موزه آوانوس یک موزه مو عجیب

با یک موزه عجیب در جهان آشنا شوید

اگر به دنبال اکتشاف و دیدن نقاط توریستی عجیب و غریب هستید، این موزه به درد شما می خورد. موزه ی موی آوانوس در کاپادوکیای ترکیه یکی از عجیب ترین موزه های دنیاست. سابقا، آوانوس به خاطر سرامیک و سفال شهرت داشت که پیشینه آن به هزاران سال پیش بازمی گردد. اما موزه ی موی آوانوس جاذبه گردشگری جدیدی است که از دوسال پیش گردشگرانی را به خود جذب کرده است. این موزه یک غار کوچکی است با تکه های مو، نام و آدرس بیش از ۱۶۰۰۰ زن از سراسر دنیا. این موزه را یک کوزه گر ماهر ترکیه ای به نام Chez Galip بنا نهاد، این موزه عجیب و غریب در واقع  در زیر مغازه سفال فروشی او قرار گرفته است. داستان های متناقضی در خصوص خاستگاه این موزه وجود دارد. یکی از شایعات این است که این موزه با هدف تبلیغ کارگاه سفال گری گالیپ بنا نهاده شده است. اکثر افراد بر این اعتقادند که بیش از ۳۰ سال پیش زمانی که معشوقه گالیپ در حال ترک آوانوس بود، یک تکه از موی خود را به عنوان یادگاری نزد او قرار می دهد. پس از آن هر زنی که از این منطقه دیدن کرده و این داستان را شنیده است، تکه ای از موی خود را همراه با اسم و آدرس برجای گذاشته است. حال این موزه مجموعه ای از ۱۶۰۰۰ تکه مو با رنگ های متفاوت که همه سقف و دیوارها به جز کف زمین را پوشانده است، شامل می شود. این موزه در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

موزه آوانوس یک موزه مو عجیب
هر زنی که از این منطقه دیدن کرده تکه ای از موی خود را همراه با اسم و آدرس برجای گذاشته است

لزوما نیازی نیست هر گردشگری تکه ای از موی خود را بگذارد. اما اگر گردشگری بخواهید این کار را انجام دهد تمام لوازم مورد نیاز از قبیل قیچی، کاغذ و خودکار و پونزهایی در رنگ های مختلف برایشان فراهم است. در واقع این انگیزه ای است برای اهدای مو. دو بار در سال، در ماه های جون و دسامبر، از اولین مشتری های مغازه سفال فروشی دعوت می شود تا ۱۰ نفر از کسانی که روی دیوار یادگاری گذاشته اند را انتخاب کنند. به برندگان یک هفته تفریح رایگان در کاپاکودیا که می توانند در کنار آن در کارگاه آموزشی سفال نیز به طور رایگان شرکت کنند، جایزه داده می شود.

موزه آوانوس یک موزه مو عجیب
این موزه مجموعه ای از ۱۶۰۰۰ تکه مو با رنگ های متفاوت که همه سقف و دیوارها به جز کف زمین را پوشانده است، شامل می شود

دسترسی

دسترسی به این موزه آسان است. این موزه در روستای کوچک و زیبای آوانوس واقع در منطقه کاپاکودیا قرار گرفته است. راحت ترین و سریعترین راه رسیدن به کاپاکودیا، استفاده از هواپیماست. از قیصریه (Kayseri ) پروازهایی به سمت کاپاکودیا انجام می گیرد. علاوه بر این توریست ها با استفاده از قطار نیز می توانند از قیصریه به کاپاکودیا سفر کنند. همچنین گردشگران می توانند با استفاده از اتوبوس از استانبول به کاپاکودیا سفر کنند.

ورودیه

برای موزه ی موی آوانوس هیچ ورودیه دریافت نمی شود.

آب و هوا/ بهترین زمان سفر

کاپاکودیا آب و هوای قاره ای دارد، تابستان های خشک و داغ و زمستان های سرد برفی. این منطقه شاهد بارش های پراکنده است. تفاوت دمای روز و شب در آن بسیار زیاد است. متوسط دمای هوا در طول تابستان  ۲۳ درجه سانتیگراد است در حالی که در زمستان به کمتر از ۲- درجه سانتیگراد می رسد. به گردشگران توصیه می شود که بهترین زمان سفر به کاپاکودیا بین ماه های آپریل تا جون و سپتامبر تا اکتبر است.

منبع travelplanet.in
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.