مرتب بودن چگونه روی لاغر شدن اثر می‌گذارد؟

مرتب و تمیز کردن خانه به کاهش استرس و افزایش سلامتی کمک می‌کند.

همه می‌خواهند وزن کم کنند. حتما شما هم جزء همین دسته از افراد هستید اما در سال گذشته چقدر توانستید وزن کم کنید؟ لاغر شدن گرچه هدفی است که اکثر افراد دنبال می‌کنند اما بسیار سخت است و تعداد اندکی از افراد هستند که به چنین هدفی نائل می‌آیند. تحقیقات نشان داده‌است که از هر ۷ زن چاق تنها یکی از آنها موفق می‌شود سالانه تنها ۵ درصد از وزن خود را کم کند. شما می‌خواهید امسال چقدر وزن کم کنید؟

احتمالا آشپزخانه را از هله و هوله خالی می‌کنید و یخچال را پر از پروتئین و سبزیجات تازه می‌کنید و به دنبال باشگاه می‌روید تا ورزش موردعلاقه خود را انجام دهید. این شروع خوبی است اما گرچه ورزش و رژیم غذایی اهمیت دارند اما محیط نیز نقش اساسی در لاغر شدن شما ایفا می‌کند (چطور جلوی هله هوله خوردن خود را بگیریم؟).

نگاهی به آشپزخانه بیندازید. آیا قابلمه‌ها و تابه‌ها در هر گوشه آشپزخانه دیده می‌شوند؟ آیا ظروف پلاستیکی خارج از کابینت قرار دارند؟ آیا آشپزخانه شلوغ و به‌هم‌ریخته است؟ شما برای راحتی در این شلوغی و هرج و مرج ترجیح می‌دهید غذاهای آماده (غذاهای بد) بخورید. به هم‌ریختگی خانه و به خصوص آشپزخانه محیطی استرس‌زا و گیج‌کننده ایجاد می‌کند که توانایی شما را برای اجرای برنامه لاغری از بین می‌‌برند.

در این مقاله خواهیم گفت چگونه تمیزی و مرتبی به لاغر شدن شما کمک می‌کند. همچنین چند توصیه از کارشناسان مبنی بر اینکه چگونه برای داشتن سبک زندگی سالم مرتب و منظم باشید، ارائه می‌شود.

به هم‌ریختگی مقصر اصلی است

لاغر شدن و نامرتبی

فکر می‌کنید به هم‌ریختگی پیشخوان آشپزخانه آزاردهنده است؟ مطالعات اخیر نشان داده‌است که محیط‌های غذایی استرس‌زا و شلوغ افراد را بیشتر به سمت خوردن تنقلات پرکالری تحریک می‌کند. به منظور تایید اثرگذاری محیط و ذهنیت بر روی غذا خوردن، محققان دانشگاه کورنل از ۱۰۰ زن خواستند زمان‌هایی که احساس می‌کنند به هم‌ریخته، خنثی یا آرام هستند و در این مواقع به سمت خوردن تنقلات در آشپزخانه می‌روند، بنویسند و ببیننند در این زمان‌ها آشپزخانه تمیز است یا به هم‌ریخته؟ آنها دریافتند کسانی که ذهن ناآرامی در آشپزخانه‌های به هم‌ریخته داشته‌اند، کلوچه‌های بیشتری نسبت به کسانی که آشپزخانه مرتبی داشته‌اند، خورده‌اند (ترفندهایی برای تمیز کردن آشپزخانه در کمترین زمان).

تحقیقات مشابه دیگری در سال ۲۰۱۳ نشان داده‌است که کسانی که در اتاق‌های تمیز نشسته بودند خوراکی‌های سالم‌تری را انتخاب کرده‌اند در مقایسه با کسانی که در محیط‌های شلوغ و به هم‌ریخته نشسته‌اند. به همین خاطر گفته می‌شود مرتب و منظم بودن به همان اندازه رژیم داشتن و ورزش کردن می‌تواند بر لاغر شدن اثر بگذارد.

معمولا افرادی که خانه‌های کثیف و به هم‌ریخته دارند با دنبال کردن برنامه لاغری خود مشکل دارند.

