مشکلات ناشی از تکنولوژی

تکنولوژی باعث می­‌شود هر چه سریع‌تر پاسخ سؤال‌های خود را بیابید

بدون شک تکنولوژی زندگی را برای انسان‌ها آسان ساخته است. تکنولوژی موجب صرفه‌جویی در زمان و ایجاد کارایی بیشتر می‌­شود. با این همه معایبی نیز دارد که نباید از آن غافل شد. در مطلب امروز قصد داریم مشکلات ناشی از تکنولوژی را مورد بررسی قرار دهیم.

تکنولوژی باعث می­‌شود هر چه سریع‌تر پاسخ سؤال‌های خود را بیابید تنها لازم است عبارت مورد نظر را در اینترنت جستجو کنید. این امر نشان می‌­دهد که اینترنت یک پایگاه اطلاعاتی است که دائما در حال اثبات پاسخ‌­ها و راه­‌حل­‌ها برای مسائل روزمره است که در نهایت موجب ضعف در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت انسان­ها خواهد شد. حافظه طولانی مدت به انسان­‌ها امکان می­‌دهد تا بسیاری از مفاهیم را فراخوانی کنند، همچنین، برای فعال نگه داشتن حافظه کوتاه مدت، فرآیند یادگیری باید دائما تکرار شود و اگر اطلاعات فورا در مغز پردازش و تکرار نشوند، به سرعت از خاطر محو می­‌شوند.

این کمبود حافظه کوتاه مدت انسان‌ها، بدون شک تحت‌تأثیر اینترنت است؛ چرا که انسان‌ها زمانی که به پاسخ یک مسئله نیاز دارند، به سرعت در اینترنت رجوع می­‌کنند. اینترنت باعث می‌­شود انسان‌ها کمتر روی مسائل فکر و تمرکز کنند، از طریق اینترنت پاسخ را یافته و آن را بلافاصله ذخیره می­‌کنند، بدون اینکه نگاهی به آن داشته باشند.

حافظه انسان‌ها حتی برای به خاطر سپردن شماره مخاطب نیز ضعیف شده، شماره مخاطبان را از طریق گوشی ذخیره کرده و با کلیک بر روی یک دکمه به آن دسترسی خواهند داشت. برخی انسانها حتی شماره نزدیکان خود را نیز به خاطر نمی‌­آورند.

انسان و مشکلات ناشی از تکنولوژی

برای داشتن حافظه قوی بلند مدت باید بر روی جزئیات تمرکز کرد و آنها را در ذهن خود ثبت کرد. در جهانی که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است پرورش دادن حافظه بلند مدت کار طاقت‌فرسایی خواهد بود. همچنین، تکنولوژی منجر به بروز بیش از حد اطلاعات دیجیتالی می­‌شود، در حالی که مغز انسان تنها اطلاعاتی که با آن مواجه است را می‌­تواند پردازش کند.

در نهایت، تکنولوژی به انسانها کمک می­‌کند که با استفاده از چندین کار بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند. این قابلیت چند وظیفه‌­ای ممکن است در برخی از جنبه‌­ها مفید باشد، برخلاف تصور ما، مغز برای انجام کارهای موازی و چند وظیفه‌­ای طراحی نشده، اگر چه بخش‌هایی از مغز به صورت ناخودآگاه، قسمتی از فعالیت‌­های عادی انسان‌ها را مدیریت می‌­کند اما زمانی که نیازمند توجه و تمرکز بر موضوعات است امکان توجه به بیش از یک موضوع را ندارد. به عبارتی، زمانی که احساس می­‌کنید همزمان به چند موضوع مختلف توجه دارید در واقع دارید به صورت مکرر و با سرعت زیاد، مرکز توجه خود را بین موضوعات مختلف جابه‌جا می‌­کنید. تحقیقات نشان می‌­دهد کارایی مغز افرادی که از قابلیت چند وظیفه‌­ای استفاده می­‌کنند از محدودیت کمتری برخوردار است زیرا مدارهای عصبی انسان‌ها وقتی کارها را به صورت چند وظیفه‌­ای انجام می­‌دهد با ظرفیت کمتری کار می­‌کند و باعث یادگیری مطالب کمتری می‌­شود. بنابراین انسان‌­ها باید نحوه استفاده مناسب از تکنولوژی را یاد بگیرند و مطالعه خود را افزایش دهند.

منبع viralnovelty.net
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.