معرفی بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم

بهترین نرم‌افزارهای تدوین فیلم از نظر ادیب استودیو در زیر آمده است.

زمانی که قصد تدوین فیلم یا کلیپی را دارید که به‌بهترین شکل ممکن انجام دهید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از نرم‌افزارهای موجود در این زمینه، امکان ویرایش و تدوین بسیاری از ویدیوها به‌راحتی و با انتخاب چند گزینه وجود دارد تا علاوه بر سرعت عمل بیشتر، نتیجه نهایی یک کار، موردپسند و دلخواه شما باشد. جلوه‌های ویژه موجود در برخی از فیلم‌های حرفه‌ای که در هالیوود و یا سینماهای مطرح دنیا وجود دارد این ایده و تصور را برای فرد فراهم می‌کند که او نیز بتواند، امکان انجام این کار را داشته باشد.

معمولا جلوه‌های ویژه در فیلم‌های سینمایی، قدرت و توان فیلم تهیه شده را  به معرض نمایش می‌گذارد. سازندگان این فیلم‌ها از ابزارها و نرم‌افزارهای مخصوصی برای تدوین استفاده می‌کنند. استودیو ادیب در این مقاله قصد دارید تا به معرفی برخی از بهترین نرم‌افزارهای تدوین فیلم بپردازد تا افرادی که به این فعالیت علاقه دارند، از نرم‌افزارهای درست و برتر استفاده کنند.

تدوین فیلم
تدوین فیلم

اگر تمایل داشته باشید در ابتدا و قبل از هر چیز به سراغ معنی و مفهوم فوتیج چیست بپردازیم.

فوتیچ چیست؟

استودیو ادیب در پاسخ به این سوال که فوتیچ چیست؟ اینگونه جواب می‌دهد، ویدیوها و فایل‌های خام که با دوربین فیلم‌برداری و یا حتی مداربسته گرفته می‌شود فوتیچ نام دارد. یعنی به‌عبارتی آن‌ها هنوز بکر و دست‌نخورده هستند و هیچ‌گونه ویرایش و یا ادیتی روی آن‌ها صورت نگرفته است.

این فیلم‌ها به فرد امکان می‌دهند که به‌راحتی انوع پس‌زمینه‌های و افکت‌های جالب را روی کار پیاده کند و در نهایت یک فیلم جذاب و حرفه‌ای تحویل دهد. با پاسخ به سوال فوتیچ چیست؟ متوجه شدیم که بر روی این فیلم کاملا خام، می‌توان عملیات موثر و مختلفی انجام داد.

فوتیج چیست
فوتیج چیست

معرفی ۸ نرم افزار مختلف در زمینه تدوین فیلم

بهترین نرم‌افزارهای تدوین فیلم از نظر ادیب استودیو در زیر آمده است. بسیاری از ویدئوها و کلیپ‌های تاثیرگذار و پر محتوا، علاوه بر نمایش توان خود در زمینه ایجاد جلوه‌های ویژه از درآمد بالایی نیز برخوردار خواهند بود.

نرم‌افزار افترافکت

در حدود بیش از ۳۰۰ فیلم هالیوودی از این افکت برای تدوین و سایر فعالیت‌های ویرایش استفاده کرده است. این نرم‌افزار جزو قدرت‌مندترین نرم‌افزارهای مطرح دنیا است و شاید به‌همین دلیل است که بسیاری از فیلم‌سازان مشهور دنیا از این نرم‌افزار برای تدوین فیلم‌های خود استفاده می‌کنند.

در این نرم‌افزار، امکانات پیشرفته در خصوص ردیابی دوربین، کاربردی بودن فایل‌های ۳بعدیِ نرم‌افزارهای دیگر، افزایش سرعت و عملکرد، سیستم مدرن موشن بلور، ایجاد لایه‌های متنی چند بعدی، رنگ‌های دقیق، ابزارهای کنترل موشن و تمام نکات مثبت که به‌صورت یکجا در افترافکت جمع شده است. ادیب استودیو این نرم‌افزار را جزو نرم‌افزارهای برتر در زمینه ادیت ویدیو می‌داند.

