مواد غذایی که برای پاک کردن عروق خونی باید مصرف کنید

امروزه بیماری های قلبی علت بسیاری از مرگ و میر ها می باشد.

یکی از خطرات اصلی در بیماری های قلبی بسته بودن عروق خونی است.

بیماری های قلبی و عروقی روز به روز در حال افزایش است و باعث مرگ و میر تعداد زیادی از افراد شده است. یکی از خطرات اصلی در بیماری های قلبی بسته بودن عروق خونی است. عروق خونی اکسیژن و موادمغذی را از قلب به تمام بدن می رساند.

وقتی چربی و کلسترول و سایر مواد در عروق انباشته شوند آن ها را باریک و مسدود می کنند.

این وضعیت منجر به کاهش خون در سرخرگ شده که به آن تصلب شرایین گفته می شود. بسته شدن عروق در یک شب اتفاق نمی افتد بلکه نیاز به زمان طولانی دارد. مواد غذایی مصرفی و شیوه زندگی نقش بسیار مهمی در این روند بازی می کنند. خبر خوب این است که با خوردن مواد غذایی سالم می توان از بسته شدن عروق جلوگیری کرد. در اینجا مواد غذایی را معرفی می کنیم که با مصرف روزانه مانع بسته شدن عروق خونی می شوند.

مواد غذایی و سیر
مصرف منظم سیر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

سیر

یکی از مواد غذایی سالم و طبیعی برای جلوگیری از بسته شدن شریان ها سیر است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان است و برای مهار کردن رادیکال های آزاد مفید است و گزینه خوبی برای سلامت قلب و عروق است. مصرف منظم سیر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین سطح عروق خونی را بیشتر کرده و باعث می شود گردش خون بهتر انجام شود و مانع از سفت شدن آئورت می شود.

موارد مصرف:

  • هر روز صبح به صورت ناشتا ۱یا ۲ حبه سیر بخورید.
  • می توانید سیر را در سوپ، سس سالاد، خورش و گوشت استفاده کنید.
مواد غذایی و انار
انار مانع از ایجاد پلاک و لخته شدن خون می شود

انار

از بین مواد غذایی، انار منبع غنی از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. انار با کاهش چربی در سطح عروق مانع از بیماری جدی تصلب شریان می شود. این میوه با تحریک بدن برای تولید اکسید نیتریک موجب می شود شریان ها باز بمانند تا خون به راحتی در رگ ها جریان داشته باشد. و مانع از ایجاد پلاک و لخته شدن خون در عروق می شود.

موارد مصرف:

روزانه ۱ الی ۲ عدد انار یا ۱ لیوان آب انار بخورید.

مواد غذایی و چای سبز
چای سبز به تمیز و سالم نگه داشتن عروق کمک می کند

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به تمیز و سالم نگه داشتن عروق کمک کند. آنتی اکسیدان نقش مهمی در بهبود سلامت سلول باریک اندوتلیال جدار داخلی رگ های خونی دارد که به نوبه خود باعث کاهش بیماری قلبی می شود. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده حاکی از این است که کاتچین موجود در چای سبز برای عملکرد نرمال عروق، مهم هستند و به پیشگیری و درمان بیماری های عروقی کمک می کند.

موارد مصرف:

برای کاهش انسداد شریان ها، روزانه ۲ الی ۳ فنجان چای سبز بنوشید.

مواد غذایی و اسفناج
اسفناج به کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمک می کند

اسفناج

این سبزی با برگ های سبز رنگ خوشمزه و مغذی دارای خواص درمانی بسیاری از جمله سلامت قلب می باشد. اسفناج منبع غنی از اکسید نیتریک است که باعث می شود عروق در برابر انقباض پلاک و انعقاد خون مقاوم باشد که به نوبه خود کمک شایانی به کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می کند.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ در خصوص مواد غذایی گزارش می دهد که مصرف ۷ روز اسفناج به عنوان یک منبع نیترات معدنی می تواند به کاهش سفتی شریان پس از صرف غذا کمک کند. علاوه بر این، ویتامین A و C موجود در اسفناج کمک می کند تا کلسترول به دیواره شریان نچسبد و موجب بیماری تصلب شریان نشود. اسفناج همچنین سرشار از پتاسیم و اسید فولیک می باشد که هر دو خط اصلی دفاع در برابر کلسترول بالا و فشار خون هستند.

