نگهداری دیفن باخیا؛ نکاتی برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا

نور زیاد برای دیفن باخیا مناسب نیست.

دیفن باخیا از خانواده اراسه و بومی آمریکای استوایی و زادگاهش برزیل است. دیفن‌ باخیا برگ‌های بزرگی از ترکیب رنگ‌های زرد، سبز و سفید دارد و برگ‌هایش نوک‌تیز و بیضی شکل هستند که طول آنها در محیط باز می‌تواند به ۶۰ سانتی‌متر برسد. این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی و سمی است؛ بنابراین بهتر است از تماس کودکان و حیوانات با آن خودداری کنید. سمی بودن دیفن‌باخیا به دلیل وجود کریستال‌های اگزالات سوزنی شکل و همچنین آسپاراژین‌ها، پروتئین موجود در این گیاه است و این مواد می‌تواند باعث ورم، دیسفاژی و حتی مرگ شود. با بلندشدن ساقه، برگ‌های این گیاه هم زمان رشد می‌کنند و برگ‌های پایینی می‌ریزند و ساقه را لخت می‌کنند و ساقه به شکل یک شاخه تک انشعابی رشد می‌کند. از گیاه دیفن‌باخیا می‌توانید به‌عنوان تصفیه‌کننده خوب هوا استفاده کنید تا هوای تمیزتری داشته باشید. درصورتی‌که در شرایط مناسب نگهداری شود، گل‌های سفیدرنگ اسپات مانند در فصول بهار و تابستان در این گیاه شکوفا می‌شوند. گل‌های این گیاه ماندگاری کمی دارند. در این مطلب ما درباره نگهداری دیفن باخیا و نکاتی برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا را به شما می‌گوییم.

روش رشد سریع دیفن باخیا

رشد دیفن باخیا

  1. نور مناسب برای دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا را باید در جایی که سایه با نور ملایم و نور غیرمستقیم دارد، نگهداری کنید تا رشد خوبی داشته باشد. اگر دیفن‌ باخیا را در نور کم نگهداری کنید، به‌ صورت علفی رشد می‌کند و رنگ برگ‌هایش کم‌رنگ می‌شود. همچنین نور زیاد برای این گیاه آپارتمانی مناسب نیست؛ چون آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ‌هایش می‌شود. این گیاه مانند بسیاری از گیاهان دیگر به سمت نور خم می‌شود پس بهتر است گلدان آن را مرتباً بچرخانید تا نور کافی به همه‌ی قسمت‌های این گیاه برسد و تا از خم‌شدن برگ‌ها به یک سمت جلوگیری کنید.

  1. دمای مناسب برای گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

این گیاه سرما و گرمای زیاد را دوست ندارد و بهترین دما برای نگهداری دیفن باخیا، دمای ۱۵ الی ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. برگ‌های دیفن باخیا در دمای پایین‌تر شروع به ریزش می‌کنند. در دمای بالای ۲۴ درجه سانتی‌گراد باید آبپاشی زیاد با آب بدون کلر روی برگ‌ها انجام دهید. همچنین در زمان غبارپاشی، این کار را با اسپری از راه دور انجام دهید؛ چون اگر بر روی برگ‌ها از فاصله نزدیک غبارپاشی کنید باعث نرسیدن اکسیژن کافی به برگ‌ها می‌شوید و این گیاه نمی‌تواند عمل فتوسنتز را به‌خوبی انجام دهد. این گیاه را نباید در مقابل باد سرد و یا کولر یا باد گرم قرار دهید.

  1. آبیاری دیفن‌ باخیا باید چگونه باشد

دیفن‌ باخیا در تابستان هفته‌ای ۲ تا ۳ بار و در زمستان به هفته‌ای ۱ بار آبیاری احتیاج دارد. اگر دمای جایی که گیاه را نگه می‌دارد پایین ۱۶ درجه سانتی‌گراد است باید اجازه دهید خاک خشک شود و سپس مجدداً آبیاری کنید. این گیاه آبیاری زیاد را دوست ندارد و باید اجازه دهید رویه خاک به‌اندازه ۲ سانتی‌متر کامل خشک شود بعد شروع به آبیاری با آب بدون کلر کنید. این گیاه را بهتر است در خاک سبک با زهکشی بالا بکارید و به‌آرامی آب دهید، نباید خاک آن همیشه خیس باشد و تنها کمی رطوبت کافی است.

آبیاری دیفن باحیا

  1. رطوبت مناسب برای دیفن‌ باخیا

این گیاه رطوبت را دوست دارد و بهتر است بین ۶۰ تا ۹۰ درصد مرطوب باشد. رطوبت کم باعث می‌شود ساقه و برگ‌های آن خم شوند و اگر این وضعیت مدام تکرار شود، گیاه شما خراب می‌شود؛ بنابراین بهتر است رطوبت گیاه را تأمین کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد رطوبت ساخت یک جزیره برای این گیاه است. برای این کار یک ظرف آب در کنار گیاه قرار دهید یا کف زیرگلدانی را سنگ‌ریزه بچینید و روی آن مقداری آب بریزید، حواستان باشد تا آب با خاک گلدان تماس پیدا نکند سپس گلدان را روی آن قرار دهید. غبارپاشی برگ‌ها بسیار مهم است و نباید از آن غافل شوید.