نرم افزار پریمیر

بدون شک، ادوبی، بهترین نرم‌افزارهای گرافیکی و تدوین را در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار می‌دهد. قطعا، پریمیر یکی از برترین نرم‌افزارهای تولیدی شرکت ادوبی است که با عملکرد ظریف و دقت بالا، نام خود را در بین انواع معتبر نرم‌افزارهای تدوین فیلم جای داده است و در حقیقت جایگاه واقعی خود را در دنیای پرتلاطم ویرایش و تدوین پیدا کرده است.

احمد ادیب کارایی بالای این نرم‌افزار را در انجام کار ادیت تضمین می‌کند. در برخی از فیلم‌های مطرح دنیا از این نرم‌افزار برای تدوین، استفاده شده است. امکان تغییرات در محیط کاربری به‌منظور افزایش سرعت، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف فیلم و تصویر، سازگاری با دوربین‌های مختلف از توانایی‌های بسیار مهم این نرم‌افزار است. در مجموعه ادیب استودیو این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توانید به دانلود نسخه‌های مختلفی از این نرم‌افزار بپردازید.

نرم افزار پریمیر
نرم افزار پریمیر

مقایسه نرم افزار پریمیر و افتر افکت

همانطور که گفته شد دو نرم افزار پریمیر و افتر افکت جزو قویترین نرم افزار های حرفه ای در زمینه ادیت و تدوین ویدئو هستند. حال با مقایسه این دو نرم افزار قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین برنامه رو برای این امر انتخاب نمائید.

به طور کلی نرم افزار پریمیر برنامه ای برای تدوین ویدئو های خام و راش ها با استفاده از فوتیج های آماده است که میتوانید به راحتی ویدئو های جذاب و موزیک ویدئوهای متنوع ایجاد کنید. ولی نرم افزار افترافکت بصورت تخصصی در زمینه جلوه های ویژه و موشن گرافیک استفاده می شود.

برای مقایسه کامل تر این دو نرم افزار تدوین میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید. مقایسه نرم افزار های پریمیر و افتر افکت

نرم افزار داوینچی RESOLVE

اگر سخت‌افزارهای سیستم، انواع مختلفی داشته باشند، مثلا کارت‌های گرافیکی چندین نوع باشند و یا سیستم کامپیوتری متفاوتی در اختیار داشته باشید، نرم‌افزار داوینچی با قدرت بسیار زیاد، تمام آن‌ها را هندل خواهد کرد. نرم افزار داوینچی  RESOLVEبهترین نرم‌افزار به‌منظور تنظیم رنگ و کنتراست‌های موجود است که در حالت کلی حتی پیشرفته‌تر از پریمیر نیز خواهد بود. احمد ادیب مدیریت مجموعه ادیب استودیو از این نرم‌افزار به‌عنوان کاربردی‌ترین نرم‌افزار در زمینه تدوین یاد می‌کند.

امکان کاربردی real time  موجود در این نرم‌افزار باعث می‌شود که مشکل رندرهای طولانی را رفع می‌کند. امکان کپچر کردن با رزولوشن بالا در بسیاری از سیستم‌های پرتابل، گرفتن خروجی با برترین کیفیت از کپچر، ایجاد افکت‌های جذاب، ساخت منو در حالت حرفه‌ای ولی بسیار ساده که هر کاربری امکان استفاده از آن را دارد، خروجی صدای باکیفیت و در نهایت محیط کاربرپسند که حرفه‌ای و جذاب است از ویژگی‌های مهم  نرم افزار داوینچی RESOLVE است.

