هنگام خرید لپ تاپ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ (بخش اول)

برای خرید لپ تاپ باید به یک سری نکات توجه داشت

لپ تاپ یک وسیله کمکی و مناسب برای سرعت بخشیدن و سازماندهی کار می­‌باشد، همچنین یک وسیله قابل حمل برای انجام کارهای مهم و ضروری است. با وجود اینکه روز به روز گوشی‌­های هوشمند محبوب‌تر می‌­شوند اما هنوز هم برای کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی لپ تاپ مناسب‌تر از سایر دستگاه‌های دیجیتالی است. برای خرید لپ تاپ باید به یک سری نکات توجه داشت.

طیف گسترده‌ای از اندازه، ویژگی و قیمت‌ها وجود دارد که کار شما را برای انتخاب لپ تاپ سخت‌تر می‌­کند. ابتدا باید نیازهای خود را اولویت‌بندی کرده و متناسب با بودجه تصمیم بگیرید. در این مقاله سعی داریم با معرفی چند نکته مهم شما را در خرید لپ تاپ راهنمایی کنیم:

نکات اصلی

اگر برای خرید وقت کمی دارید، در این مقاله مهمترین نکات را به شما معرفی خواهیم کرد:

صفحات ۱۲.۵ تا ۱۴ اینچ بهترین تعادل بین قابلیت استفاده و حمل را ارائه می­‌دهند. اگر اهل مسافرت نیستید صفحه نمایش بزرگ مناسب‌تر است، هر چند که صفحه­‌های کوچک‌تر، کاربردی‌تر و بیشتر مناسب بچه‌­ها هستند.

اگر بودجه‌ای بیش از ۶۰۰ دلار (دو میلیون و هفتصد هزار تومان) داشته باشید، از قابلیت­‌های معرفی شده زیر استفاده کنید:

  • (پردازنده Core i5  ) پردازنده ۵ هسته‌ای
  • صفحه نمایش x 1080 ۱۹۲۰
  • رم ۸ گیگابایت
  • استفاده از ذخیره‌سازیSSD  به جای هارد دیسک.
  • ۸ساعت عمر برای باتری یک زمان ایده‌آل است تا شما با خیال آسوده کارهای خود را در هر مکان مورد دلخواه سازماندهی کنید.
  • اگر می­‌خواهید از لپ تاپ به عنوان یک تبلت استفاده کنید، اندازه -in-1 2را در نظر بگیرید. همچنین، یک نوت بوک کشویی استاندارد می‌­تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • انتخاب سیستم عامل به خود فرد بستگی دارد که کدام پلت فرم را ترجیح دهد، در کل سیستم عامل کروم برای کودکان مناسب بوده و سیستم عامل ویندوز و مک نیز قابلیت‌های زیادی را ارئه می‌­دهند. در ادامه هر کدام از این جزئیات را شرح خواهیم داد:

۱. یک پلت فرم را انتخاب کنید: سیستم عامل مک، ویندوز یا  کروم

پاسخ این سوال کار آسانی نیست، به خصوص اگر شما با هیچ کدام از پلت فرم­‌های مکینتاش و رایانه‌­های شخصی آشنایی نداشته باشید. اما یک مرور کلی بر نقاط قوت و ضعف هر پلت فرم می­‌تواند به شما کمک کند.

اکثر لپ تاپ­‌ها با یکی از سه سیستم عامل مک، ویندوز، کروم کار می­‌کند. انتخاب سیستم عامل متناسب با اولویت­‌های شما می­‌باشد، اما قصد داریم یک مرور کلی بر ویژگی­‌های این سه سیستم عامل ارائه دهیم:

ویندوز ۱۰

خرید لپ تاپ و ویندوز 10

ویندوز بر روی بسیاری از مدل‌های لپ تاپ نسبت به سیستم عامل کروم یا مک انعطاف‌پذیرتر است. لپ تاپ‌های ویندوز قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار (۷۰۰ هزار تومان) تا چند هزار دلار قیمت دارند و مجموعه‌ای از قابلیت‌های صفحه نمایش لمسی را برای کاربران ارائه می­‌دهند. ویندوز ۱۰، آخرین نسخه آپدیت شده سیستم عامل مایکروسافت است که ویندوز ۷ و ۸ را در قالب بهتری ارائه داده است و از قابلیت بسیاری برخوردار است مانند: توانایی استفاده از سوالات پیگیری با Cortana، جستجوی ایمیل با استفاده از زبان مادری و استفاده از مداد استایلوس با خطی ناخوانا که می‌­توان در هر جایی آن را اضافه کرد.

سیستم عاملMAC High Sierra اپل

اپل و خرید لپ تاپ

همه مک بوک‌ها با آخرین سیستم عامل دسکتاپ اپل، High Sierra MACمی آیند. به طور کلی، این سیستم عامل ویندوز ۱۰ را با قابلیت مشابهی ارائه می‌­دهد، با این تفاوت که رابط کاربری، جایگاه برنامه‌­ها را در پایین صفحه نمایش برای منوی Start و نوار وظیفه مایکروسافت جایگزین می­‌کند. به جای دستیار دیجیتال Cortana، کاربران مکینتاش قرار گرفته‌اند. آنها همچنین می‌توانند معاملات خود را با Apple Pay انجام دهند، تماس‌ها را از تلفن‌های خود انجام دهند و لپ تاپ‌های خود را با ساعت اپل باز کنند. با این حال، مکبوک با هیچ صفحه لمسی همراه نیست.

