همه چیز را درباره کدو سبز بدانید

شما می‌توانید کدو سبز را به شیوه‌های مختلف در انواع غذاها استفاده کنید

کدو سبز نوعی کدو از خانواده کدوهاست که به راحتی رشد می‌کند و بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است. این میوه توسط مهاجران ایتالیایی در دهه ۱۹۲۰ به دست آمریکایی رسید. برخی از انواع محبوب کدو سبز شامل کدو سبز طلایی، تاتوم، costata Romanesco و کدوی گردن کج زرد است.

کدو سبز در آب و هوای گرم و بدون رطوبت و در خاک مرطوب و غنی رشد می‌کند. کدو بر روی گیاه پرپشتی با ۶۲ سانتی‌متر ارتفاع رشد می‌کند. از نظر گیاه شناسی کدو یک میوه است و دارای شکوفه‌های شیپوری زرد و بزرگ است.

کدو می‌تواند در اندازه‌های بسیار بزرگ باشد اما کدوی بسیار بزرگ لزوما به معنای بهتر بودن نیست. کدو سبز کوچک و متوسط (با ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر طول و ۵ سانتیمتر قطر) طعم بیشتری دارند. هرچه کدو بزرگتر باشد، سفت‌تر و تخم‌دارتر است و طعم کمتری دارد. سعی کنید کدوهایی با پوست تیره‌تر انتخاب کنید که مواد مغذی بیشتری دارد.

شما می‌توانید کدو سبز را به شیوه‌های مختلف در انواع غذاها استفاده کنید. می‌توانید آن را در سوپ و سالاد، در غذای اصلی و میان‌وعده یا به صورت چیپس کدو مصرف کنید. اگر به دنبال یک پاستای سالم هستید، می‌توانید با استفاده از پوست‌کن‌های مخصوص سبزیجات، نودل کدو درست کنید و به جای اسپاگتی یا پاستا استفاده کنید.

میوه کدو سبز
کدو سبز منبع غنی پتاسیم است

اطلاعاتی درباره مواد مغذی کدو سبز

کدو سبز فواید بسیار زیادی دارد. میوه‌ای با کالری پایین است (هر ۱۰۰ گرم کدو، ۱۷ کالری دارد)، میزان زیادی فیبر دارد و هیچگونه کلسترول یا چربی ناسالم ندارد. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید شامل زئاکسانتین، کاروتنز و لوتئین است و نقش مهمی در کند کردن پیری و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

کدو سبز منبع غنی پتاسیم است که ماده مغذی دوستدار قلب است و به تعادل میزان فشار خون کمک می‌کند و اثرات سدیم زیاد را کاهش می‌دهد. کدو حتی پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد.

اگر فشار خون بالایی دارید، پتاسیم به شما کمک می‌کند.

کدو سبز منبع ویتامین B کمپلکس، اسید فولیک، B6، B1، B2، B3 و کولین و همچنین مواد معدنی چون زینک و منیزیم است که همگی در تنظیم قند خون موثرند. همچنین دارای مواد معدنی اساسی چون آهن، منگنز و فسفر است.

اطلاعاتی که در ادامه گفته می‌شود به ازای یک کدوی بزرگ (۳۲۳ گرم) خام و با پوست است. پوست کدو را جدا نکنید زیرا حاوی مقادیر بسیاری مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین K و فیبر است.