کورل استودیو
کورل استودیو

نرم‌افزار Corel VideoStudio

برای استفاده از این نرم‌افزار نیاز به هیچ آموزش مخصوص وجود ندارد و فرد با یکی دوبار استفاده از آن تمام امکانات و قابلیت‌ها را متوجه خواهد شد یعنی به‌عبارتی؛ محیط ساده کاربری و تدوین، مونتاژ و میکس در محیط کاربری این نرم‌افزار به‌سادگی امکانپذیر است. پیشنهاد می‌شود، افراد مبتدی قبل از اینکه به سراغ نرم‌افزارهای بسیار قدرتمند و حرفه‌ای بروند شروع کار تدوین را با استفاده از این نرم‌افزار انجام دهند و بعد از مدتی وارد دنیای پر هیجان تدوین فیلم شوند.

در واقع شرکت Ulead  سازنده و طراح این نرم‌افزار است. می‌توان گفت، ساده‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار موجود در دنیا، همین نرم‌افزار است، زیرا در چند حالت بسیار ساده و با انجام حرکات آسان، می‌توانید به ادیت ویدیوهای خود بپردازدید. البته بخش حرفه‌ای نیز در این نرم‌افزار طراحی شده است تا افراد حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای نیز قابلیت کار با این نرم‌افزار را داشته باشند.

اهمیت تدوین
اهمیت تدوین

نسخه ایکس۸ از این نرم‌افزار قابلیت نصب بر روی سیستم‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی را دارد. افکت‌های تصویری آماده در این نرم‌افزار بسیار کاربردی است. عدم پشتیبانی از سیستم ۴k  از معایب کلی این نرم‌افزار است. قابلیت گرفتن خروجی به‌صورت مستقیم در دی وی دی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار است که کیفیت بالای تصویر را نیز دربر دارد. وجود قالب‌های آماده، افکت تصویری و صوتی جذاب، ایجاد انیمیش‌های آماده، محیط کاربری بسیار آسان، نوشته‌های حاضر و در دسترس که به‌صورت آماده طراحی شده‌اند از امکانات کاربردی این نرم‌افزار است

ادیت فایل ویدیویی و اصلاح رنگ، رند بالا real rime، عدم محدودیت در هنگام استفاده از سخت‌افزار، دسترسی سریع به انواع ابزارها، انجام script برای پیاده‌سازی عملیات، پشتیبانی از فرمت‌های SD\HD\FULL HD  و در نهایت ۲K\4K، سازگاری بالا با ورژن ویندوز و مکینتاش از قابلیت‌های اصلی و مهم این نرم‌افزار است.

نرم افزار ادیوس
نرم افزار ادیوس

نرم‌افزار ادیوس

شرکت گرس ولی، این نرم‌افزار رو با بهترین امکانات در اختیار علاقه‌مندان به تدوین فیلم قرار داده است. آخرین نسخه از این نرم‌افزار که نسخه ۸ است بر روی ویندوزهای ۳۲ بیتی، امکان نصب ندارد. سیستم قدرتمند این نرم‌افزار، برای کنترل و مدیریت کارت کپچر بسیار مناسب است. توانایی بالا در قسمت real time  از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار است. یعنی به‌عبارتی قبل  از گرفتن خروجی، فرد می‌تواند از نوار زمان، پیش‌نمایش خروجی را مشاهده کند.

قابلیت کار در فایل‌های اولترا اچ دی که رزولوشن ۴k  دارد از امکانات موجود در این نرم‌افزار است. انجام ادیت تخصصی فایل‌های raw  در دوربین‌های مجیک بلک نیز توسط این نرم‌افزار به‌راحتی قابل انجام است. پشتیبانی از فرمت‌های مختلف نیز می‌تواند کاربرد این نرم‌افزار را تا حدود زیادی بالا ببرد. سیستم حرکت آهسته یا همان slow motion، قابلیت motion tracking، اصلاح رنگ، پشتیبانی از سیستم رنگ ‌های کاربردی و در نهایت پشتیبانی از ویندوز نسخه ۱۰ از قابلیت‌های مهم و کاربردی نرم‌افزار ادیوس است.

