برای ارائه حرفه‌­ای ۱۰ نکته کلیدی را در نظر بگیرید  

از اشتباهات رایج هنگام ارائه بپرهیزید

ارائه، از طریق پاورپوینت یا هر ابزار دیگری می‌­تواند بهترین روش برای فهم و درک موضوع باشد. در ضمن، ارائه نادرست می­‌تواند به ضرر تمام شود. اسلاید­های طراحی شده با متن‌­های بیش از حد زیاد می­تواند مخاطب را خسته کند و تأثیر بدی بر روی مخاطب بگذارد. در این مقاله به شما کمک می­‌کنیم تا یک ارائه حرفه‌ای با نگاه حرفه‌­ای و محتوای مختصر داشته باشید و از اشتباهات رایج اجتناب کنید.

طرح بندی ­خوب (Design)

اولین ملاک برای ارائه حرفه‌­ای طراحی خوب است. اولین چیزی که نظر هر مخاطب را جلب می­‌کند طراحی می‌­باشد، با طرح می‌­توان یک تصوری خوب یا بد در مخاطب به وجود آورد.

۱.اسلایدهای خود را با دقت آماده کنید

اسلایدها را از منابع مختلف کپی پیست نکنید. اسلایدهای شلوغ ذهن خواننده را خسته می‌­کند، آنچه در ارائه اهمیت دارد تمرکز مخاطبان به صفحه نمایش می­‌باشد. مطالب طولانی را در چند اسلاید پخش کنید، نکات کلیدی را برجسته و پررنگ کنید، این کار به تمرکز مخاطبان کمک می‌کند.

به این ترتیب، از قالب اصلی استفاده کرده یا خودتان آن را ایجاد کنید. طرح‌­های قالب­‌بندی در پاورپوینت وجود دارد.

از فونت‌­های بزرگ که خوانا هستند استفاده کنید. ممکن است برای شما سخت باشد، هم طراح باشید و هم به قلم فونت دسترسی داشته باشید، اندازه مناسبی برای فونت تعیین کنید.

انتخاب فونت برای ارائه حرفه‌ای

با فونت بزرگ درک نکات اصلی برای خواننده راحت­‌تر می­شود، علاوه بر آن به فاصله بین ستون­‌ها، پاراگراف‌­ها، توجه کنید تا قالب‌­ها آشفته به­ نظر نرسند.

ویرایش نوشتاری را در اسلاید­ها رعایت کنید. نکات کلیدی را برجسته کرده، با استفاده از نقل قول پیام متن را به راحتی به مخاطب برسانید. در هر اسلاید از یک تصویر استفاده کنید و از یک پس زمینه و اسلایدهای ساده استفاده کنید.

ظاهر زیبا در اسلاید­ها می­تواند در ارائه شما تأثیر­گذار باشد اما اگر محتوای خوبی داشته باشید نیاز به جلوه نخواهد بود. قالب به اندازه کافی زیبا است.

طراحی اسلاید­ها را محدود کنید، اجازه ندهید طراحی پیام شما را محدود کند.

۲.استفاده از انسجام و نظم

به طور مداوم در هر اسلاید اندازه­ی فونت و کادر قالب نوشته­‌ها را رعایت کنید. اگر یک قالب حرفه‌­ای را انتخاب کرده­‌اید طراح باید به این نکات توجه کند. باید با انسجام در متن ایده‌­هایتان را به مخاطب برسانید.

رنگ در اینجا مهم است. ممکن است شما یک قالب بد انتخاب کرده باشید و برای بهتر کردن آن از رنگ استفاده کنید و برای مثال با نمودارهای زرد رنگ اکسل آن را خراب کنید.

انسجان و نظم در ارائه حرفه‌ای

برای مطابقت تصویر با طرح وقت بگذارید.

شما می‌­توانید از آرم شرکت، برجسته کردن هدر­ها، یک قاب مخصوص برای ارقام، تصاویر یا کل اسلاید استفاده کنید، اما اسلایدهای خود را با این عناصر بارگیری نکنید.

رنگ­ها

با انتخاب ضعیف از رنگ‌­ها ارائه می تواند خراب شود.

