پانادول و آسپیرین چه تفاوت هایی باهم دارند؟

داروهای تب بر

پانادول و آسپرین داروهایی هستند که معمولا برای درمان تب و درد استفاده می شوند اما میزان تاثیر این دو متفاوت است.در این مقاله به بررسی تفاوت این دو داروی  پرکاربرد میپردازد , با ما همراه باشید. پانادول معمولا با عنوان پاراستامول و آسپیرین (اسید استیل) شناخته می شود که هر دو متعلق به گروه ضد درد از داروها و دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد می باشند. پانادول بر روی سیکلواکسیژناز با تمایل بیشتر به سمت آنزیم COX-2 تاثیر می گذارد. پاراستامول شکل اکسید شده از آنزیم COX را کاهش می دهد و آن را از شکل گیری مواد شیمیایی التهابی منع می کند. در حالی که آسپرین بر روی همان آنزیم و کووالان استیله آن با گروه های استیل آن تاثیر می گذارد.نشانه های اصلی برای استفاده از این دو دارو تب آنفلوآنزا و درد است. آسپرین نیز در اختلالات عروق کرونر همراه با درمان اصلاحی و در پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی نیز استفاده می شود زیرا که به عنوان یک عامل رقیق کننده ی خون عمل می کند.

پانادول:

 پانادول دارویی است که بدون نسخه ی پزشک در داروخانه ها به صورت آزاد برای درمان تب و سردرد تجویز می شود. این دارو در سال ۱۸۹۳ به بازار معرفی شد.پانادول اساسا COX-2، گونه ای از سیکلواکسیژناز، که مسئول متابولیسم اسید آراشیدونیک و پروستاگلندین H2 که یک مولکول ناپایداراست را مهار می کند و آن را به دیگر ترکیبات ضد التهابی متعددی تبدیل می کند. بنابراین باعث تسکین التهاب می شود. این دارو به شکل های قرص، کپسول، تعلیق مایع، شیاف، تزریق وریدی و عضلانی بسته به نسخه پزشک در دسترس است. دوز رایج برای بزرگسالان ۵۰۰ میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است و خواص ضد التهابی کم تری در مقایسه با دیگر NSAIDS ها مانند آسپرین و ایبوبروفن دارد. ترکیب آن با اوپیوئیدها نیز برای درد مزمن در بازار موجود است. عوارض جانبی اصلی پانادول عوارض گوارشی در دوز بالا است. پانادول برای زنان باردار و کودکان بی خطر است. برخی مطالعات ارتباطی بین آن با آسم را نشان می دهد.

آسپیرین:

آسپرین اغلب به عنوان دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. آن بر روی آنزیم سیکلواکسیژناز عمل می کند و آن را از تولید پروستاگلاندین ها منع می کند که منجر به تسکین درد و تورم می شود. این داروی ضد التهاب قوی تر از پانادول است. گرچه در کاهش سردرد دارای اثر برابر با پانادول می باشد. در برخی از داروهای ترکیبی از ترکیب آن با پانادول و کافئین استفاده می شود که اثر بخشی بالاتری دارد. این دارو برای سردرد، درد، تب ، سرماخوردگی و پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی تجویز می شود. به دلیل سمی بودن آن نسبت به جایگزین های موجودش، این دارو فقط در موارد خاص در برخی از کشورها برای کودکان استفاده می شود. عوارض جانبی اصلی آن عبارتند از خونریزی معده و روده، وزوز گوش و سندرم ری.

تفاوت بین پانادول و آسپیرین چیست؟

  • هر دوی آن ها تقریبا در نسخه، اهدف عمل و اثرات مشابه هستند و متعلق به گروه یکسانی از NSAIDS در طبقه بندی داروهای ضد درد می باشند.
  • میزان تاثیر این دو متفاوت است. پانادول برای تب و آنفلوآنزا در بیماران جوان تر ترجیح داده می شود.
  • آسپیرین معمولا برای استفاده ی کودکان بیمار مناسب نیست، پانادول در این موارد بسیار امن تر است.
  • آسپرین در دیواره معده عمل می کند و خطر ابتلا به خونریزی دستگاه گوارش را افزایش می دهد در حالی که پانادول در این زمینه خطر بسیار کمی دارد.
  • آسپرین در بیمارانی با خطر ابتلا به ایسکمی قلبی و سکته مغزی می تواند بسیار مفید باشد و خطر را تا ۸٪ کاهش دهد و همچنین دارای اثر پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی است زیرا که مانع از تولید ترومبوکسان می شود.

نتیجه میگیریم که:

برای سردرد در اثر سرماخوردگی و تب ، داروی پانادول به علت عوارض جانبی کم آن ارجح است. با این حال آسپیرین در برخی از موارد قوی تر است ، گرچه برای کودکان بیمار خطراتی را به همراه دارد. استفاده از آسپرین برای فعالیت ضدانعقادی و برای اثرات قلبی اجتناب ناپذیر است زیرا که نجات دهنده ی زندگی با کمترین میزان ریسک می باشد.

منبع تفاوت ها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.