نکات کلیدی برای تهیه مربا

به هر میوه‌ای که با شکر پخته شود مربا گویند.

عموماً به هر میوه‌ای که با شکر پخته شود مربا گویند. مربا یکی از خوراکی‌هایی است که خانم‌های کدبانو در فصل تابستان با میوه‌های مختلف درست می‌کنند. وقتی می‌خواهید مربای خانگی تهیه کنید، تجربیات و نکاتی هست که می‌تواند دست پخت شما را از مبتدی به حرفه‌ای برساند. کافی است هرگاه قصد درست کردن مربایی را دارید، این نکات را به یاد داشته باشید تا مربایی لذیذ و خوشرنگ و خوشمزه داشته باشید. از مربای خانگی‌تان می‌توانید در شیرینی‌ها و دسرهای لذیذتان استفاده کنید و دسر را رنگین تر زیباتر کنید. با ما همراه شوید تا شما را با چند نکته مهم در درست کردن مربا آشنا کنیم.

نکات مربایی!

  1. میوه‌هایی که برای تهیه‌ی مربا انتخاب می‌کنید باید سالم و تازه و بدون لک و کرم زدگی باشند.
  2. موقع پختن مربا نباید درب ظرف را بگذاریم تا رنگ مربا تغییر نکند. فقط در مورد مربای به که باید درب ظرف بسته باشد تا رنگ مربا قرمز خوش‌رنگ شود.
  3. شربت مربایی که درست می‌کنید باید کامل قوام بیاید. برای آنکه بفهمیم شربت قوام آمده مقداری از شربت را با قاشق بر میداریم، سرد که شد باید شربت حالت کشدار مانند عسل باشد و به سختی از قاشق ریخته شود.
  4. اسانسی که برای معطر کردن مربا به کار برده می‌شود باید در اواخر پختن مربا داخل آن ریخته شود.
  5. اگر مربا شکرک زد، به علت آن است که مربا زیاد جوشیده است. باید کمی آب جوش در آن بریزید و مربا را دو سه جوش دهید تا یکدست شود.
  6. مربا را باید در ظرف لعابی یا تفلون درست کرد، غیر از مربای به که باید در ظرف مس سفید پخته شود.
  7. اگر مربا بعد از مدتی کپک زد به این دلیل است که آب آن زیاد بوده و شربت مربا به اندازه کافی غلیظ نشده و یا شکر آن کم بوده است. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا چند جوش بزند تا غلیظ شود.
  8. مربا را نباید گرم در شیشه بریزیم. اگر مربا را پس از آنکه پخته شد یک شب نگهداریم، سپس آن را در شیشه بریزیم بهتر است. پس از یک شب معلوم می‌شود که شربت آن رقیق است یا غلیظ. اگر رقیق بود آن را چند جوش می‌دهیم تا غلیظ شود.
  9. مربا را پس از آماده شدن و سرد شدن، باید در شیشه‌ی در بسته و در جای خنک نگهداری کرد.
  10. مربا از لحظه‌ای که بجوش می‌آید کف می‌کند، باید تا آخرین لحظه مرتب کف آن را بگیریم.
  11. معمولا مربا را هر بار پیش از دو یا سه کیلو بهتر است درست نکنیم. با این مقدار مربای بهتری بدست می‌آید. اگر خواسته باشید مربای بیشتری بپزید در چند نوبت و هر نوبت دو یا سه کیلو درست کنید.
  12.  برای خوشبو شدن مربا باید ‏از هل، گلاب یا خلال نارنج استفاده کرد.‏
  13. برای آنکه مربا کیفیت بهتری پیدا کند، بهتر است شکر را چند ساعت (تقریباً ۱۰ ساعت) با تکه‌های میوه مخلوط کنید. به این مرحله شکرپاش کردن گفته می‌شود که برای بسیاری از مرباها از جمله مربای به کاربرد دارد.
  14. هرگز برای ترد شدن تکه‌های میوه، از آب آهک استفاده نکنید زیرا مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است.
  15. مربا باید خیلی رقیق بوده و کم بجوشد تا جا بیفتد.
  16. برای تهیه مربای به می‌توانید از به رنده شده، خلال شده و یا خرد‌شده استفاده نمایید. همچنین می‌توانید بسته به سلیقه خود از قالب‌های آلومینیومی و یا فشاری برای ایجاد طرح‌های مختلف استفاده کنید.
  17. مرباپوست کندن به کاملا سلیقه‌ای می‌باشد.
  18. بهترین انتخاب برای پخت مربای به، استفاده از ظروف مسی می‌باشد. استفاده از ظروف مسی در تهیه مربای به ارتباط مستقیم با کیفیت و رنگ بهتر مربا خواهد داشت. همچنین استفاده از دم کنی در پخت این مربا نتیجه‌ای مطلوب خواهد داشت.
  19. برای تزئین مرباها از خلال پسته و بادام استفاده کنید.‏
  20. برای هم‌ زدن مربا بهتر است از قاشق چوبی و یا استیل استفاده نمایید.

شرایط نگهداری مربا

اگر می‌خواهید مربایی را خارج از یخچال نگهدارید، آن را در شیشه کوچکی مثل ‏شیشه مایونز ریخته، به طوری که هیچ هوایی در شیشه وجود نداشته باشد. سپس ‏شیشه‌ها را به حالت ایستاده درون قابلمه بزرگی گذاشته و نصف قابلمه را با آب ‏پرکنید. ‏قابلمه را روی گاز قرار داده و بگذارید آب به مدت ده دقیقه بجوشد. بعد از سرد ‏شدن شیشه‌ها، می‌توانید آن‌ها را خارج از یخچال هم نگهدارید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.