آیا می­‌دانستید گوگل ارث (google earth) چطور کار می­‌کند؟

گوگل ارث با راه‌­اندازی در سال 2005، اولین نقشه تعاملی و گسترده جهان را ایجاد کرد.

گوگل ارث (google earth) یک برنامه کاربردی است که بر روی دسکتاپ کامپیوتر شما قرار می­‌گیرد. گوگل ارث برنامه‌­ای منحصر به فرد است که از تصاویر برای شکل دادن یک نقشه جامع و تعاملی کره زمین استفاده می­‌کند. این برنامه با به کارگیری بیش از یک میلیارد تصاویر ماهواره‌­ای و هوایی، یک ابزار همه کاره فراهم می‌­کند که به افراد و گروه­‌ها امکان می­‌دهد تغییرات اقلیمی را ردیابی کنند تا ویژگی­‌های ناشناخته جغرافیایی را کشف کرده و در تاریخ ثبت کنند.

چه کسی گوگل ارث را ساخته است؟

گوگل ارث (google earth) برنامه‌­ای است که توسط شرکت کِی هول ساخته شده است و برای مشاهدۀ تصاویر ماهواره‌­ای در سراسر زمین استفاده می­‌شود.

گوگل ارث با راه‌­اندازی در سال ۲۰۰۵، اولین نقشه تعاملی و گسترده جهان را ایجاد کرد. در حال حاضر گوگل ارث از طریق مرورگر کروم در دسترس است. از قابلیت­‌های خاص گوگل ارث، می‌­توان به استفاده از مدل­‌های ۳بعدی اشاره کرد. برنامه‌­ی پیشرفته که کره زمین را به صورت ۳ بعدی شبیه‌­سازی کرده و با استفاده از ماهواره­‌های قرار گرفته شده در جو زمین، هر چند وقت یک بار، تصاویر موجود در کره زمین را به روزرسانی می‌­کند. این برنامه به طور مداوم به روز می­‌شود تا همیشه برای جهانیان مورد استفاده قرار گیرد. قدمت این اطلاعات بیش از ۳ سال نیست و به طور متناوب به روز می­‌شوند. بنابراین، جدیدترین اطلاعات در دسترس خواهد بود.

گوگل ارث (google earth) چطور کار میکند

تصاویر چگونه ساخته می­‌شوند؟

تصاویر به مرور زمان از طرف نقشه هوایی گوگل و ارائه‌­دهندگان جمع‌آوری می­‌شوند. تصاویر در زمان واقعی نیستند، بنابراین تصاویر زنده را مشاهده نخواهید کرد. تصاویر نقشه هوایی گوگل، از دو منبع ماهواره و هواپیما تهیه می‌­شود. به صورت دیجیتالی، میلیاردها تصویر گرفته شده توسط دو منبع ماهواره و هواپیما با بالاترین کیفیت به ثبت می‌­رسد که در نتیجه، نمای هر قسمت از کره زمین، به طور واضح قابل مشاهده خواهد بود.

گوگل ارث چگونه کار می­‌کند؟

اکثر کاربران، این برنامه را به منظور خوش گذرانی می‌­دانند و از قابلیت­‌های آن بی­‌خبرند. گوگل ارث روشی جدید برای کشف شهرها و مناطق ناشناخته است و به ما امکان می­‌دهد دنیای خود را همراه با جزئیات بیشتر مشاهده کنیم. با استفاده از این برنامه می‌­توانید به همه نقاط جهان، خیابان­‌ها و روستاهای مختلف، رستوران­‌ها و هتل­‌ها پرواز کنید. کافی است نام یک کشور، شهر، روستا و یا حتی کد پستی محل مورد نظرتان را در کادر جستجوی این برنامه وارد کنید تا تصاویری کاملا واقعی را مشاهده کنید. در سال‌­های گذشته، یک کودک هندی به نام Saroo Brierley، بعد از دست دادن والدینش، در استرالیا بزرگ شد، بعد از ۲۵ سال توانست با دنبال کردن نشانه‌های روی گوگل ارث با دیگر اعضای خانواده‌اش ارتباط برقرار کند. البته، با به روزرسانی­‌های جدید که صورت می­‌گیرد، امکانات بیشتری نیز افزوده می­‌شود که برای گردشگران و مکتشفان بهترین موقعیت است. فراموش نکنید که هنگام استفاده از گوگل ارث به راحتی می­‌توانید روی نقشه­‌ها زوم کنید.

نقشه گوگل ارث (google earth)

در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد جمع‌­آوری تصاویر هستید، با ارائه‌دهنده اصلی آن مجموعه تماس بگیرید. گوگل نمی­‌تواند اطلاعاتی فراتر از آن چیزی که تصاویر گوگل مپ و گوگل ارث نمایش می­‌دهد، ارائه دهد.

چرا تاریخ تصاویر تغییر می‌­کند؟

تصاویر نزدیک به زمین، معمولاً از یک تصویر تشکیل شده‌­اند و تاریخ آن با حرکت مکان‌نما در نقشه، ثابت خواهد بود اما تصاویر هوایی، معمولاً از چند تصویر ساخته شده است که تاریخ آن با حرکت مکان‌نما در نقشه، ممکن است تغییر کند.

در صورت عدم وجود اطلاعات تاریخ، با حرکت مکان‌نما هیچ تاریخی نمایش داده نمی­‌شود.

کار با گوگل ارث (google earth)

اطلاعات بیشتر در مورد انواع تصویر و تاریخ جمع‌­آوری آنها

تصاویر ماهوار‌ه‌­ای و هوایی گوگل ارث، توسط دوربین­ ماهواره‌­ها و هواپیماها به ثبت رسیده است که هر تصویر را در یک تاریخ و زمان مشخص جمع‌­آوری می‌کنند. این تصاویر می­‌توانند در گوگل ارث به عنوان یک تصویر واحد همراه با تاریخ مجموعه استفاده شوند، اما گاهی اوقات، تصاویر گرفته شده در طول چند روز یا چند ماه ادغام می‌­شوند و در نهایت یک تصویر واحد نمایش می‌­دهد و با حرکت مکان‌نما در نقشه، می­‌توانید تاریخ را تغییر دهید.

گوگل ارث، تاریخ جمع‌­آوری تصاویر سه بعدی را نشان نمی‌­دهد، چرا که تصاویر هوایی در چند تاریخ متفاوت گرفته شده است.

اطلاعات مربوط به تاریخ مجموعه تصاویر، به دلیل خطای انسانی یا سایر موارد از بین رفته و یا نادرست است. در همچنین، در صورتی که گوگل ارث به طور همزمان از یک مکان، دو تصویر جمع­‌آوری کرده، تنها یکی از آنها قابل مشاهده خواهد بود.

منبع support.google.com livescience.com nature.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظر
  1. مهران جهانی 22 می گوید

    مقاله کاملی نبود ، اطلاعات پیش پا افتاده سطحی رو با یه تیتر جذاب فرستادین تو نت . بهتر بود تیتر مقاله رو آموزش گوگل ارث برای کودکان میزاشتین .

  2. حسام می گوید

    سلام. ممنون از مقاله خوبتون. عالی بود.

  3. حسام می گوید

    ممنون بابت مطلب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.