نکاتی که باید در خانه تکانی رعایت کنید

نکات بهداشتی در خانه تکانی

خانه تکانی یکی از آدابی است که در روزهای پایانی سال در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و یکی ازسنت های قابل قبول ایرانیان می باشد، که چنانچه با رعایت ایمنی همراه باشداز مشکلاتی مانند درد کتف ، درد گردن ، کمردرد ، مسمومیت ، خارش پوست ، دررفتگی و شکستگی ها پیشگیری می گردد. خانواده ها باید خانه تکانی را موکول به روزهای آخر اسفندننمایند و بهتر است خانه تکانی با فرصت مناسب و بدون استرس و عجله انجام شود و چند هفته قبل از عید شروع به خانه تکانی نمایند.

  • بهتر است در موقع خانه تکانی از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نماییم و بهتراست برای بلند کردن اجسام از دیگران کمک بگیریم تا دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشویم .در بلند کردن اجسام اصول ایمنی رعایت گردد و هرچه اجسام به بدن نزدیکتر باشدو آهسته تر بلند شود، آسیب کمری کمتر می باشد.
  •  هنگام بلند کردن و جابجایی اجسام بایستی پشت صاف ، زانوها خم و برای تحمل وزن جسم ، از عضلات پای خود استفاده نماییم.و چنانچه جسمی را از زمین بلند نموده ایم بالاتنه را از کمر بچرخانیم و توصیه می گردد بجای چرخش کمر تمام بدن را از محل پاها به آن سمت میگردانیم در زمانی که جسمی را توسط یک دست بلند کرده ایم حتی الامکان تلاش برای بلند کردن جسم دیگری ننماییم و اگر قصد بلند کردن هردو جسم را داریم بطور همزمان بار را از روی زمین با هم بلند کنیم.
  •  از ترکیب جوهرنمک و وایتکس به دلیل متصاعد شدن بخار خطرناک که باعث سوزش چشم و ایجاد آلرژیو حتی سرطان می نماید خودداری نمایید. همچنین مصرف زیاد مواد شوینده و جرم گیر( حجم زیاد) و همچنین از مصرف در فضای بسته به همراه آب داغ خودداری شده و حتما هنگام کار با مواد شوینده از ماسک و دستکش استفاده شود و حتی الامکان هود روشن و پنجره ها باز گذاشته شودو در صورت بروز مسمومیت ریوی فرد مصدوم را سریع از محل خارج و در معرض هوای تازه قرار داده و با اورژانس تماس حاصل نمایید.
  • استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ای دانست که آسیب کمتری در قیاس با انواع دیگر آن به سلامتی فرد وارد می کنند و افزود: به طور مثال استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارد، بسیار امن تر از استفاده از موادی است که دارای بخار هستند و تنها در مواردی می توان از مواد شوینده ی شیمیایی که بخار می کنند استفاده کرد که جریان سریع هوا، به پراکندگی بخارات کمک می کنند.
  • در صورتی که اختلالی در حین مصرف این مواد به وجود آمد، بهترین اقدام حضور در معرض جریان هوا خواهد بود، زیرا استنشاق هوای تازه به تنفس بهتر انسان کمک شایان ذکری می کند. خوردن شیر نیز، یکی دیگر از توصیه های متخصصان است، زیرا مواد شوینده و سفید کننده ها، در کنار آسیب رسانی به ریه، مسمومیت های داخلی در بدن انسان را نیز در پی خواهند داشت
  • استفاده از ماسک و دستکش را در هنگام استفاده از مواد اسیدی، ضروری دانست و افزود: یکی دیگر ازخطرات نظافت نوروزی، که در بیمارستان ها شاهد آن هستیم، برق گرفتگی در اثرشست وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی کلید برق و دیگر لوازمی است که زنان بی توجه به خطران جدی آن بی اسنکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می شوند.
