با همسر خود مودب باشید

به رابطه عاطفی‌تان بیشتر اهمیت دهید

یکی از راه‌های جذب همسر این است که ادب و احترام را رعایت کنید. احترام اکتسابی است و هرگز به کسی اهداء نمی‌شود، مگر این که خود شخص به دنبالش برود و رعایت ادب و احترام مسئله بسیار مهمی در روابط با همسران می‌باشد و سبب پیوند محکم‌تر و عاطفی‌تر خواهد شد. بعضی از افراد تصور می‌کنند اگر روابط صمیمی و نزدیک و مودبانه همراه احترام باشد، از شخصیت طرفین کاسته خواهد شد که این عقیده کاملا اشتباه است. البته احترام مراتب مختلفی دارد. برای مثال احترام به رئیس اداره در محل کار با احترام به همسر خود به کلی فرق می‌کند. احترام به همسر همراه با عشق و صمیمیت و مهربانی است. و احترام به رئیس خشک و بی روح و کلاسیک است.

بی نزاکتی و بیان کلمات توهین آمیز حتی از روی شوخی سبب کاهش درصد احترام میان زن و شوهر می‌شود. رفتار شایسته توام با محبت و عشق بیانگر خلوص و خلوص بیانگر وقار است. به یاد داشته باشید جملات تحقیر کننده به همسرتان سبب کاهش علاقه خواهد شد. اگر می‌خواهید همسر خود را عاشق خود کنید سعی کنید در میان یک جمع که با همسرتان حضور دارید، از جملات احترام آمیز استفاده کنید.

برای شریک زندگی‌تان خود را آرایش کنید.

با همسرتان صداقت داشته باشید

یکی از واژه‌های بسیار ارزشمند و تقویت کننده عشق و محبت بین همسر صداقت و راستگویی است. هیچ فاصله‌ای بین زن و شوهر نباید وجود داشته باشد جز صداقت. زنان نباید مسائل مربوط به خانه و یا فرزندان خود را از شوهر خود مخفی نگه دارند. بارها شده مادری در مورد فرزندش و مشکلات اخلاقی همچون دوست پسر یا دوست دختر و یا تخلف از مقررات مدرسه و یا مشکلات درسی با من مشاوره داشته، وقتی پرسیدم: آیا این موارد را همسرت خبر دارد، خیلی راحت می‌گفتند: نه و برای خود هم دلایل جمع و جور کرده بود که مثلا اگر پدر دخترم یا پسرم بداند چه می‌شود و چنان می‌شود در حالی که زنان به عنوان مادران امروز می‌توانند با صداقت مسائل مربوط به خود، خانواده و فرزندان را با شوهرانشان درمیان بگذارند و با همفکری یکدیگر نگذارند مسئله به جاهای باریک و غیر قابل حل برسد. به قول معروف گره‌ای که می‌شد با دست باز کرد نباید با دندان با هزار سختی باز کرد.

دروغ گفتن برای تحت تاثیر قرار دادن و یا جلب احترام نتیجه معکوس خواهد داشت. هیچ راهی سریع‌تر از دروغگویی برای از دست دادن احترام وجود ندارد به خصوص زمانی که آن دروغ با مکرو حیله همراه باشد.

صداقت بهترین راه برای ایجاد پل ارتباطی میان شما و همسرتان است. سعی کنید دروغگویی را از خانه خود به دور بیندازید. باهر دروغی که می‌گوئید قدر و ارزش شما کاسته می‌شود و نظر همسرتان نسبت به شما برمیگردد. مردها هم باید همانطور که روز اول زندگی خود را با صداقت و درستی و صفا شروع کرده‌اند با همسر خود صادق باشند و مواردی که مربوط به امور خانواده می‌شود را از همسر خود مخفی ندارند، البته خانم‌ها توجه کنند که گاهی اوقات مرد مواردی در مورد مسائل کاری و اداری است که لازم نیست آن را به خانه منتقل کند. شما هم نباید اصرار بورزید و اگر آن را بیان نکرد، او را متهم به دروغگویی کنید، این انتظار درستی نیست.

مقام معظم رهبری در این رابطه می‌گوید:

اگر زن احساس کند شوهرش به او دروغ می‌گوید یا مرد احساس کند که زنش به او دروغ می‌گوید و هرکدام احساس کردند دیگری در اظهار محبت صادق نیست. این دیگر پایه‌های محبت را سست خواهد کرد.