موارد مصرف:

  • روزانه حداقل ½ پیمانه اسفناج مصرف کنید
  • از این سبزی می توانید در سالاد، سوپ، آب میوه و یا اسموتی استفاده نمایید.
مواد غذایی و مارچوبه
مارچوبه یک غذای طبیعی برای پاکسازی عروق است

مارچوبه

مارچوبه یک غذای طبیعی برای پاکسازی عروق است که باعث کاهش فشارخون و لخته شدن می شود. ویتامینهای B، به خصوص B6، در مارچوبه به کاهش هموسیستئین  (یک اسید آمینه مربوط به بیماری های قلبی) کمک می کند. مطالعات سال ۲۰۰۵ نشان می دهد: افزایش سطح هموسیستئین، باعث تشکیل لخته خون در شریان ها می شود که بسیار خطرناک است. برای کاهش این موارد، سبزیجاتی مانند مارچوبه به دلیل داشتن اسید فولیک و ویتامین های B6 و B12 مفید هستند.

موارد مصرف:

در صورت امکان به صورت منظم مصرف کنید.

موادغذایی و آووکادو
ویتامین E موجود در آووکادو مانع از اکسیداسیون کلسترول می شود

آووکادو

آووکادو حاوی مقدار مناسبی از چربی های سالم و دیگر مواد مغذی مهم است که به بهبود کلسترول خون با کاهش LDL و افزایش سطح HDL کمک می کند. لیپوپروتئین ها با تراکم بالا (HDL) مانع بسته شدن رگ های خونی می شوند. همچنین ویتامین E موجود در آووکادو مانع از اکسیداسیون کلسترول می شود. این میوه دارای فولات است که به کاهش سطح هموسیستئین خطرناک در خون همراه با پتاسیم کمک می کند و منجر به کاهش فشارخون می شود.

موارد مصرف:

اضافه کردن روزانه ½ آووکادو به رژیم غذایی می تواند جایگزین خوبی برای کره و یا خامه در صبحانتان باشد.

مواد غذایی و زردچوبه
زردچوبه در جلوگیری از انسداد عروق و بهبود سلامت قلب موثر است.

زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ترکیب به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد، که برای بهبود سلامت قلب مفید است. کورکومین به محافظت از سیستم قلبی و عروقی و جلوگیری از انسداد شریان ها کمک می کند. همچنین از تجمع LDL در شریان ها جلوگیری می کند. مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ حاکی از این است که زردچوبه در جلوگیری از انسداد عروق و بهبود سلامت قلب موثر است.

موارد مصرف:

۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و روزانه ۱ یا ۲ بار میل کنید.

مواد غذایی و بروکلی
کلم بروکلی مانع از التهاب سرخرگ می شود

بروکلی

این سبزی محبوب برای قلب بسیار مفید است. کلم بروکلی غنی از سولفورافان است که مانع از التهاب سرخرگ می شود. این سبزی منبع غنی از ویتامین K است که از آسیب رسیدن به عروق جلوگیری می کند. همچنین، فیبر موجود در بروکلی می توانید فشار خون و کلسترول را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ گزارش می دهد که مصرف روزانه حداقل ۱ فنجان کلم بروکلی می تواند از گرفتگی عروق جلوگیری کند. این مطالعه نشان می دهد سولفورافان موجود در کلم بروکلی با استفاده از یک پروتئین خاص مانع از تشکیل پلاک در رگ می شود.

موارد مصرف:

خوردن ۲ تا ۳ وعده از کلم بروکلی در هر هفته. در هر وعده مقدار یک و نیم پیمانه از کلم بروکلی خام استفاده کنید.

مواد غذایی و سیب
سیب باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود

سیب

مصرف روزانه یک عدد سیب، یک راز برای تمیز نگه داشتن شریان ها است. سیب حاوی یک نوع فیبر خاص به نام پکتین است، که باعث کاهش سطوح کلسترول بد در جریان خون می شود. علاوه بر این، میزان بالایی از فلاونوئیدها در سیب باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. همچنین، پتاسیم و منیزیم در سیب به کنترل فشار خون کمک می کند.

موارد مصرف:

  • روزانه یک عدد سیب میل کنید.
  • مصرف این مواد غذایی در حفظ سلامتی تان تاثیر به سزایی دارد.
منبع top10homeremedies.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.