ادیب استودیو بر اهمیت این نرم‌افزار نیز تاکید زیادی دارد و از آن به‌عنوان کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای تدوین یاد می‌کند.

نرم افزار پیناکل
نرم افزار پیناکل

نرم‌افزار Pinnacle Studio

این نرم‌افزار توسط شرکت avid  به بازار معرفی شده است. در حقیقت می‌توان گفت که این نرم‌افزار از حرفه‌ای‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای موجود در دنیا است که برای ساخت فیلم‌های سینمایی در استودیوهای هالیوود مورداستفاده قرار می‌گیرد. نسخه ۱۸.۵ از نسخه‌های آخر در این نرم‌افزار است که با محیط کاربری جذاب و زیبا، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

تصحیح و ادیت صدا، وجود ۲۵۰۰ افکت آماده، وجود یک کانتنت، پشتیبانی از پلاگین‌ها و افزونه‌های اختصاصی از قابلیت‌های جانبی نرم‌افزار Pinnacle Studio است که موردتوجه افراد زیادی قرار گرفته است.

نرم افزار Avid Media Composer

شرکت avid  نسخه حرفه‌ای از نرم‌افزارهای خود را در این مجموعه قرار داده است. فیلم‌سازان حرفه‌ای و شرکت‌های سینمایی بسیار بزرگ، هواداران استفاده از این نرم‌افزار هستند. اولین ایراد نرم افزار Avid Media Composer این است که پردازنده‌های ۶۴ بیتی تنها سیستم، پشتیبانی کننده این نرم‌افزار هستند. احمد ادیب برای افرادی که قصد انجام ویرایش‌های حرفه‌ای را دارند این نرم‌افزار را پیشنهاد می‌کند.

قابلیت ادیت فیلم‌های ۳ بعدی، رابط کاربری مدرن، قابلیت ورود فایل‌ها از دوربین مراکز مختلف مانند سونی، کانن، بلک مجیک و رد، انجام کار با هر نوع فایل تصویری با هر ظرفیتی، اصلاح رنگ مطابق با سیستم‌های جدید رنگ‌های استاندارد، فراهم نمودن مقادیر زیادی از پلاگین‌های تخصصی و غیر تخصصی، هماهنگ سازی با موتورهای مهم سخت‌افزاری و کارت‌های تدوین، وجود امکانات لازم به‌منظور ویرایش از قابلیت‌های مهم نرم افزار Avid Media Composer است.

فاینال کات
فاینال کات

نرم افزار Final Cut

این نرم‌افزار، توانایی بالایی برای سیستم‌های مکینتاش دارد که با نرم‌افزار Avid Media Composer در ویندوز برابری می‌کند. شرکت اپل تولیدکننده نرم افزار Final Cutاست. تمام افراد از مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند از قابلیت‌های این نرم‌افزار به نحو احسن استفاده می‌کنند. وجود محیط کاربری پیشرفته کاربران علاقه‌مند به این نرم‌افزار را شیفته خود می‌کند. پشتیبانی از تمام قابلیت‌های کاربردی، رزولوشن بالا، پشتیبانی از پلاگین‌ها و سیستم‌های اصلاح رنگ حرفه‌ای از جذابیت‌های انکارناپذیر نرم افزار Final Cutاست.

مهارت تدوین فیلم
مهارت تدوین فیلم

کلام آخر

مجموعه استودیو احمد ادیب در این مقاله به معرفی برترین نرم‌افزارهای تدوین فیلم پرداخت و به کاربرد و مزایای هر یک از آن‌ها نیز به‌طور مفصل اشاره کرد تا افرادی که علاقه به تدوین و ادیت دارند در انتخاب بهترین نرم‌افزار به‌صورت آزادانه تصمیم بگیرند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.