۳.از کنتراست استفاده کنید

متن سیاه بر روی زمینه سفید می‌تواند انتخاب خوبی باشد، اما مخاطب را کسل می­‌کند. می­توانید با دقت از رنگ‌­ها استفاده کنید.

رنگی را انتخاب کنید که چشم مخاطب را اذیت نکند و با اعمال کنتراست، تصویرسازی خوبی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. اگر در انتخاب رنگ مشکل دارید، از ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا پالت رنگی خوبی انتخاب کند یا فقط یک قالب را به کار بگیرید.

۴.اعمال رنگ­‌های زننده (Brilliance)

برای برجسته کردن پیام از رنگ استفاده کنید! رنگ ها دوستان شما هستند. آنها می‌توانند اعداد را برجسته و یا پیام اصلی را نشان دهد.

از رنگ‌­های زیاد استفاده نکنید، چند رنگ اصلی را انتخاب کرده و در تمام اسلایدها از همان رنگ­‌ها استفاده کنید. سعی کنید رنگ­‌های زننده را برای هر اسلاید محدود کنید.

اعمال رنگ در ارائه حرفه‌ای

انتخاب های درخشان: برای برجسته کردن پیام‌­های متن از رنگ در طراحی و کنتراست استفاده کنید. از یک پالت رنگ حرفه‌ای، برای پیدا کردن کد رنگ مرتبط با موضوع استفاده کنید.

۵.KISS

(KISS) کوتاه شده جمله  Keep It Straight and Simple می‌باشد، به این معنی که تا جایی که ممکن است اسلایدها را ساده کنید.

  • در اسلایدها فقط از نکات کلیدی استفاده کنید.
  • اسلایدها کوتاه باشد!
  • و به صورت حفظی از روی اسلایدها نخوانید بلکه محکم در مورد موضوع ارائه دهید.

به یاد داشته باشید که شما از اسلایدها فقط برای بیان اطلاعات خود استفاده می‌کنید، نه اینکه آن را جایگزین صحبت­‌های خود قرار دهید. می‌­خواهید از این طریق یک موضوع را شرح دهید و تنها از طریق اسلایدها نکات کلیدی موضوع را شرح دهید. اگر ارائه ضعیفی داشته باشید مخاطبان جذب ارائه شما نخواهند شد و نظر خود را به چیزهای دیگر مانند گوشی جذب می­‌کنند.

۶.در نظر گرفتن نکات کلیدی

همیشه نکات کلیدی را یادداشت کنید، موضوع ارائه را هدف قرار دهید و تعیین کنید مخاطبان چه چیزی را باید از ارائه شما یاد بگیرند. این کار شخصی شما می‌­باشد.

پیغام اصلی موضوع، می­‌تواند خلاصه­‌ای از اطلاعات یا داستان شما باشد. اگر ارائه شما یک ساعت طول بکشد در واقع چند نکات اصلی دارد. ارائه خود را بررسی کنید که آیا این نکات واقعا کلیدی هستند و مخاطب را جذب می کند یا نه!

خلاصه برداری را بررسی کنید، ببینید مخاطبان به چه چیزهایی اهمیت می‌­دهند. از طریق اسلاید­ها، به صورت چشمی یا شفاهی نکات را در نظر بگیرید.

تصاویر

تصاویر عناصر کلیدی هر نمایش است. مخاطبان شما گوش و چشم دارند، می‌خواهند ببینند شما در­مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و با تصویر پیام شما را بهتر درک خواهند کرد.

۷.تصاویر را اضافه کنید

در اسلاید­ها از تصاویر مرتبط با متن استفاده کنید. با کمک تصاویر می‌­توانید موضوع را راحت­تر ارائه دهید. مخاطب با کمک تصویر موضوع ارائه را درک می­‌کند!

اما از تصاویر برای زیبا کردن اسلاید استفاده نکنید! این کار موجب حواس پرتی مخاطب شده و ارائه شما را غیر­حرفه­‌ای جلوه می‌­دهد.