همسر و عصبانیت
خود را کنترل کنید

در برابر عصبانیت همسرتان سکوت کنید

شاید برای همسرتان اتفاق ناخوشایندی در محل کار یا بیرون افتاده باشد. او نیز به هنگام ورود به خانه حالتی عصبی و پرخاشگر دارد. شما باید در برابر این حالت واکنش نشان ندهید و سکوت اختیار کنید. در این زمان چیزی که لازم است سکوت است. نباید حرفی به زبان بیاورید که سبب عصبانیت بیشتر وی شود؛ بگذارید به صورت عادی به اتاقش برود و لباسش را عوض و مقداری استراحت کند. شما هم تنها کاری که می‌کنید یک لیوان چای یا آب سرد یا شربت، بستگی به مذاق همسرتان دارد، ببرید و به او تعارف کنید و بچه‌ها را هم سفارش کنید بابا خسته است، صحبتی نکنند. بعد از چند لحظه که احتمالا از عصبانیت او کاسته شد به اتاقش بروید، سلام کنید.خسته نباشید بگوئید و بگوئید اگه چیزی میل دارند بگویند. دوباره از اتاق بیرون بیاید بعد از لحظاتی می‌توانید با ملایمت و مهربانی علت عصبانیت را بپرسید. درصورتی که او حاضر به صحبت شد گوش دهید و به او دلداری دهید و مرحم روی زخم باشید ولی متاسفانه بعضی از خانم‌ها از همان لحظه ورود شروع به داد و بی داد وعکس العمل‌های ناخوشایندی می‌کنند؛ بله فکر کردی فقط تو خسته هستی من هم خسته هستم. در خانه بودم، کار داشتم، با بچه‌های تو سرو کله زدم، هر موقع میایی با اخم و تخم و…

با صبوری می‌توان طرف مقابل را رام کرد. اگر در هنگام عصبانیت بخواهید با همسرتان به جر و بحث مجادله بپردازید نه تنها حرمت‌ها بین شما و او شکسته می‌شود بلکه مدت عصبانیت وی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. البته هر فردی برای ورود به خانه باید یک سری آداب و مسائل را رعایت کند چه زن و چه مرد بخصوص اگر هر دو شاغل باشند. باید بدخلقی‌ها، عصبانیت‌ها و خستگی‌ها را پشت در بگذارند و با رویی گشاده وارده خانه شوند. این سفارش موکد بزرگان اسلام بخصوص پیامبر اعظم(ص) می‌باشد. مردها هم اگر دیدند همسرشان عصبانی است تحمل کنند شاید در اثر خستگی کار منزل و بچه داری باشد مرد باید سکوت کند و ناراحتی را از دلش بیرون آورد.

همسر و گل دادن
به همسرتان عشق بورزید

برای همسرتان هدیه تهیه کنید

یکی از راه‌های جلب محبت همسر و این که او را بتوانید عاشق خود کنید که او احساس کند او را فراموش نکرده‌ای یکی از راه‌های فراموش نکردن تهیه هدیه در مناسبت‌های مختلف بخصوص در سالگرد عقد، ازدواج، جشن تولد همسرت است. متاسفانه در خیلی از خانه‌ها زن و شوهر بخصوص شوهران به علت مشغله‌ی کاری زیاد این روزهای خوب و به یاد ماندنی را از یاد می‌برند و فراموش می‌کنند شاید خانم به انتظار نشسته که روز تولدش یا روز عقد یا روز ازدواج و عروسی اش که مرد می‌آید منزل با یک هدیه حتی یک شاخه گل بیاید و این بسیار در تحکیم روابط زناشویی موثر خواهد بود و این غفلت و فراموشی هر روز و هر سال از محبت و عشق یکدیگر کاسته می‌شود. غالبا این فراموشی از جانب آقایان بیشتر است و اینجا باید به خانم‌ها عرض کنم شما منتظر نباشید. اگر روز تولد شوهرانتان است، اگر سالگرد ازدواج شماست شما اینکار را بکنید شاید این کار شما او را شرمنده کند همین که به زبان از شما عذرخواهی کرد از او بپذیرید و آن شب را جشن داشته باشید و شادی کنید.

