موزه محمدرضا شاه پهلوی؛ تاریخ معاصر ایران در قلب مشهد

با توجه به وجود بارگاه مطهر حضرت امام رضا در مشهد، این شهر در دید اغلب گردشگران به عنوان شهری مذهبی و فاقد جاذبه‌های گردشگری است. اما برخلاف تصورات، مراکز خرید مدرن، مناطق ییلاقی مانند طرقبه و شاندیز و یا مکان‌های تفریحی گروهی مانند سرزمین موج‌های آبی را می‌توان از جاذبه‌های گردشگری همه پسند در شهر مشهد دانست.

علاوه بر موارد ذکر شده یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تاریخ معاصر ایران در شهر مشهد قرار گرفته است. موزه محمدرضا شاه که شامل تمامی دستاوردها، لوازم شخصی، محل زندگی و هدایای تاریخی او در باغی با وسعت یک شهرستان که از آن به نام باغ ملک یاد می‌شود، قرار دارد. در این مقاله از همسفرها قصد داریم تا شمارا با این موزه تاریخی آشنا کرده و توضیحاتی در قالب راهنمایی برای بازدید گردشگرانی که از طریق تور مشهد از تهران به این شهر سفر می‌کنند، ذکر کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موزه پهلوی مشهد

 

بررسی تاریخچه موزه محمدرضا شاه در مشهد

با بررسی کتاب‌های تاریخی می‌توان دریافت که باغ ملک آباد یکی از وسیع‌ترین باغ‌های شهری ایران است. این ملک در سال ۱۳۱۵ پس از تصرف روستای ملک آباد ساخته و به محلی دائمی برای اقامت خاندان پهلوی در زمان سفر به شهر مشهد بوده است. در تاریخ آمده است که پس از تصرف این باغ توسط رضا شاه، طراحی داخلی آن با استفاده از لوازم فرانسوی، ایتالیایی و حتی آلمانی بوده است. همین موارد تجملاتی بودن این بخش از شهر را بیشتر کرده بود.

تمامی موارد به کار رفته در طراحی کاخ به علاوه لوازم شخصی، آثار هنری بی‌شمار استفاده شده در داخل کاخ و … از جمله مواردی است که افراد زیادی را برای دیدن از موزه کاخ محمدرضا شاه به شهر مشهد کشانده است. لازم به ذکر است پس از تحولایت سیاسی پس از انقلاب در ایران، کاخ پهلوی در باغ ملک آباد در سال ۱۳۵۹ به موزه محمد رضا شاه تبدیل و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد شد.

اما با بررسی‌های انجام شده در حال حاضر درب این موزه به روی عموم بسته بوده و در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از اموال داخل این مجموعه تاریخی نفیس در دست نیست. با توجه به اینکه سالانه گردشگران زیادی به شهر مشهد با هدف زیارت، تفریح و … تشریف میاورند اما همچنان شاهد هستیم که بازدید از موزه محمد رضا شاه به عنوان ویژگی روی تورهایی مانند تور مشهد از تبریز به مسافران داده نمی‌شود.

کمی باغ ملک آباد را بشناسید

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، باغ ملک آباد با وسعتی بالق بر ۲۸۳ هزار متر مربع یکی از وسیع‌ترین باغ‌های میوه در ایران است. زمین حاصل خیز و جنس خاک مرغوب در این بخش از شهر، اجاره کاشت و برداشت محصول از انواع درختان سیب، گلابی، توت و … را به کشاورزان فعال در این باغ داده است.

شرایط بازدید از موزه محمد رضا شاه

به طور کلی این موزه پس از سال ۱۳۵۹ که ثبت و در دسترس عموم برای بازدید قرار گرفت؛ طی چندین مرحله با فواصل زمانی زیاد از دسترس خارج و سپس اجازه بازدید داده شد. تا به امروز که بیش از ۱ دهه از آخرین بازدید از موزه محمدرضا شاه می‌گذرد و همچنان برنامه‌ای برای عمومی شدن موزه در دستور کار بخش‌های مرتبت نیست.

جمع‌بندی

شهر مشهد در قالب یک شهر مذهبی در افکار مردم جا افتاده است و معمولا انتظار مکان‌های گردشگری مانند موزه، مناطق ییلاقی و … از شهر مشهد نیست. اما در توضیحات این مقاله با یکی از تاریخی‌ترین موزه‌های ایران اشنا شدیم که در دل شهر مشهد قرار گرفته است. این موزه در ضلع جنوبی باغ ملک آباد واقع در بلوار مللک آباد مشهد قرار گرفته است که متاسفانه بیش از ۱ دهه از آخرین بازدید عمومی این موزه می‌گذرد.

منبع مقاله : https://hamsafarha.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.