تصاویر می‌تواند پیام شما را تقویت یا تکمیل کند. بنابراین از تصاویر برای تجسم یا شرح موضوع استفاده کنید.

یک تصویر از بیان کردن هزار کلمه اضافی ارزش بیشتری دارد، به عبارت دیگر، با استفاده از تصویر در زمان صرفه­‌جویی می­شود!

استفاده درست از انیمیشن‌­ها

از انیمیشن‌­ها برای بیان مسائل پیچیده و ایده‌­هایتان استفاده کنید. انیمیشن می‌تواند برای ارائه حرفه­‌ای به شما کمک کند اما اگر در مواقع غیرضروری استفاده کنید باعث انحراف مخاطب شده و ارائه شما تضعیف می­شود.

۸.دقت خود را افزایش دهید

از انیمیشن­‌ها  و رسانه­‌ها به موقع و به طور کامل استفاده کنید. برای یکی از موارد زیر می­‌توان از انیمیشن و رسانه استفاده کرد.

  • برای جلب توجه مخاطبان، برای مثال به پیام اصلی شما.
  • یا برای تجسم مدل­ها، تأکید یا تأثیرآن در ذهن.

بی ­دقتی نکنید. رسانه را در ارائه خود جاسازی کنید و مطمئن شوید که در حالت ارائه کار می­‌کند.

هدف و محتوای ارائه

هدف شما برای مخاطبان، ارائه تعریف محتوا می‌­باشد. ممکن است شما نتوانید مسائل پیچیده اقتصاد مدرسه را تدریس کنید، اما می­توانید تعریفی از اقتصاد ارائه دهید و علت مهم بودن آن را شرح دهید.

۹.مخاطبان را در ذهن تجسم کنید

هنگامی که ارائه خود را کامپایل می‌کنید، از خودتان این سؤالات را بپرسید:

  • مخاطبان من در چه مورد اطلاعات دارند؟
  • چه باید به آنها بگویم؟
  • چه انتظاری دارند؟
  • برای آنها جالب خواهد بود؟
  • چه چیزی را می‌توانم به آنها آموزش دهم؟
  • چه چیزی آنها را متمرکز خواهد کرد؟

به این سؤالات پاسخ دهید و اسلایدهای خود را به اهداف بسیار مهم برسانید. در  هنگام صحبت کردن، ملزومات رنگی را توصیف کنید و ابزار­های خود را، یعنی متن، تصاویر و انیمیشن ها را بجا (در بالا اشاره شده) استفاده کنید.

اگر در اجرا شدن هدف موفق نشوید، در این صورت طراحی، رنگ­ها، انسجام متن مؤثر نخواهد بود زیرا توجه مخاطبان را از دست داده­اید.

۱۰.تمرین

گفتگوهای خوب و مشتاق به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را متقاعد کرده و تمرکز خود را حفظ کنید. در اینجا به تعریف برخی از نکات کلیدی می‌پردازیم:

برای تکمیل فهم موضوع، صحبت­های خارج از اسلاید نیز داشته باشید

  • صحبت آزادانه
  • با اعتماد­­ به نفس صحبت کنید – با صدای بلند و واضح صحبت کنید.
  • خیلی سریع صحبت نکنید
  • با مخاطبان ارتباط چشمی داشته باشید

یک ترفند نهایی

تا به اینجا ترفندهایی را برای صحبت با مخاطب آموزش دادیم. در­نهایت یک ترفند ذهنی برای تمرکز به کار بگیرید. هنگام ارائه هیچ وقت چهره مخاطب را تفسیر نکنید، فرض کنید مخاطبین برای فهم موضوع تمرکز کرده‌­اند و در حال یادداشت­­ برداری می­‌باشند.

به کار خود ایمان داشته باشید تا بتوانید یک سخنرانی خوبی ارائه دهید و مخاطبان از شما یاد بگیرند. در این صورت می‌توان تمرکز کرد، بدیهی است، شما متخصص و آنها یادگیرنده هستند. اگر بتوانید به این ایده فکر کنید از این طریق آرامش خواهید داشت و به بهترین نحو عمل می­کنید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. هستی می گوید

    ممنون.کاربردی و خوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.