نحوه غلبه بر خشم

کنترل خشم یکی از تکنیک های مهم در زندگی است

خشم

خشم، همانند سایر احساسات یک پدیده طبیعی است، که نشان دهنده سلامت عواطف انسانی در مقابل تهدید و خطر می باشد. حال اگر از این احساس به درستی استفاده نکنیم و نتوانیم کنترلش کنیم موجب بروز مشکلات و پشیمانی هایی خواهد شد. خشم به دو صورت زودگذر و یا طولانی مدت (جنون) بروز می دهد. خشم باعث بروز مشکلات فیزیکی زیادی می شود که سلامت شخص عصبانی را تهدید می کند. عصبانیت باعث تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و … می شود. اگر بخواهیم پرخاشگری و خصومت را کم کنیم، باید یاد بگیریم که چگونه خشم خود را کنترل کنیم. در این مقاله راهکارهایی برای کنترل خشم را آورده ایم. با ما همراه باشید:

راه هایی برای کنترل خشم و عصبانیت:

نفس عمیق بکشید.

کشیدن نفس عمیق باعث فرو نشستن خشم می شود. در هنگام عصبانیت سعی کنید آن محل را ترک کرده و چند نفس عمیق بکشید. اما باید در نظر داشته باشید، قبل از ترک محل حتما ذکر کنید نیاز به تنها بودن دارید تا بر پایه بی احترامی شما نگذارند.

شروع به نوشتن کنید.

نوشتن یکی از راه های موثر برای کاهش خشم است. خاطراتی که باعث خشمگین شدنتان می شود و یا کلماتی که در حین عصبانیت بیان می کنید را یادداشت کنید. بدین وسیله دیگر در هنگام مشاجره از این کلمات استفاده نمی کنید و از موقعیت ها و مواردی که باعث رنجش شما شده اطلاع پیدا می کنید و راه حلی عاقلانه برای حل این موضوع پیدا می کنید.

با خودتان گفت و گو کنید.

در حین عصبانیت بدن واکنش های مختلفی بروز می دهد. برای آرام شدن سعی کنید بدنتان را شل کنید و از خودتان سوال بپرسید: عصبانی شدن چه سودی برای شما و طرف مقابلتان دارد؟ (عاقلانه به این سوال پاسخ دهید). سعی کنید با خودتان صحبت کنید و از کلمات آرامش بخش استفاده کنید.

بپذیرد که زندگی همیشه منصفانه نیست.

تا وقتی که نپذیریم جهان بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می شویم. برخی چیز ها را نمی توان تغییر داد. تصمیم گرفتن درباره اینکه عصبانی شوید یا خیر با خود شماست که گاه به صورت آگاهانه و گاه غیر آگاهانه انجام می شود. بیشتر ما علاقه به سازش نداریم ، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می توانیم برای هنر ظریف سازش، در مقام وسیله ای برای داشتن یک زندگی ساده تر، ارزش قایل شویم.

بدنتان را خنک کنید.

دوش گرفتن باعث کاهش عصبانیت میشود. ورزش کردن باعث می شود مدت زمان عصبانیت تان کوتاه تر شود. نوشیدن آب خنک و شست و شوی دست و صورت میزان اکسیژن بدن را بالا می برد.

  • از این پس هرگاه خشمگین و عصبانی شدید سعی کنید این را به خود یادآوری کنید که کنترل خشم چقدر برای شما مهم بوده و به آن به صورت تمرین نگاه کنید. سعی کنید به عواقب آن بر روی سلامتی و تصمیمات خود فکر کنید. خود را در جایگاه کسی که شما را عصبانی کرده قرار بدهید و تامل کنید که شاید این رفتار از خود شما هم سر می زد. این موضوع که عصبانیت باعث گرفتن تصمیمات و یا رفتاری است که باعث پشیمانی شما می شود مهمترین موضوعی است که در لحظه شروع عصبانیت باید به خود یاد آور شوید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.