مضرات نشستن طولانی مدت و راهکار جلوگیری از این مضرات

نشستن به اندازه سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است

شاید فکر کنید نشستن طولانی مدت بر روی صندلی مشکلی ایجاد نمی کند اما بهتر است به این عناوین نگاهی بیندازید:

  • نشستن مثل سیگار کشیدن است
  •  بیماری نشستن رو به افزایش است
  • نشستن را متوقف کن پیش از آنکه تو را بکشد

خطرات نشستن برای سلامتی

بسیاری از کارشناسان معتقدند نشستن طولانی مدت اگر نه بیشتر از سیگار کشیدن اما به همان اندازه اثرات منفی بر روی سلامتی دارد. نشستن برای مدت طولانی خطر ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی-عروقی یا ابتلا به برخی انواع سرطان را افزایش می دهد. تحقیقی که به مدت ۱۴ سال بر روی ۱۸۵۰۰۰ داوطلب صورت گرفته بود نشان داده است که مدت زمان نشستن با مرگ و میر ارتباط دارد. شاید تعجب آور باشد اما درست است و این نتیجه گیری صرفنظر از میزان فعالیت فیزیکی مشارکت کنندگان حاصل شده. مجله پزشکی استرالیا مقاله ای را منتشر کرده است که در آن عنوان شده نشستن طولانی مدت روی صندلی خطرناک است و پزشکان و کارفرمایان باید جایگزینی برای آن بیابند.

نشستن به خصوص نشستن روی صندلی آسیب جدی بر سلامتی وارد می کند زیرا نشستن سبب می شود سیستم بدن شما خاموش شود. وقتی روی صندلی می نشینید، ماهیچه ها شل می شود، باسن سفت می شود و ستون فقرات شما سفت و سخت می شود. در حالت نشسته جریان خون کند می شود که این عامل بر عملکرد مغز، سلامت قلب اثر می گذارد و خطر لخته شدن خون را بالا می برد. از سوی دیگر نشستن روی صندلی موجب کاهش تولید آنزیم های چربی سوز و کالری سوزی می شود. وقتی از روی صندلی بلند می شویم، یک اخطار بیدار باش به بدن داده می شود. ایستادن مستلزم فعالیت ماهیچه هاست و سبب جریان خون می شود. در حالت ایستاده بدن آماده تر و باانرژی تر است.

ایستاده کار کردن خانم و نشستن طولانی مدت
برخی فعالیت های روزمره را ایستاده انجام دهید

چطور کمتر بنشینیم؟

  • حل مشکل نشستن، ایستادن طولانی مدت در طول روز نیست. بدن ما زمانی بهترین کارایی را خواهد داشت که طیف متنوعی از حرکت ها را داشته باشیم، راه رفتن، ایستادن، خم شدن و حتی نشستن. پوزیشن خود را مدام عوض کنید. در ادامه چند راهکار برای کوتاه کردن مدت زمان نشستن ارائه می گردد:
  • کارهایی را برعهده بگیرید که شما را مجبور می کند بایستید. حتی کارهایی مثل صحبت کردن با تلفن، بررسی پرونده ها یا چک کردن ایمیل را ایستاده انجام دهید. انجام همین کارهای کوچک به صورت ایستاده از نشستن طولانی مدت جلوگیری می کند.
  • یکی از وعده های غذایی را در طول روز به صورت ایستاده بخورید. نشسته غذا خوردن به مدت زمان نشستن شما می افزاید. سعی کنید صبحانه را روی پیشخوان آشپزخانه بخورید یا نهار را بر روی میزهای بلند صرف کنید. ایستاده غذا خوردن لزوما به معنای سریع غذا خوردن یا غذای بد خوردن نیست.
  • ۱۵ دقیقه را به نشستن روی زمین اختصاص دهید. امروزه بزرگسالان زیاد روی زمین نمی نشینند و این تحرک و پویایی را از آنها می گیرد. این تحرک را با ۱۵ دقیقه نشستن روی زمین به بدن خود برگردانید. اگر فرزند کودکی دارید آنها نیز از نشستن با شما و خواندن کتاب یا بازی کردن روی زمین استقبال خواهند کرد. روی زمین بنشینید و برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را ببینید یا یک کتاب بخوانید.
  • هر شب صندلی را به کنار میز هل دهید. صبح روز بعد دیدن صندلی کنار میز به شما یادآوری می کند که اندکی بیشتر روی پاها بایستید. برای صبح کاری را شروع کنید که بتوانید ایستاده یا در حال راه رفتن آن را انجام دهید. اگر صبح ها بیشتر بایستید بدن شما کاملا بیدار خواهد شد و برای فعالیت روزانه آماده خواهد شد.

هر روز به خود یادآوری کنید که زمانی را ایستاده بگذرانید و زمان نشستن خود را کمتر کنید. صندلی را کنار بگذارید و ببینید چقدر حال شما در طول روز بهتر خواهد شد.

منبع livestrong.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.