  1. خاک مناسب برای دیفن باخیا

بهترین خاک برای این گیاه، خاک برگ و مخلوطی از کمپوست است؛ بنابراین خاک دیفن باخیا باید نیمه سبک با مواد غذایی و دارای زهکش مناسب باشد و همراه با مقداری پرلیت که رطوبت خاک را حفظ کند. در صورتی‌ که با خاک دیفن باخیا مشکل دارید می‌توانید نگهداری دیفن باخیا در آب را امتحان کنید؛ زیرا دیفن‌ باخیا می‌تواند در آب زنده بماند و رشد کند، اما رشد آن در خاک بیشتر است.

کوددهی دیفن باخیا باید چگونه باشد؟

اگر گیاه شما شاداب و سرحال و رشد آن طبیعی است نیازی به کوددهی ندارد؛ اما اگر دوست دارید به گیاهتان کود دهید بهتر است از کود ارگانیک استفاده کنید. درصورتی‌که رشد گیاهتان کم است می‌توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ یا کودهای NPK برای تقویت گیاه خود استفاده کنید. هم چنین استفاده از کود‌هایی با نیتروژن بالا برای گیاه توصیه می‌شود.

تکثیر دیفن باخیا

تقویتی گل دیفن باخیا

درست است که گیاهان آپارتمانی به‌اندازه درختان میوه به کود نیاز ندارند؛ اما بعد از هر دفعه که گیاهتان را آبیاری می‌کنید مقداری از عناصر مغذی همراه آب از خاک خارج می‌شوند که در صورت عدم جبران این عناصر ازدست‌رفته، احتمالاً گیاهتان با علائم کمبود عناصر مانند: ریزش و زردی برگ‌ها، کوتاه ماندن ساقه، سوختگی و… روبه‌رو می‌شوند. دیفن باخیا دارای برگ‌های زیبا است و ازدست‌دادن عناصر مغذی باعث کاهش و ازدست‌دادن این زیبایی می‌شود؛ بنابراین استفاده از مواد تقویتی گل دیفن باخیا و کوددهی منظم بسیار ضرورت دارد. از بهترین کودهای تقویتی گل دیفن باخیا می‌توانیم به کود گیاهان آپارتمانی، کود جلبک دریایی، کود مولتی کمپلکس و کود آمینواسید نام ببریم.

برای تکثیر دیفن باخیا چه‌کار کنیم؟

برای این کار از قلمه‌های ۵ سانتی‌متری که حداقل یک جوانه‌زده‌اند استفاده کنید. شما باید این قلمه‌ها را به مدت ۱ تا ۲ روز خشک کنید و سپس به طور افقی در شن قرار دهید. ریشه و شاخ‌ و برگ این گیاه از محل گره‌ها شروع به رشد می‌کنند.

احیای دیفن باخیا

دو علت اصلی در خراب‌ شدن این گیاه نبود تهویه هوا و آبیاری بیش از اندازه است. اگر گیاهتان آسیب‌دیده برای احیای باید چه‌کار کنید؟ ابتدا برگ‌های زرد باید چیده شوند. شرایط محیطی خوب و مناسب را برای رشد و احیای دیفن‌ باخیا فراهم کنید. بهتر است دمای محیط نگهداری بین ۱۳ تا ۱۸ درجه باشد. آبیاری باید به‌ اندازه باشد و دیفن باخیا را در شرایط نوری موردعلاقه‌اش یعنی نور غیرمستقیم قرار دهید تا دوباره احیا و شاداب شود؛ اما اگر ریشه دیفن‌ باخیا پوسیده شده باشد نمی‌توان آن را احیا کرد. بهترین کار برای دیفن‌ باخیا باریشه پوسیده قلمه‌زدن است.

نکاتی برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا که باید بدانید

تمیز کردن دیفن باخیا

 نحوه تمیز کردن دیفن باخیا

برای تمیزکردن برگ‌های دیفن باخیا هرگز از مواد شیمایی استفاده نکنید. برای تمیز کردن از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و با آن هر ۲ تا ۳ هفته یکبار برگ‌های گیاهتان را تمیز کنید.

علت زرد شدن برگ‌های دیفن باخیا

بیشترین علت رشد نکردن دیفن باخیا و زردشدن برگ‌های این گیاه، گرمای زیاد محیط، زیاد یا خیلی کم آبیاری آن و نداشتن تهویه مناسب است. اگر برگ‌های بالایی رشد طبیعی دارند و برگ‌های پایینی می‌ریزند، جای نگرانی نیست؛ اما اگر رشد گیاهتان متوقف شده و برگ‌های آن در حال ریزش است باید از مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید از کود ۳ در بیست هر ۲ هفته یکبار استفاده کنید.