  • کالری: ۵۲
  • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
  • فیبر: ۴ گرم، ۱۴ درصد ارزش روزانه
  • پروتئین: ۴ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • ۹۲ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C: ویتامین محلول در آب که به عنوان آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد بالقوه آسیب‌رسان مبارزه می‌کند (مولکول‌هایی با الکترون‌های نامشخص که در معرض تخریب قرار می‌گیرند) و یک کوفاکتور مهم در سنتز کلاژن.
  • ۳۵ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین B6 (پری‌دوکسین): ویتامین محلول در آبی است که به عنوان کوآنزیم در بسیاری واکنش‌های مهم در بدن  از جمله متابولیسم پروتئین و تشکیل گلبول‌های قرمز خون و بسیاری عملکردهای دیگر فعالیت می‌کند.
  • ۲۸ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه منیزیم: عنصری که در سلامت مغز و فعالیت سیستم عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • ۲۷ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ریبوفلاوین (ویتامین B2): ویتامین محلول در آب که به عنوان عنصری از (FAD) (کوآنزیم مشتق شده از ریبوفلاوین که نقش مهمی در واکنش‌های متابولیکی مختلف دارد) و کمک می‌کند بدن درشت مغذی‌ها را در زنجیره حمل الکترون‌ها شکسته و انرژی قابل استفاده تولید کند.
  • ۲۴ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه پتاسیم: الکترولیت و ماده معدنی مهمی که در عملکردهای زیادی از جمله عملکرد مناسب سیستم عصبی و انقباض قلب و ماهیچه‌ها نقش مهمی دارد.
  • ۲۳ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه اسید فولیک (ویتامین B9): ویتامین محلول در آب که به ساخت DNA و RNA و متابولیزه کردن آمینو اسیدها کمک می‌کند.
  • ۱۷ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین K: ویتامین محلول در چربی که به فعالیت آنزیم‌ها در لخته کردن خون کمک می‌کند. همچنین با اصلاح استئوکالسین‌ها (osteocalcin) استخوان‌سازی را انجام می‌دهد بنابراین به کلسیم می‌پیوندد و ماتریس استخوانی را شکل می‌دهد.
  • ۱۳ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A: شکل پروویتامین از این ویتامین محلول در چربی فراهم می‌کند به این معنی که از یک منبع گیاهی می‌آید و بدن رنگدانه‌های گیاهی را به ویتامین A فعال تبدیل می‌کند. در بینایی، ایمنی بدن و رشد و تفکیک سلولی نیز بسیار موثر است.
  • ۱۰ درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه تیامین (ویتامین B1): ویتامین محلول در آب که غذا (کربوهیدرات) را به سوخت (گلوکز) تبدیل می‌کند. افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند، الکل مصرف می‌کنند یا تحت دیالیز کلیه قرار دارند، دچار کمبود این ویتامین هستند.
  • کدو کالری بسیار کمی دارد

یک فنجان کدوی ورقه ورقه شده حدود ۱۹ کالری دارد. این میزان کالری ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از همین حجم از سبزیجات دیگری چون بروکلی و جوانه‌های بروکسل است.

طرز تهیه سالاد بروکلی

  • گل کدو قابل خوردن است

بااینکه کدو را به عنوان سبزیجات می‌شناسیم، اما در واقع یک میوه است زیرا از گل تشکیل می‌شود. این میوه از شکوفه‌های طلایی که زیر برگ‌ها قرار دارند، می‌روید. شما می‌توانید گل کدو را نیز بخورید یا به صورت سرخ شده و یا به صورت دلمه.

  • کدو همیشه سبز نیست

کدو می‌تواند به رنگ زرد نیز باشد. کدوی زرد معمولا گردن باریکی دارد اما کدوی سبز و زرد تفاوت چندانی با هم ندارند گرچه گفته می‌شود کدوی طلایی طعم شیرین‌تری نسبت به کدوی سبز دارد.

کدو سبز ورقه شده
از آنجا که کدو مقدار زیادی آب دارد، اگر درست نگهداری نشود، ممکن است به میزان زیادی آب بیندازد

انواع کدو

انواع متنوعی از این میوه موجود نیست. تنها برخی انواع از کدو را می‌توان نام برد:

  • کدو سبز معمولی
  • کدوی طلایی
  • کدوی گرد به شکل توپی

نحوه خرید کدو سبز

بهترین هوا برای رشد کدو، هوای نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. معمولا کدوهای کوچکتر تلخی کمتری دارند، دانه‌های نرمتر و پوست نازک‌تری دارند.

کدو و گل‌های آن وقتی بسیار تازه هستند باید چیده شوند. این میوه زمانی که چیده می‌شود بسیار ترد است و به راحتی از شاخه خود کنده می‌شود. کدویی که جای خراش و کوبیدگی ندارد، انتخاب کنید. از آنجا که برگ‌های آن زود پژمرده می‌شوند، اغلب گلبرگ‌های آن را بسته و سرد نگه می‌دارند.

نحوه کاشت کدو سبز

دانه کدو را ابتدای بهار وقتی خاک شروع به گرم شدن می‌کند، بکارید. حداقل به فاصله نیم متر از دیگر گیاهان بکارید تا فضا برای رشد داشته باشد. این گیاه برای رشد به خاک غنی از کود، میزان کافی آب و نور آفتاب نیاز دارد. آفت و حشرات مکنده دشمن کدو هستند و بنابراین باید حواستان به برگ‌های بزرگ و خاردار آن باشد.

کدو سبز را در خانه پرورش دهیم.

نحوه نگهداری از کدو سبز

شکاف و خراش‌های کوچک روی کدو می‌تواند سریعا این میوه را خراب کند.

کدوی تازه می‌تواند یک هفته سالم بماند. آن را در فضای سرد و تاریک نگهداری کنید (نه فریزر) و تنها قبل از استفاده آن را بشویید.

تنها در صورتی که کدو را ورقه ورقه کرده، به مدت ۳ دقیقه بخارپز یا جوشانده‌اید، آن را در ظرفی هوابندی شده قرار داده و در فریزر بگذارید. کدوی فریز شده را می‌توانید حدود یک سال استفاده کنید.

