لبنیات پرچرب بخوریم یا نخوریم؟

لبنیات پرچرب آنقدرها نیز بد نیست و حتی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

mark{background:#c3ffe6!important;}

طی سال‌ها متخصصین تغذیه توصیه می‌کردند که لبنیات مصرف کنید، اما لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی. اما امروزه تحقیقات مطلب دیگری را بیان می‌کنند. آنها می‌گویند لبنیات پرچرب آنقدرها نیز بد نیست و حتی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

مدت‌ها توصیه می‌شد لبنیات کم‌چرب استفاده کنید، زیرا مصرف چربی‌های اشباع شده که کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد، را کاهش می‌دهد. اما اخیرا برخی تحقیقات این رابطه را مورد تردید قرار داده‌اند.

در تحقیقی که در مجله The Lancet منتشر شده است، بزرگسالان ۳۵ تا ۷۰ ساله از ۲۱ کشور مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند. کسانی که بیش از دو وعده در روز لبنیات مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سکته یا بیماری قلبی بودند (حال چه لبنیات کم چرب و چه پرچرب) در مقایسه با کسانی که لبنیات استفاده نمی‌کردند. در تحقیق دیگری، محققان سطح اسیدهای چرب گردشی در جریان خونی افراد ۶۵ سال و بالاتر را اندازه گرفتند. کسانی که سطوح بالاتری از این چربی‌ها را داشتند، ریسک بالای بیماری‌های عروق کرونری یا دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی حتی در ۱۳ سال آینده نداشتند. در واقع کسانی که سطح بالایی از حداقل یکی از چربی‌های لبنیات را دارند، ریسک کمتری از مرگ ناشی از سکته را نیز دارا می‌باشند.

انواع لبنیات پرچرب
توصیه می‌شود بزرگسالان باید برای محدود کردن چربی‌های اشباع شده، لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی را انتخاب کنند.

این می‌تواند با وزن نیز ارتباط داشته باشد. در تحقیقی بر روی ۸۰۰۰ زن در سنین ۴۵ سال به بالا که وزن نرمالی داشتند، کسانی که لبنیات پرچرب بیشتری مصرف می‌کردند، ظرف سه سال کمتر اضافه وزن پیدا می‌کردند تا کسانی که لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کردند.

به نظر می‌رسد این داده‌ها با فرضیات ما که گفته می‌شود لبنیات پرچرب، چربی‌های اشباع شده و کالری بیشتری نسبت به لبنیات کم‌چرب و فاقد چربی دارد، متناقض است. واقعیت این است که چربی لبنیات انواع مشخصی از چربی‌ها را شامل می‌شود که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، از جمله تری‌گلیسیرید زنجیره متوسط ((MCT که در روغن نارگیل نیز یافت می‌شود) و برخی چربی‌های اشباع نشده. ممکن است مواد مغذی لبنیات مانند ویتامین D، پتاسیم و کلسیم، تاثیرات منفی چربی‌های اشباع شده را خنثی کنند. با وجود چربی‌ها، اما ویتامین D به راحتی جذب بدن می‌شود.

همچنین از دیگر فواید آن می‌تواند این باشد که لبنیات پرچرب، احساس سیری ایجاد می‌کنند. این احساس سیری اشتها به تنقلات را کمتر می‌کند درنتیجه مانع از اضافه وزن می‌شود.

در عین حال باید به خاطر داشته باشید که توصیه می‌شود بزرگسالان باید برای محدود کردن چربی‌های اشباع شده، لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی را انتخاب کنند. ما توصیه می‌کنیم، لبنیاتی که دوست دارید را انتخاب کنید و آن را به روشی سالم مثلا با میوه و آجیل استفاده کنید.

اگر لبنیات کم‌چرب یا فاقد چربی انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که میزان مناسبی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B داشته باشد. به شایعاتی که می‌گویند شیر فاقد چربی ناسالم است یا حاوی قند افزودنی است، توجهی نکنید.

منبع blogs.webmd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.