وقتی مدام در حال تلاش برای تمیز کردن و مرتب کردن باشید دچار استرس می‌شوید. وقتی افراد از لحاظ ذهنی استرس داشته باشند، بدن با موجی از هورمون‌ها که گرسنگی و اشتها را در طول روز افزایش می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد (این مطلب را درباره غذا خوردن عصبی مطالعه کنید).

از سوی دیگر محیط استرس‌زا توان ما را برای اجرایی کردن برنامه‌هایمان کاهش می‌دهد. آلودگی بصری و خرت و پرت‌های تلنبار شده بر روی هم موجب می‌شود نظم ما برای سالم‌تر غذا خوردن و منظم ورزش کردن تقلیل یابد. اگر نتوانید آشفتگی و به هم‌ریختگی محیط را کنترل کنید، به کنترل غذا خوردن خود نیز شک می‌کنید. این عامل از لحاظ ذهنی شما را به سمت پرخوری سوق می‌دهد. شما به سمت غذاهایی می‌روید که واقعا نمی‌خواهید بخورید مثل چیپس و در نهایت احساس شرم و خجالت می‌کنید.

 از یخچال شروع کنید

لاغر شدن و یخچال

آشپزخانه به هم‌ریخته می‌تواند خسته‌کننده باشد. اگر نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، پیشنهاد می‌شود کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند ابتدا از یخچال شروع کنند. تمام محتویات یخچال را بیرون بریزید و مواد غذایی که تاریخ آنها گذشته یا فاقد مواد مغذی هستند دور بریزید. سپس یخچال را از مواد غذایی که مطابق با رژیم غذایی شماست پر کنید.

وقتی درب یخچال را باز می‌کنید نباید چشمتان به فست فود باقیمانده از قبل بیفتد. باید ماست و سبزیجات تازه داخل یخچال باشد. مطمئن شوید چیزی که می‌خواهید از داخل یخچال بیرون آورده و میل کنید، ارزش غذایی داشته باشد و بتواند اشتهای شما را کاهش دهد (روش صحیح تمیز کردن یخچال).

مواد غذایی که به طور مرتب مصرف می‌کنید باید جلو و در مرکز یخچال باشد، یعنی تا حد ممکن مقابل دیدگان شما باشد. اگر برای برداشتن چند هویج باید آن را از پشت پارچ آبمیوه و چند شیشه مربا و ترشی و غذاهای فرآوری‌شده پیدا کنید، کمتر احتمال دارد که در زمان گرسنگی به سراغ هویج بروید و در نهایت برنامه لاغری شما آنطور که باید پیش نمی‌رود. بنابراین چیزهایی که زیاد استفاده نمی‌شود را انتهای یخچال جا دهید تا در زمان گرسنگی و ضعف راحت‌تر به مواد غذایی موردنیاز خود دست یابید.

پیشخوان را تمیز کنید

لاغر شدن و پیشخوان آشپزخانه

وقتی پیشخوان آشپزخانه پر از کاغذ و وسایل و ابزاری باشد که به ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرد، نمی‌توان در آشپزخانه غذاهای سریع و آسان درست کرد. پیشخوان را تمیز و مرتب کنید و سپس به سراغ درست کردن دستور غذایی بروید که مطابق رژیم غذایی شماست.

قوطی‌های شکلات و شیرینی و وسایل برقی آشپزخانه که از آنها استفاده نمی‌کنید را از روی پیشخوان بردارید. سپس چیزهایی که به لاغری شما کمک می‌کند را روی پیشخوان قرار دهید. تخته آشپزی باکیفیت، پیمانه و فنجان‌های اندازه گیری و ترازوی آشپزخانه چیزهای مفیدی هستند که برای لاغری به کارتان می‌آیند. بسته به فضا و برنامه غذایی‌تان می‌توانید غذاساز، آبمیوه‌گیری، دستگاه گریل و آرامپز را نیز روی پیشخوان قرار دهید. هر چه فضای آشپزی برای شما راحت‌تر باشد بیشتر احتمال دارد که غذای سالم درست کنید تا اینکه بخواهید پیتزا سفارش دهید (ایده‌های زیباتر شدن پیشخوان آشپزخانه).

