۱۷ نکته ضروری که عکاسان مبتدی در فتوشاپ باید بدانند

فتوشاپ یکی از مهم‌ترین ابزارهای ضروری برای عکاسی است

تکنولوژی بسیار قوی است و فعالیت‌های خلاق بسیاری با آن به وجود آمده است. که قبلا فقط به چند فعالیت خاص محدود می‌شد. واضح است که فتوشاپ یکی از مهم‌ترین ابزارهای ضروری برای عکاسی است. در اینجا نکات مهم را برای عکاسان مبتدی یادآوری خواهیم کرد.

حالت ترکیب (Blending Mode)

حالت ترکیب در فتوشاپ برای عکاسان حرفه‌ای

تنظیم حالت ترکیبی، چگونگی کارکرد تصویر روی رنگ یا ابزار ویرایش را کنترل می‌کند. رنگ تصویر اصلی رنگ پایه است. رنگی که می‌خواهید برای تصویر خود اعمال کنید، رنگ ترکیب است. هنگامی که یک حالت ترکیبی انتخاب و ویرایش اعمال شده‌است، این رنگ به عنوان رنگ نتیجه نامیده می‌شود.

Brush Tool

یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های فتوشاپ این است که روی عکس به عنوان یک اثر هنری کار می‌شود. ابزار Brush مانند یک قلم‌موی دیجیتال است. یکی از مزایای عمده آن نسبت به قلم‌موی فیزیکی، توانایی در تغییر  شکل، قطر و سختی است.

Clone Stamp Tool

ابزار Clone Stamp اجازه می‌دهد تا یک قسمت از عکس خود را بر روی یک عکس دیگر رنگ کنید. این ابزار اغلب برای تکرار یا حذف اشیاء استفاده می‌شود. Clone Stamp بسیار شبیه به Healing Toolاست با این تفاوت که فقط رنگ و texture را کپی می‌کند و ترکیب نمی‌کند.

Curves

فرمان Curves احتمالا یکی از بهترین روش‌های درصد تغییر در تصاویر است. Curves بر اساس هیستوگرام است و می‌توان به وسیله آن روشنایی، تاریکی و کنتراست را تنظیم کرد و حتی از یک پنل، رنگ ‌ها را تنظیم کرد.

Dodge and Burn Tool

ابزار Dodge and Burn برای تغییر کنتراست بخشی از تصویر استفاده می‌شود. کاربرد این ابزار همانند تاریک خانه سنتی است که عکاسان برای تنظیم نوردهی در قسمت‌های خاص تصویر استفاده می‌کنند.  Dodge Tool یک قسمت را روشن‌تر و Burn Tool تیره‌تر می‌کند. با مشخص کردن محل قرار گرفتن mid-tones، shadowsیاhighlight ها ، از ابزار Airbrush برای تغییر و کشیدن منطقه انتخاب شده، استفاده می‌شود.

Eyedropper Tool

فتوشاپ از رنگ پیش‌زمینه برای رنگ آمیزی و پر کردن مناطق و از رنگ پس‌زمینه برای پر کردن شیب استفاده می‌کند. رنگ پیش‌زمینه سیاه و پس‌زمینه به صورت پیش‌فرض سفید است. با استفاده از ابزار Eyedropper این رنگ‌ها را می‌توان به رنگ دلخواه تغییر داد، با کلیک بر روی رنگ تصویر رنگ پیش‌فرض به صورت خودکار تغییر می‌کند. اگر Alt را پایین نگه داشته و در پنجره کلیک کنید، می‌توانید رنگ پس‌زمینه جدید را به دلخواه انتخاب کنید.

Feather

Adobe از Feathering  برای ایجاد لبه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کند. با استفاده از Feathering، می‌توان لبه‌های سخت را تنظیم کرد، تصاویر را ترکیب و یا یک ویژگی خاص را ایجاد کرد.

Histogram

هیستوگرام یک گراف است که مقادیر تونال در عکس یا تصویر را نشان می‌دهد. با تفسیر نمودار می‌توان مقدار shadows ، midtones و highlights را تعیین کرد. هیستوگرام تعداد پیکسل‌ها و تن‌ها را در تصویر نشان نمی‌دهد. با استفاده از هیستوگرام می‌توان به سرعت میزان سطح کنتراست تصویر را برآورد کرد.