اسلام هم از هر فرصتی برای ایجاد محبت بین افراد خانواده استفاده کرده به پیروان خویش دستور داده است که مرد هیچگاه از سفر دست خالی به خانه نرود و در هر عیدی شیرینی و هدیه‌ای برای همسر و فرزندان خود تهیه و به منزل آورد تا کام همسر و فرزندانش را شیرین نماید و دلشان را پر از صفا و صمیمیت و محبت سازد. همسر و فرزندان نیز وظیفه دارند از او تشکر کنند.

به امام صادق (ع) عرض شد حق زن بر شوهرش چیست؟ فرمود: هر میوه‌ای که همه‌ی مردم از آن می‌خورند باید به خانواده‌اش بخوراند و خوراکی را که مخصوص ایام عید است و در غیر ایام عید به آنان می‌رساند در ایام عید به آنان برساند.

پیامبر (ص) می‌فرماید:

مردی که به بازار رود و چیزی بخرد و آن را به خانواده‌اش برساند ثوابش برابر کسی است که صدقه‌ای را به نیازمندان رسانده است.

مطلب قابل توجه این که همان طور که دادن هدیه یک اصل اخلاقی و اجتماعی است و مایه افزایش محبت و دوستی می‌شود در پذیرش هدیه نیز به عنوان یک اصل اخلاقی و اجتماعی سفارش شده است این مورد را باید زن و شوهر دقت کنند اگر هم هدیه مورد نظر از طرف شوهر یا زن مورد پسند و سلیقه شما نبود ولی باید آن را پذیرفت و بر سلیقه هدیه دهنده تحسین گفت.

مطلب بعدی در بحث هدیه که قابل تامل نیز می‌باشد این است که در فرهنگ دینی هدیه تنها در محدوده مادیات خلاصه نمی‌شود بلکه امور معنوی و اخلاقی نیز می‌تواند به صورت هدیه تقدیم شود. از دیدگاه پیامبران اعظم(ص) حتی یادآوری عیوب دیگران می‌تواند هدیه باشد که مایه تثبیت دوستی و ازدیاد محبت می‌شود. البته نوع عیوب چگونگی گفتن زمان و مکان گفتن خیلی مهم است که خدای نکرده باعث ایجاد کینه و کدورت نشود.

در اندیشه تابناک پیامبر اعظم(ص) گفتار حکیمانه‌ای که مایه هدایت دیگران شود برترین هدیه دانسته شده است که انسان می‌تواند به دیگری تقدیم کند.

چه اشکالی دارد که زن وشوهر ضمن اینکه لباس یکدیگر هستند و پوشاننده عیوب یکدیگر هستند و سعی می‌کنند فقط محاسن یکدیگر را ببیند تا عشق و محبت بین آنها بیشتر شود در مواقع ضروری عیب‌های یکدیگر را به عنوان هدیه به هم تذکر دهند یا در قالب یک نامه محبت آمیز به همدیگر گوشزد نمایند قبل از این که دیگران متوجه شوند و یک کلاغ و چهل کلاغ زبان به زبان بگردد. مطلب سوم در بحث هدیه این است که نباید به صورت داد و ستد در آید درسنت نبوی سفارش شده است که اگر کسی به شما هدیه نمی‌دهد شما هدیه بدهید.

پیامبر(ص) می‌فرماید:

از آن که تو را عیادت نمی‌کند عیادت کن و به آن کس که به تو هدیه نمی‌دهد هدیه بده.

این مطلب بخصوص در زندگی زن و شوهر باید نمود پیدا کند اگر مرد نتوانست و یا به علت مشغله کاری یادش رفت شما خانم گرامی این کار را بکن و اگر زن به هر دلیلی نتوانست هدیه تهیه کند شما آقای عزیز اینکار را بکن که به سنت پیامبر اعظم عمل کرده باشی و عشق و محبت او را مالک شوی. زن و شوهری برای مشاوره مراجعه کرده بودند خانم گفت آقای من برای عیادت من که در زایشگاه زایمان کرده بودم آمد بدون اینکه هدیه‌ای، گلی و شیرینی همراهش باشد این کج سلیقگی است.

منبع: برگرفته از کتاب (چهل کلید طلایی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.