علت لکه‌های خشک‌ روی برگ دیفن باخیا

اگر این لکه‌های خشک با پوسیدگی ساقه همراه باشد، می‌تواند نشانه بیماری قارچی یا باکتریایی گیاهتان باشد. برای بهترشدن حال گیاهتان آن را به فضای باز ببرید و با قارچ‌کش شروع به سم‌پاشی و آبیاری منظم کنید.

زرد شدن دیفن باخیا

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا

اگر به طور ناگهانی جای گلدان را عوض کنید و شرایط آب‌ و هوایی تغییر کند، گیاه به‌اصطلاح قهر کرده و رشد نمی‌کند. شما باید به گیاه فرصت دهید تا به شرایط جدید عادت کند. یکی دیگر از علت‌های رشد نکردن، نداشتن خاک خوب و مغذی است یا اگر خاک گیاهتان را مدت زمان زیادی است تعویض نکرده‌اید حتماً آن را تعویض کنید.

علت کوچک بودن برگ دیفن باخیا

یکی از مهم‌ترین دلایل کوچک بودن برگ‌های دیفن‌باخیا، کمبود نور خورشید است. با اینکه این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد؛ اما اگر مقدار این نور خیلی کم باشد قدرت رشد دیفن باخیا کم می‌شود.

  علت فر خوردن و مچاله شدن برگ دیفن باخیا

علت مچاله شدن و فر خوردن برگ دیفن باخیا آفت حشره است و بهتر است برگ‌های آسیب‌دیده را قیچی و گیاهتان را به یک مکان باز منتقل و با حشره‌کش مناسب سم‌پاشی کنید.

برای نگهداری دیفن باخیا بیشتر بدانید

  • اگر برگ‌های گیاهتان زرد شده و زیر آن‌ها تارعنکبوت مشاهده کردید، بدانید عامل آن کنه ریز قرمز است؛ برای ازبین‌بردن کنه و تارعنکبوت هر ۲ هفته یکبار با سم کنه‌کش، گیاهتان را تا برطرف‌شدن علایم سم‌پاشی کنید.
  • اگر جایی هستید که هوا خیلی گرم و خشک است برای خشک‌نشدن و سقوط‌ نکردن برگ‌ها، رطوبت خاک را نگاه و در صورت نیاز آبیاری کنید یا گیاه را به محل خنک‌تری منتقل کنید. همچنین غبارپاشی را فراموش نکنید.
  • گیاه را در آفتاب غبارپاشی نکنید؛ چون باعث ایجاد لکه‌های سوخته روی برگ‌ها می‌شود. بهترین زمان برای غبارشی صبح و عصر در سایه است.
  • اگر برگ‌ها و ساقه‌های گیاهتان در حال پوسیده‌شدن هستند، علت آن قارچ است. گیاه را در جایی قرار دهید که درجه حرارت آن ۱۶ درجه سانتی‌گراد است و سپس با سم قارچ‌کش آن را سم‌پاشی کنید. در این مدت غبار کشی را کمتر کنید.
  • اگر روی برگ‌های دیفن باخیا، زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل مشاهده کردید علت آن حشره آفت است. گیاهتان را هر ۲ هفته یکبار با سم حشره‌کش موذی، فوری سم‌پاشی کنید.
  • اگر رنگ برگ‌های گیاهتان پریده و به سفیدی می‌زند، یا نوری که دریافت می‌کند زیاد است و یا به کود دهی احتیاج دارد.
  • اگر برگ‌های پایینی گیاهتان زرد و لکه‌های قهوه‌ای در کنار آن‌ها مشاهده می‌کنید، بیش از اندازه به آن آب می‌دهید. باید صبر کنید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس به گیاهتان آب دهید.
  • بعضی وقت‌ها به علت بالارفتن سن گیاه برگ‌های پایین به‌طرف داخل می‌پیچند و خشک می‌شوند که این پدیده کاملاً طبیعی است. بهتر است گیاهتان را به محل خنک‌تری منتقل کنید.
  • آن دسته از گونه‌های دیفن باخیا که سبز تیره هستند نسبت به نور کم مقاوم‌تر هستند.
  • رشد علفی دیفن باخیا به دلیل نور کم و نامناسب است.
  • دیفن باخیا را در معرض تغییرات دمایی شدید قرار ندهید.

سخن آخر

داشتن گیاه آپارتمانی باعث زیبایی خانه‌تان می‌شود و هم حال شما را خوب می‌کند. برای نگهداری دیفن باخیا باید نکاتی درباره نگهداری دیفن باخیا را هم بدانید تا در صورت داشتن این گیاه زیبا در خانه به‌درستی از آن مراقبت کنید. شما برای نگهداری گیاه موردعلاقه‌تان چه‌کار می‌کنید؟ آیا شما هم از طرف‌داران دیفن باخیا هستید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.