آیا اندازه دور کمر شما نرمال است؟

خطرات احتمالی بالا بودن اندازه دور کمر را بشناسید

دور کمر اندازه دورتادور شکم از دور خط ناف است. متخصصین سلامت اندازه دور کمر را برای بررسی بیماری های مرتبط با وزن درنظر می گیرند.

چرا اندازه دور کمر مهم است؟

اندازه گیری دور کمر به شما در شناخت احتمال بیماری و مشکلات مرتبط با وزنتان کمک می کند. البته اندازه دور کمر به تنهایی شاخصه مناسبی برای شناسایی بیماری ها و مشکلات کنونی و بیماری های احتمالی آینده نیست. اما اندازه دور کمر به شما و پزشک شما در شناسایی قسمت هایی از بدن که چربی انباشته شده و این چربی ها می توانند در آینده مشکلاتی را ایجاد کنند، کمک می کند.

بر اساس تحقیقات موسسه ملی سلامت، اگر بیشتر چربی ها دور کمر انباشته شوند نسبت به کفل ها، احتمال خطر بیماری هایی چون بیماری های قلبی و دیابت نوع دو بیشتر است. با استفاده از اندازه دور کمر می توانید نسبت دور کمر (WHR) را بدست آورید. نسبت دور کمر ابزار اندازه گیری دیگری برای بررسی احتمال بیماری های مرتبط با وزن است.

چگونه دور کمر را اندازه بگیریم؟

برای آنکه دور کمر را به درستی اندازه بگیرید، از یک متر انعطاف پذیر که حالت کشسان نداشته باشد، استفاده کنید. متر نباید زمانی که شکم را اندازه می گیرید کش بیاید. همچنین باید هر گونه لباس یا اضافاتی که می تواند به اندازه دور شکم شما بیفزاید از تن بیرون کنید.

برای آنکه دور کمر را دقیق اندازه بگیرید، بایستید. سپس متر را دور عریض ترین قسمت شکم طوری که از روی ناف رد شود، قرار دهید. متر باید روی پوست بدن شما قرار گیرد، همین که متر در جای درست قرار گرفت، به آرامی نفس بکشید و سپس حین بازدم اندازه دور کمر را بگیرید.

اندازه گیری را دو تا سه بار تکرار کنید تا مطمئن شوید نتیجه ثابتی به دست می آید. اگر متر را خیلی تنگ فشار دهید طوری که وارد گوشت بدنتان شود یا اگر خیلی شل بگیرید، نتیجه نادرستی بدست خواهد آمد.

آیا اندازه دور کمر من نرمال است؟

پس از آنکه اندازه دور کمر را بدست آوردید، از جدول زیر استفاده کنید تا ببینید احتمال ابتلا به بیماری در شما بالاست یا خیر. اگر اندازه دور کمر شما بالاتر از اعداد مشخص شده بود، ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با وزن در شما بیش از حد نرمال است.

  • مردان: ۴۰ اینچ یا بیشتر یا ۱۰۲ سانتیمتر یا بیشتر
  • زنان: ۳۵ اینچ یا بیشتر یا ۸۹ سانتیمتر یا بیشتر

اقداماتی برای کاهش اندازه دور کمر

اگر اندازه دور کمر شما زیاد است، می توانید با پزشک خود صحبت کنید یا اقداماتی در جهت کم کردن چربی بدن و یا چربی قسمت میانی بدن انجام دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید.

اولین قدم در جهت کم کردن اندازه دور کمر ارزیابی عادات غذایی است. آیا بیش از حد نیاز غذا می خورید؟ آیا بین وعده های غذایی زیاد هله هوله می خورید؟ آیا نوشابه ها و نوشیدنی های کالری بالا زیاد مصرف می کنید؟ آیا غذاهای فراوری شده که پر از کالری هستند خریداری می کنید؟ (چطور جلوی هله هوله خوردن خود را بگیریم؟).

اگر به هر یک از این سوالات پاسخ مثبت دادید، باید بدانید انتخاب های زیادی برای کم کردن کالری از رژیم غذایی خود دارید. ممکن است بخواهید با کم کردن میزان غذا در هر وعده غذایی آغاز کنید. یا اگر نمی دانید چقدر باید بخورید، می توانید از محاسبه کالری برای تخمین نیازتان استفاده کنید. کالری های خود را بشمارید تا بفهمید به اندازه لازم مصرف می کنید.

همین که رژیم غذایی را شروع کردید، فعالیت های بدنی را به منظور سوزاندن کالری بیشتر افزایش دهید. از یک برآوردگر کالری استفاده کنید تا بفهمید روزانه باید چند کالری بسوزانید سپس تغییرات کوچکی اعمال کنید تا کالری بیشتری بسوزانید. در محل کار به جای آسانسور از پله استفاده کنید یا پس از شام به پیاده روی بروید. هر گام شما را به زندگی سالم تر هدایت می کند.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ستایش نوده می گوید

    من ۱۳سالمه قدم ۶۳و وزنم ۴۵هست و دور شکمم ۷۶ایا من چاقم ؟؟یا ایرادی دارم؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.