فریزر را فراموش نکنید

لاغر شدن و فریزر

فریزر می‌تواند برنامه‌های شما را بهم بریزد. فریزر اکثر خانه‌ها پر است از بسته‌بندی‌های میوه و سبزیجات، گوشتی که در حراجی‌ها خریداری شده و ظروف مواد غذایی که از قبل مانده و فراموش شده. قفسه‌های فریزر را خالی کرده و آن را با مواد مغذی پر کنید. همانند کاری که با یخچال انجام دادید، هر گونه مواد غذایی قدیمی و خوراکی‌هایی که ارزش غذایی ندارند را دور بریزید. سپس فریزر را با بسته‌بندی‌های بروکلی که می‌توانید بخارپز کنید، سوپ‌های سرشار از ویتامین که می‌توانید در یک روز سرد به عنوان نهار بخورید و گوشت‌های کم چرب که سریع پخته می‌شود، پر کنید (روش‌های تمیز کردن فریزر).

اگر همه چیز را خوب چیده باشید یادتان نمی‌رود چه چیزهایی داخل فریزر است. لیستی از چیزهایی که داخل فریزر است نوشته و روی درب فریزر بزنید. وقتی بدانید از هر ماده غذایی به اندازه سه وعده غذایی در هفته موجود دارید، در فروشگاه خرید کمتری می‌کنید و برنامه غذایی خود را بهتر جلو می‌برید.

تنقلات ساده تهیه کنید

لاغر شدن و تنقلات ساده

ممکن است در حال حاضر تنقلات یکی از مشکلات و نقاط ضعف شما باشد اما اگر نظم و ترتیب داشته باشید می‌‍تواند به یک نقطه قوت در برنامه لاغری شما تبدیل شود. مردم دوست دارند میان وعده‌هایی در طعم و انواع مختلف داشته باشند اما واقعا لازم نیست ۵ مدل بیسکوییت داشته باشید. تنقلات خود را محدود و ساده کنید و تنها یک انتخاب داشته باشید یا تنقلات شور یا شیرین.

وقتی انتخاب‌های متعددی دارید، خوراکی‌های سالمتر را در مرکز قرار دهید و بقیه خوراکی‌ها را کنار بگذارید.

در عین حال که انتخاب‌های خود را محدود می‌کنید باید میزان تنقلاتی که هر بار می‌خواهید بخورید را نیز محدود کنید. وقتی یک بسته شیرینی می‌خرید، به میزان کالری نوشته شده روی بسته‌بندی توجه کنید و به میزانی که باید در طول روز مصرف شود از آن بردارید.

تمیز و مرتب کردن لباس‌ها

لاغر شدن و تمیز کردن لباس ها

یکی دیگر از چیزهایی که باید به آن توجه شود، شستن لباس‌هاست به خصوص اگر با لباس‌های عرق کرده از باشگاه برمی‌گردید. مرتب کردن لباس‌های تمیز به عملکرد شما در ورزش کمک می‌کند. داشتن لباس‌های ورزشی مرتب و تمیز بیشتر شما را برای ورزش کردن ترغیب می‌کند.

ماشین لباسشویی و اطراف ن را تمیز و مرتب کنید. از ریختن لباس‌ها و چیزهای اضافی در اطراف مایشن لباسشویی و رختکن خودداری کنید (ترفندهایی برای خوشبو شدن ماشین لباسشویی).

پس از آنکه لباس‌ها را شستید، تاپ و شلوارهای ورزشی را در کنار هم قرار داده، تا کرده و داخل کمد بگذارید. ورزش کردن به طور منظم می‌تواند اندکی سخت باشد به خصوص اگر شاغل هم باشید. مطمئن شوید که همیشه لباس ورزشی تمیز دارید و می‌دانید که آنها را کجا پیدا کنید. همین سبب می‌شود یکی از بهانه‌های خود را برای ورزش نکردن از بین ببرید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.