  • حملات بیماری آسم از دیگر معضلاتی که در اسفندماه در بیمارستان ها و اورژانس های سطح شهر به کرات مشاهد می شود و افزود: این امر از آن جا پدید می آید که در اغلب موارد، زنان برای شست وشوی سرویس های بهداشتی و سطوح آشپزخانه و کف خانه ها، از مایع های شیمیایی نظیر انواع سفید کننده ها و جوهر نمک استفاده می کنند و از آنجا که سرویس های بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارد، ماندن طولانی مدت در فضاهای فوق الذکر می تواند آسیب زیادی را به ریه و حنجره ی افراد وارد کند . همچنین استفاده از این شوینده ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری آسم می شود.
  • در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی و اسیدی پاک کننده، جرم گیر و سپیدکننده، استفاده از ماسک امری ضروری به شمار می آید، اما وجود هواکش و بازکردن پنجره ها و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، در این خصوص، می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند .
  •  برای پیشگیری از مشکل فیزیکی زنان خانه دار((نشانگان مچ دست)) که با علائم گزگزو بی حسی انگشتان دست در نیمه شب بروز می کند، از فعالیت شدید و کار زیاد با دست در یک روز و در زمان کوتاه خودداری نموده و زمانی را به استراحت و نرمش دست ها اختصاص دهیم.
  •  معمولا مواد شوینده دارای پی اچ استاندارد نیست و کار با مواد شوینده باعث تحریکات پوستی شده که بهتر است برای پیشگیری از آسیب به دست ها از دستکش استفاده نموده و زیر دستکش لاستیکی از دستکش نخی استفاده گردد..
  •    جهت کاهش و پیشگیری از میزان حوادثی مانند سقوط از ارتفاع و شکستن دست و پا بهتر است در هنگام نظافت پنجره ها و سقف ها از نردبان های استاندارد و چهارپایه هایی که سطح اتکاء مناسبی دارند استفاده گردد. برای نظافت پنجره ها از بالا رفتن روی نرده یا لبه پنجره ها و قرنیز خودداری گردد.
  •   خانم ها در هنگام خانه تکانی از جمله افرادی هستند فشار جسمی و روحی زیادی را تحمل می کنند ، لذا توصیه می گردد بجای شستن پرده ها و لباس ها و انجام فعالیت در یک زمان کوتاه در چند روز این کارها را انجام دهند و از فشار به بدن خودداری گردد. از لباس های نخی و راحتی که با پوست بدن تناسب دارد استفاده نموده و مایعات فراوان برای جریان تعریق بدن استفاده نمایید.مواد شوینده وسفید کننده را در دسترس کودکان قرار نگیرد و خانه تکانی را در زمانی انجام دهیم که کودکان نیستند و یا کودکان را به محل دیگری منتقل نماییم چون یکی از مشکلاتی که خانه تکانی ایجاد می کند ، ایجاد حوادث در کودکان می باشد.
  •    در هنگام شستشو و تمیز کردن لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و مهتابی توصیه می گردد برای رفع برق گرفتگی  ، برق منزل در آن مدت قطع گردد.
  • در هنگام تمیز کردن اجاق گاز و و سایل گازسوز از قطع بودن جریان گاز مطمئن باشیم و هنگام وصل مجدد تمام اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و سیلندر گاز را با آب و صابون کنترل نمایید و حتی الامکان شیلنگ های فرسوده تعویض و حداکث طول شیلنگ از ۱.۵ متر بیشتر در نظر گرفته نشود..
  •   به جای استفاده از پارچه های تنظیف نا مناسب می توان از پارچه های میکروفیبر یا الکترو استاتیکی برای جمع کردن خاک استفاده نمود. جنس پارچه های مذکور طوری است که خاک به این پارچه ها می چسبدو خاک دوباره بلند نمی شود. بعد از گردگیری پارچه های تنظیف را شسته و خشک نمایید. بهتر است پارچه هلی تنظیف با آب سرد شسته شوند همچنین پارچه های تنظیف مرطوب بهتر از خشک می باشد .بهتر است ابتدا خانه را با جارو برقی با سر مخصوص  تمیز نموده سپس نسبت به نظافت شیشه ها اقدام نمایید.
منبع titreshahr.ir
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.