چگونه از سلامت غذای داخل فریزر مطمئن شویم؟

از آنجا که کدو مقدار زیادی آب دارد، اگر درست نگهداری نشود، ممکن است به میزان زیادی آب بیندازد. می‌توانید کدو را نمک زده، خشک کنید، مکعب‌ها یا ورقه‌های کدو را آب بکشید. بدین صورت آب اضافی کدو قبل از آماده‌سازی گرفته می‌شود.

گل کدو باید به صورت تازه مصرف شود اما اگر می‌خواهید آن را نگه دارید، ابتدا آن را اندکی با آب مرطوب کنید و آن را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید.

یک نوع غذا با کدو سبز
می‌توانید با کدو، گوشت چرخ‌کرده و برنج یک شام سریع درست کنید

کدوی کمتری دور بریزید

کدو را می‌توانید در سوپ، به صورت تاس کباب یا حتی در نان، مافین و کیک‌ها نیز استفاده کنید. تقریبا در هر غذایی می‌توان از کدو استفاده کرد. کدوی بزرگ را به صورت ورقه‌های نازکی برش دهید و به عنوان ورقه‌های لازانیا استفاده کنید یا به صورت رنده شده در نان، کیک، پاستا یا حتی املت استفاده کنید. می‌توانید با کدو، گوشت چرخ‌کرده و برنج یک شام سریع درست کنید.

چگونه از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنیم؟

  • طرز تهیه یک سوپ خوشمزه با کدو سبز

سوپ کدو سبز و بادام هندی

مواد لازم برای تهیه سوپ کدو و بادام هندی:

  • روغن نارگیل یا کره: ۳ قاشق غذاخوری
  • دانه کرفس: ۱ قاشق چایخوری
  • بادام هندی بو داده: ۱ و ½ فنجان
  • کدو سبز ورقه شده: ۶ فنجان
  • فلفل دلمه‌ای سبز ورقه شده: ½
  • نمک: ½ قاشق چایخوری
  • کرفس خورد شده: ۱ فنجان
  • عصاره سبزیجات: ۴ فنجان

طرز تهیه:

روغن نارگیل یا کره را در ظرف بزرگی ریخته و حرارت دهید. دانه کرفس، کدو، کرفس، فلفل دلمه‌ای و نمک را اضافه کنید. هم بزنید، درب آن را بگذارید و با حرارت کم بپزید تا سبزیجات پخته شوند (حدود ۳۰ دقیقه).

بادام هندی را به همراه عصاره سبزیجات در غذاساز ریخته و هم بزنید.

مخلوط بادام هندی را با سبزیجات ترکیب کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط بادام زمینی و سبزیجات را در یک صافی بریزید، تکان بدهید و با پشت قاشق فشار دهید. بارها صافی را با دست فشار داده و تمیز کنید. این کار کمک می‌کند سوپ بیشتر حالت خامه‌ای پیدا کند.

موادی که در انتها در صافی باقی می‌ماند را دور بریزید.

سوپ را گرم کنید و نوش جان کنید.

کدو سبز کبابی
کدو را می‌توانید در سوپ، به صورت تاس کباب یا حتی در نان، مافین و کیک‌ها نیز استفاده کنید

حقایقی جالب درباره کدو

  • ۵۰۰ سال پیش کدو توسط کریستف کلمب به مدیترانه‌ای‌ها معرفی شد.
  • کدو سبز در ایتالیا به شکل‌های مختلفی سرو می شود: سرخ شده، پخته شده، آبپز، به تنهایی یا با دیگر مواد غذایی.
  • در فرانسه، کدو ماده اصلی راتاتویی است. این میوه تابستانی را به صورت کبابی با دیگر سبزیجات در روغن زیتون کباب می‌کنند و با حرارت کم برای مدت زمان طولانی می‌پزند.
  • در روسیه، اوکراین و صربستان، معمولا کدو با آرد یا سمولینا پوشانده می‌شود و سرخ شده یا با روغن سبزیجات پخته می‌شود و با خامه ترش سرو می‌شود.
  • در بلغارستان، کدو سرخ شده سپس در ماست، سیر و شوید آغشته و میل می‌شود.
  • در یونان، کدو سرخ می‌شود یا به صورت خورشت با دیگر میوه‌ها درست می‌شود.
  • در مصر، اغلب با سس گوجه، سیر و پیاز پخته می‌شود.
  • اسپانیا بزرگترین تولیدکننده کدو سبز در دنیاست.
منبع mindfood.com foodfacts.mercola.com fillyourplate.org
از طريق health.com liveeatlearn.com justfunfacts.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.