یک مهد کودک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در انتخاب مهد کودک دقت کنید

امروزه به دلیل حضور مادران در عرصه کار، تعداد کودکانی که به مهد کودک می روند افزایش یافته است. بیش از ۶۷% کودکان امروزی بیشتر اوقات خود را در مهد کودک سپری می کنند. به همین دلیل انتخاب یک مهد کودک خوب بسیار حائز اهمیت است. پدر و مادرهایی که به ناچار مجبورند کودکشان را مهد بگذارند و زمانی را از آن ها دور باشند باید به برخی نکات مهم توجه کنند و محیطی مناسب را برای فرزندشان انتخاب کنند. ما در این مقاله به برخی از این نکات اشاره کرده ایم:

پروانه رسمی

بهتر است مادران تا سه سالگی از فرزندان خود مراقبت کنند. اما بعضی از روزها هم از فرزندشان دور باشند تا کودک دوری از والدین را تمرین کند. برای این کار می توانند او را به مهد کودک بسپارند. اما باید توجه داشته باشند مهد کودکی که انتخاب می کنند حتما پروانه رسمی از سازمان بهزیستی داشته باشد. برخی از افراد سودجو بدون مجوز مکان هایی را با عنوان مهد کودک برای سوءاستفاده از افراد دایر می کنند. مهد کودک با مجوز رسمی تابلویی در سردر آن نصب است که نام مهدکودک، سال تاسیس و عبارت «تحت امتیاز و نظارت سازمان بهزیستی استان» روی آن درج شده است.

  • نکته دیگری که باید والدین به آن توجه کنند این است که مبلغ شهریه طبق آخرین بخشنامه، پروانه ساخت و کارت مسئول فنی بر روی تابلو اعلانات نصب شده باشد.

بیمه و ایمنی

همه ی کودکان باید در مهد کودک ها تحت بیمه مسئولیت و حوادث باشند. این امر باعث می شود والدین با خیالی آسوده تر فرزندشان را به مهد کودک بسپارند. همچنین توجه به برخی از نکات ریز بسیار مهم است. یک مهد خوب باید برای تمام کلید و پریز ها و سیم های برق سرپوش بگذارد تا از خطر برق گرفتگی کودکان جلوگیری شود، حفاظ هایی را برای لوله ها تعبیه کند، کف اتاق بازی کودک با کفپوش مناسب پوشیده شود، وسایل بازی شکسته و خراب نباشند، حداقل فاصله ای به اندازه ۲ متر بین هر وسیله بازی قرار داشته باشد.

مربی

کودکی که به مهد کودک می رود مربی را همانند مادر دوم خود می داند بنابراین نقش مربی در مهد بسیار مهم است. مهد کودک باید با انتخاب مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی باید در حد امکان جای آغوش مادر باشد. بعضی از مهد ها چندین مربی برای آموزش فعالیت های مختلف مانند موسیقی، نقاشی و … دارند. بچه ها برای خو گرفتن با چندین مربی فشار روانی زیادی را تحمل می کنند به همین دلیل بهتر است تعداد مربی ها کم باشد. همچنین تعداد کودکان و مربی باید متناسب باشد به این صورت که حداکثر به ازای هر ۵ کودک یک مربی باشد.

 

وسایل بازی

بازی کردن یکی از روش های بسیار مهم در رشد و تربیت کودک می باشد. وسایل بازی باید متناسب با رده سنی کودک باشد. به این صورت که: صفر تا یک سالگی: توپهای نرم، عروسکهای صدادار، مکعبهای بزرگ و نرم و…؛ یک تا ۲سالگی: پازلهای چند تکهای، اسباببازی‌‌های روی هم گذاشتنی، هل دادنی، کشیدنی و…؛ ۲ تا ۵/۳ سالگی: انواع اسباببازیهای ساختنی، پازلهای با قطعات بزرگ، لگو و مکعبهای ساختمانسازی و…؛ ۵/۳ تا ۵ سالگی: مجموعههای ساختمانی و ماشینهای کوچک، اثاثیه خانه عروسکی، ماشینهای بازی و…؛ کودکان ۵ و ۶ ساله: عروسکهای لباسدار، پازلهای تصویری، بازیهای کارتی، شطرنج و… . به ازای هر ۳ کودک باید یک مجموعه کامل اسباببازی وجود داشته باشد. همچنین مربی ها با نصب نقاشی بچه ها بر روی دیوار می تواند انگیزه بچه ها را برای یادگیری افزایش دهند.

کلام آخر

مادر بزرگترین نعمتی است که خداوند به هر بنده اش عطا فرموده است. کودک به آغوش مادر بیش از هرچیزی نیاز دارد. در مواقعی که فرزندتان در نزد شماست او را در آغوش بگیرید و نوازشش کنید تا کودک آرامش و امنیت را احساس کند.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.