برخی از فرهنگ‌­های غربی بر روی پوشش و رفتار افراد به خصوص نوجوانان تأثیر گذاشته است که موجب از بین رفتن فرهنگ جامعه می­‌شود.

جمع بندی

بنابراین، اگر چه اینترنت زندگی ما را بهتر ساخته است، اما معایب آن می‌­تواند آسیب‌­های جبران‌ناپذیری را وارد کند. با استفاده سنجیده از اینترنت می­‌توانیم از تأثیرات نامطلوب آن فاصله بگیریم.

منبع eztalks.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    خوب بود نسبط به سایت های دیگه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.