Panel History

توانایی حذف و بازگشت به فرآیند قبل مهمترین ویژگی ویرایشگر تصویر می‌باشد. اگر اشتباهی را مرتکب یا قصد امتحان کردن تکنیک‌هایی را داشته‌اید، Panel History فرصت ویرایش کردن را به شما می‌دهد. Panel History، یک لیست زمانی از ویرایش‌هایی که ایجاد کرده‌اید را تهیه می‌کند. این ویژگی برای بهتر شدن کار و صرفه‌جویی در وقت تاثیر زیادی دارد. اگر مرتکب اشتباهی شوید تعداد پیش‌فرض هایی که می‌توان در Panel History نمایش داده شود، ۲۰ است، گر چه می‌توانید به راحتی آن را در منوی فتوشاپ تغییر دهید.

لایه‌ها

هنگامی که یک تصویر در فتوشاپ باز می‌شود به عنوان یک لایه پس‌زمینه تعیین می‌شود. سپس می‌توان چندین لایه شفاف را در بالای لایه پس‌زمینه قرار داد. با این ویژگی می‌توان تصویر را بدون تغییر دادن تصویر پس‌زمینه تغییر داد. می‌توانید از لایه‌ها برای ترکیب دو تصویر، اضافه کردن متن و یا حتی اضافه کردن طرح استفاده کنید.

Layer Masks

با استفاده از لایه می‌توان جلوه‌های بسیار، تصاویر و تنظیمات را در بالای لایه پس زمینه اصلی قرار داد. اگر می‌خواهید شفافیت یک لایه را تغییر دهید، می توانید این کار را با استفاده از Opacity انجام دهید. Opacity ، میزان شفافیت کل لایه را تنظیم می‌کند. برای کامپوزیت کردن دو تصویر می‌توان از Layer Masks استفاده کرد. با این لایه می‌توان قسمت‌هایی از یک لایه را مخفی کرد.

Layer Masks

ابزار Layer Masks برای مواردی که می‌خواهید پس‌زمینه رنگی را به طور منظم حذف کنید مناسب و در زمان صرفه‌جویی می‌شود. ابزار Layer Masks به طور خودکار یک ناحیه از همان رنگ را بدون نیاز به ردیابی خطوط انتخاب می‌کند. شما حتی می‌توانید محدوده رنگ شناخته شده را نسبت به رنگی که شما انتخاب کردید مقایسه کنید.

Metadata

Metadata یکی از پرکاربردترین مفاهیم است، که به معنی اطلاعاتی در مورد اطلاعات است! به این صورت که هر فایلی شامل اطلاعاتی است، که توضیحی با خود به همراه دارد. متادیتا ممکن است ساختار فایل را توضیح دهد و یا اطلاعاتی در مورد محتوای فایل داشته باشد. از لحاظ امنیتی بهتر است قبل از آپلود کردن از طریق اینترنت این اطلاعات حذف شوند.

Tool Patch

ابزار Patch یکی از ابزارهای کاربردی و استفاده از آن آسان بوده است. برای هماهنگی بافت و ترمیم تصاویر استفاده می‌شود. قسمت معیوب تصویر را که می‌خواهید حذف کنید  برش داده و با کلیک بر روی تصویری دیگر، آن را تعویض کنید و به ترکیب رنگ و تناژ آن می‌پردازد.

فایل PSD

در حالی که فایل‌های تصویری در فرمت‌های مختلف قرار می‌گیرند، فرمت‌های بسیار کمی برای ویرایش وجود دارد. زمانی که فرصت ندارید ویرایش کار خود را انجام دهید و می‌خواهید آن را ناتمام ذخیره کرده و در زمان مناسب ویرایش کنید، می‌توانید از فرمت PSD استفاده کنید. PSD لایه باز نامیده می‌شود که فرمت اصلی نرم‌افزار فتوشاپ است که Adobe آن را مدیریت می‌کند. برای پروژه‌های مهم می‌توان از آن استفاده کرد.

RAW

یک موضوع مشترک در هر مقاله عکاسی و Adobe این است که تصاویر باید با قابلیت RAW عکسبرداری شود. تصاویر با فرمت JPEG ظاهر می‌شوند. شرکت ادوب قابلیت‌هایی به RAW برای ویرایش تصاویر JPEG اضافه کرد. عکسی که با این فرمت ذخیره می‌شود در واقع همان داده‌های خام، پردازش نشده، بدون ویرایش و غیر فشرده‌ای است که از حسگر دوربین به دست آمده‌است. برای ویرایش با استفاده از این قابلیت محدود نمی‌شوید.

Saturation

منظور از اشباع(Saturation) شدت رنگ در یک تصویر است. به تصویری اشباع می‌گویند که از رنگ‌های بیش از حد روشن و زننده‌ای استفاده شود. در حالی که رنگ یک تصویر تاریک باشد، غیر اشباع است. در فتوشاپ می‌توان از تنظیمات رنگ و اشباع برای تغییر اشباع با تعیین درصد استفاده کرد.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.