ناخن جویدن و ۱۰ راه برای ترک این عادت

جویدن ناخن باعث عفونت ناخن می‌شود

جویدن ناخن می تواند باعث عفونت ناخن شود

در حقیقت, این عادت ناخن جویدن در بین کودکان و نوجوانان بسیار رایج است. این چهار حالات ذهنی و عاطفی نامطلوب مثل خستگی، اضطراب، استرس و عصبانیت می‌توانند شما را وادار کند تا ناخن‌هایتان را بجوید. همه مردم در زندگیشان برای چند لحظه ناخن جویده‌اند. با این حال اگر این عادت را از دوران کودکی داشته باشید و ترک نکنید در بزرگسالی برایتان مشکل ساز خواهد شد. گذشته از اینکه ناخن‌هایتان شکل ناخوشایندی دارند و باعث خجالتتان می‌شوند, این عمل می‌تواند باعث عفونت ناخن شود و مشکلات دهان و دندان بسیاری را برایتان به وجود آورد. خوشبختانه راه‌های متعددی برای خلاص شدن از این عادت ناخوشایند وجود دارد. در اینجا به چند مورد اشاره کرده‌ایم:

  • کارشناسان دو دلیل اصلی این عادت را یافته‌اند. تمایل به جویدن ناخن زمانی که بی‌حوصله هستید بیشتر در شما افزایش می‌یابد, برای ترک این عادت خودتان را با یک سرگرمی مثل بافندگی یا درست کردن پازل مشغول کنید تا دستتان بیکار نباشد و به جای روی کاناپه نشستن با دوستانتان بیرون بروید.
  • یکی دیگر از علل‌های ناخن جویدن استرس است. اگر شما به طور مداوم تحت استرس هستید راهی برای مدیریت آن پیدا کنید. شما می‌توانید در باشگاه یا یوگا ثبت نام کنید و یا برای تمدد اعصاب مدیتیشن کنید.
  • چیزهایی که محرک ناخن جویدن شما هستند را بیابید. اغلب زمانی که تلویزیون نگاه می‌کنید این کار را انجام می‌دهید؟ یا در حال درس خواندن یا هنگامی که مضطرب هستید؟ زمانی که عامل ناخن جویدن را شناسایی کردید سعی کنید آن را کمتر انجام دهید و یا راهی برای ترک آن پیدا کنید.
ناخن جویدن
چسب زدن یک یادآور خوب برای ترک این عادت است

راه درمان 

  • بهتر است انگشت خود را با چسب زخم یا چسب برق ببندید. غالب اوقات ناخن جویدن به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود و شما از زمان جویدن ناخن غافل هستید بنابراین دفعه بعد که شما ناخودآگاه انگشتتان را به دهانتان بردید به جای ناخن‌تان چسب را می‌جوید. این به عنوان یک یادآوری است برای کاری که ناخودآگاه درحال انجام آن هستید.
  • ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید. اینگونه هیچ ناخنی برای جویدن وجود ندارد.
  • برای ترک این عادت ناخن‌هایتان را با سس تند, سرکه یا لاک ناخن تلخ که طعمش برایتان خوشایند نیست بپوشانید.
  • به طور منظم ناخن‌هایتان را مانیکور کنید وقتی هزینه زیادی برای ناخن‌هایتان صرف کنید قبل از جویدن حتما به آن فکر می‌کنید.
  • می‌توانید از دوستانتان, خانواده یا همکارانتان در محل کار بخواهید هنگامی که شروع به ناخن جویدن کردید حواس‌تان را پرت کنند.
  • از تکنولوژی و فناوری استفاده کنید. ممکن است فقط ساعت‌هایی از روز مستعد ناخن جویدن باشید مثل خواندن روزنامه در صبح و یا خواندن کتاب قبل از خواب. اگر جزء این دسته هستید می‌توانید زنگ هشدار تلفن همراهتان را روی ساعت مقرری که ناخن می‌جوید تنظیم کنید تا هر وقت که درحال انجام این عادت بودید به شما هشدار دهد.
  • جایگزین کردن عادت ناخن جویدن با عادات دیگر. عادت‌های ساده‌ای مثل ضربه زدن به یک سطح صاف با انگشت و یا بازی کردن با انگشت شست را می‌توانید جایگزین کنید و یا به جای فرو بردن ناخن در دهانتان یک کش به دور دستتان ببندید و با آن بازی کنید تا عادت ناخن جویدن از سرتان بیفتد.
منبع http://servingjoy.com/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.