سیستم عامل کروم

کروم و خرید لپ تاپ

سیستم عامل گوگل در کروم بوک‌های ارزان قیمت، ساده و امن وجود دارد، اما نسبت به ویندوز و مک محدودیت‌هایی دارد. رابط کاربری کروم مانند ویندوز با یک منوی برنامه، یک دسکتاپ و توانایی کشیدن پنجره­‌ها در اطراف را دارد، اما برنامه اصلی شما استفاده از مرورگر کروم است. محدودیت بسیار بد این برنامه این است که فاقد قابلیت مطالعه برنامه­‌های وب به طور آفلاین است.

کروم بوک‌ها بسیار قابل حمل هستند و از عمر باتری خوب با قیمت پایین برخوردارند. از آنجایی که مدارس و والدین مخالف دسترسی بچه­‌ها به نرم‌افزارهای مخرب هستند این نوع لپ تاپ‌ها بسیار محبوب هستند.

۲دستگاه ۲ در ۱ -in-1)۲)

لپ تاپ‌های ۲ در ۱ یا همان هیبردی، لپ تاپ­‌های سبک وزنی هستند و قابلیت‌های تبدیل شدن به یک تبلت را دارند. این نوع لپ تاپ‌­ها مناسب مسافرت و کار کردن در مکان‌های مختلف است. بدون شک لپ تاپ هیبردی برای افرادی که دائما در سفر هستند و تجارت خاصی دارند گزینه بسیار مناسبی است. البته ضخامت کم این لپ تاپ‌ها و سبک بودن آنها، سازنده را مجبور می­‌سازد تا از باتری با ظرفیت‌های کمتری استفاده کند. قابلیت‌های لپ تاپ‌های ۲ در ۱ معمولا شبیه به یکدیگر است و همه آنها قابلیت چرخش صفحه کلید با زاویه ۳۶۰ درجه را دارند. در برخی از مدل­‌های این نوع لپ تاپ‌ها صفحه کلید به صورت کامل از صفحه نمایش جدا می­‌شود و کاربر می‌­تواند فقط از صفحه به عنوان تبلت استفاده کند.

اگر قصد دارید از این نوع لپ تاپ‌ها خریداری کنید توجه داشته باشید که نمونه‌­های خم شدنی از عمر باتری بالاتری نسبت به نمونه‌­های جدا شدنی برخوردار هستند.

۳. اندازه مناسب را انتخاب کنید

قبل از اینکه به مشخصات یا قیمت لپ تاپ توجه کنید، باید قابلیت حمل لپ تاپ خود را بسنجید. معمولا لپ تاپ‌ها براساس اندازه صفحه نمایش خود طبقه بندی می­شوند:

  • ۱۱ تا ۱۲ اینچ: باریک‌ترین و سبک‌ترین سیستم‌ها دارای صفحه‌های ۱۱ تا ۱۲ اینچی و به طور معمول دارای وزن ۲.۵ تا ۳.۵ پوند هستند.
  • ۱۳ تا ۱۴ اینچ: بهترین تراز قابل حمل و قابل استفاده را فراهم می­‌کند، به خصوص اگر یک لپ تاپ با وزن کمتر از ۴ پوند تهیه کنید.
  • ۱۵اینچ: محبوب‌ترین اندازه را معمولا لپ تاپ‌های ۱۵ اینچ، وزن ۴.۵ تا ۶.۵ پوند دارند. در صورتی که به صفحه نمایش بزرگ نیاز دارید که فاقد حمل باشد، این اندازه می­‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • ۱۷ تا ۱۸ اینچ: سیستم ۱۷ یا ۱۸ اینچ می‌­تواند به نوعی قدرت پردازشی مورد نیاز شما، بازی‌های با کیفیت بالا و یا بهره‌وری در سطح کارایی را فراهم کند.

۴. کیبورد و صفحه نمایش آن را بررسی کنید

کیبورد و خرید لپ تاپ

اگر قصد دارید به طور مداوم از لپ تاپ خود استفاده کنید، از بازخورد کیبورد و صفحه نمایش آن مطمئن شوید، (عمق مناسب دکمه‌ها که هنگام فشردن پایین می‌رود معمولا ۱ تا ۲ میلی متر است) و به فضای کافی بین دکمه‌ها توجه داشته باشید.

به دنبال یک نوع صفحه لمسی دقیق باشید که بدون نشانگر پرش باشد و به طور مداوم به حرکات چند لمسی مانند زوم پاسخ دهد. اگر قصد خرید یک لپ تاپ کسب و کار را دارید، مدلی را انتخاب کنید که دارای اشاره‌گر بین کلیدهای G و Hباشد تا بدون بلند کردن انگشتان خود از صفحه کلید، به راحتی قادر به حرکت انگشتان خود در کیبورد باشید.

منبع laptopmag.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.