برای داشتن اتاق کار زیبا و کارآمد این نکات را رعایت کنید

اتاق کار را به فضایی آرام و دلپذیر تبدیل کنید

هر کس که در خانه کار می کند، باید یک فضای کار کافی و مناسب برای خود ایجاد کند. ممکن است فکر کنید یک فضای کوچک هم برای کار شما کافی است اما هیچ کس دوست ندارد در یک چاردیواری کوچک کار کند. فضای کار باید ایجاد رغبت و انگیزه کند و دلگیر نباشد. نیازی نیست برای این کار خانه را بازسازی کنید یا بنایی انجام دهید. با چند ترفند کوچک می توانید فضای اتاق کار خود را دلپذیرتر و جذاب تر کنید.

صندلی مناسب تهیه کنید

ممکن است یک صندلی از پشت میز نهارخوری بردارید و به اتاق کارتان ببرید و از آن استفاده کنید. اما با صندلی نهارخوری نمی توان تکیه داد و به اتفاقات و برنامه های پیش رو فکر کرد. باید روی صندلی بنشینید که بر روی آن احساس راحتی می کنید و تمرکز شما را خراب نمی کند. ممکن است لازم باشد ساعت ها بر روی صندلی کارتان بنشینید، بنابراین صندلی را خریداری کنید که از لحاظ ارگونومیکی راحت است. کمی بیشتر هزینه کردن برای صندلی کمک می کند به مدت طولانی تری راحتی و احساس خوب را تجربه کنید. می توانید از میزهای ایستادنی استفاده کنید تا از مضرات ناشی از نشستن طولانی مدت خلاص شوید (با مضرات نشستن طولانی مدت آشنا شوید).

کابل و سیم ها را جمع کنید

انبوهی از سیم های به هم پیوسته و گره خورده ظاهری به هم ریخته و شلوغ به اتاق می دهد و مانع از کنترل بر اوضاع می شود. پیدا کردن هر کابل از میان انبوه کابل ها سخت است. خبر خوب این است که این کابل ها گرچه مشکلات بزرگی هستند اما روش هایی برای مرتب و منظم کردن آنها نیز وجود دارد. به منظور صرفه جویی در زمان، می توانید بر روی هر کابل یک برچسب بزنید یا آنها را با یک نخ گره بزنید تا بفهمید هر کابل مربوط به چیست. یا می توانید برای هر دستگاه از یک مدل کابل استفاده کنید مثلا کابل های دسکتاپ یک شکل باشند تا معلوم شود این کابل ها مربوط به چه هستند (ایده های خلاقانه برای مخفی کردن سیم های برق را ببینید).

فضای خالی بیشتر ایجاد کنید

یکی از بزرگترین دشمنان اتاق کار، شلوغی و به هم ریختگی است. اگر مشتریان به اتاق کار شما بیایند، شلوغی فضا موجب می شود شما را فردی شلخته قلمداد کنند. سیم و کابل ها مشکلات بزرگی هستند. بنابراین بهتر است از وسایل بی سیم مثلا تلفن بی سیم استفاده کنید. به هم ریختگی موجب بر هم خوردن تمرکز می شود و زمان زیادی را بابت به یاد آوردن اینکه چه چیز را کجا گذاشته اید، از شما می گیرد.

برای جلوگیری از شلوغی و به هم ریختگی نیاز به فضاهایی برای نگهداری وسایل دارید. اگر فضای کافی در اتاق ندارید، می توانید طاقچه و قفسه بر روی دیوار بگذارید و از فضای دیوار استفاده کنید. اشیا را به صورت افقی و عمودی سازماندهی کنید تا بیشترین استفاده را از فضا ببرید.

اگر اتاق مجزایی به عنوان اتاق کار دارید، باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل مورد نیازتان داشته باشد در غیر این صورت مجبورید از فضاهای بزرگتر داخل خانه مانند اتاق نشیمن یا اتاق نهارخوری به عنوان اتاق کار استفاده کنید.

محیط را سبز کنید

معمولا استفاده از گل و گیاه در اتاق کار دست کم گرفته می شود اما مطالعات نشان داده است که گیاهان طبیعی استرس را کاهش می دهند، ظرفیت تمرکز را بالا می برند و کارایی شما را بهبود می بخشند. گل و گیاه حال و هوای اتاق کار را عوض می کنند و فضای آرامش بخشی به اتاق می دهند. گیاهانی که نگهداری از آنها راحت است مانند آلوئه ورا، فیکوس و کاکتوس گزینه های خوبی برای اتاق کار هستند.

علاوه بر گل و گیاه به دنبال دکوری هایی باشید که جنبه های شخصیت شما را در اتاق نمایان سازد و استرس ناشی از کار را کاهش دهد مانند عکس و یادگاری های کوچک. باید کاری کنید که در اتاق کار احساس راحتی در خانه را داشته باشید.

مشکل نور

یک فضای خسته کننده و تاریک ابتکار و خلاقیت را برنمی انگیزد. گرچه اتاق کار شما قطعا نور دارد اما لامپ های اضافی می توانند موجب دقت و تمرکز بیشتر بر کامپیوتر شوند. یک لامپ مطالعه کوچک بر روی میز کار کمک می کند نوشته های ریز را بهتر بخوانید و از جمع شدن چشم و سردرد جلوگیری می کند.

علاوه بر لامپ های الکتریکی، سعی کنید از نور طبیعی نیز در اتاق کار خود استفاده کنید. همه انواع نور خوب نیستند. اگر وقت زیادی را مقابل کامپیوتر صرف می کنید، بهتر است از عینک های مخصوص که اشعه های کامپیوتر را از مقابل چشم دفع می کنند، استفاده کنید.

منبع lifehack.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.