چگونه لکه رنگ را از روی لباس پاک کنیم؟

چه لکه خیس باشد و چه خشک می‌توانید به راحتی آن را پاک کنید

اگر زیاد با رنگ سر و کار داشته باشید و یا وقتی می‌خواهید اتاق را رنگ بزنید، طبیعی است که چند قطره رنگ (یا حتی بیشتر) روی لباستان باقی بماند. اما نیازی به نگرانی نیست و حتی لازم نیست آن لباس را دور بریزید. با چند وسیله ساده و اندکی زمان می‌توانید این لکه‌های رنگ را پاک کنید. به راحتی می‌توانید اثر رنگ را از بین برده و ظاهر لباس را درست مثل روز اول بکنید. با ترفندهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، می‌توانید حتی سمج‌ترین لکه‌های رنگ آکریلیک را هم پاک کنید. بسته به اینکه رنگ روغنی باشد و یا مخلوط با آب، ممکن است نیاز به استفاده از سمباده باشد. حتی در مورد اینکه لکه رنگ خشک شده است نگران نباشید. چه لکه خیس باشد و چه خشک می‌توانید به راحتی آن را پاک کنید.

از بین بردن رنگ اضافه

قبل از هر کاری باید تا جایی که می‌توانید اضافه رنگ‌ها را از روی لباس پاک کنید. اگر لکه خشک شده است، می‌توانید از یک دستمال کاغذی برای از بین بردن رنگ‌های خشک شده اضافی استفاده کنید. اگر لکه هنوز خیس است، از یک چاقوی کند یا قاشق برای برداشتن رنگ استفاده کنید.

لکه رنگ روی لباس
قبل از هر کاری باید تا جایی که می‌توانید اضافه رنگ‌ها را از روی لباس پاک کنید

پاک کردن لکه و آب کشیدن

وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید چگونه لکه رنگ را از بین ببرید، باید ابتدا در نظر داشته باشید نوع رنگ چه بوده است. اگر رنگ آبی (مخلوط با آب) بوده است راه حل آسان است. تنها کاری که باید بکنید این است که لباس را در آب گرم قرار دهید تا رنگ شسته شود سپس به روش همیشگی آن لباس را بشویید (با دست یا با ماشین). اگر رنگ روغنی باشد، باید چند مرحله را طی کنید. ابتدا ترپانتین (سقز) بر روی لکه بزنید، آن را آب بکشید و سپس لکه را با یک پاک‌کننده بشویید. دوباره آب بکشید و در نهایت به روش معمول لباس را بشویید. توضیح بیشتر در خصوص پاک کردن انواع لکه‌ها را در ادامه مطالعه کنید:

  • برای از بین بردن لکه‌های رنگ آبی (مخلوط با آب) یا آکریلیک خشک شده، ابتدا لکه خشک شده را تا جای ممکن با یک مسواک سفت پاک کنید و سپس مخلوط آب و صابون به آن بزنید یا به آرامی با پارچه تمیز آغشته به پاک‌کننده لاک الکل تمیز کنید. همینکه لکه کمی نرم شد، تا جای ممکن آن را چنگ بزنید. سپس محلول لکه‌بر را روی لکه بزنید و همان مراحل را مجدد تکرار کنید تا جایی که لکه خشک شده کاملا محو شود.
  • برای از بین بردن لکه‌های رنگ روغنی که هنوز مرطوب است، تا جای ممکن لکه را با چاقو یا قاشق بردارید سپس آن را بشویید. قسمت لکه‌دار لباس را روی پارچه جاذب قرار دهید تا رطوبت را جذب کند سپس آن را با ترپانتین تمیز کنید. این فرآیند را ادامه دهید تا لکه محو شود. اگر لباس نمدار بود، آن را پشت و رو کنید. لباس را آب نکشید. ابتدا آن را در شوینده لباس باکیفیت خود بشویید سپس در آب داغ به مدت یک شب بگذارید بماند، سپس آن را آب بکشید.
  • اگر لکه رنگ روغن روی لباس خشک شده است، تا جای ممکن با یک مسواک سفت آن را تمیز کنید و اگر به قوطی یا جعبه رنگ دسترسی دارید، نگاهی به آن بیندازید و ببینید دستورالعملی در خصوص پاک کردن لکه رنگ ارائه داده است یا خیر. همینکه لکه نرم و مرطوب شد، تا جای ممکن چنگ بزنید و مراحل بالا را در مورد لکه روغنی مرطوب انجام دهید.
  • در کل برای از بین بردن لکه‌های رنگ روغنی باید فورا بنزین یا ترپانتین را روی لکه در قسمت پشت لباس بزنید البته نه در مورد پارچه‌های ابریشم، استات، تری‌استات. بهتر است به توصیه‌های شرکت تولیدکننده رنگ در خصوص پاک کردن لکه رنگ عمل کنید.

پاک کردن لکه رنگ از روی پارچه‌های غیرقابل شستشو

متاسفانه هم رنگ‌های آبی و هم آکریلیک می‌توانند پارچه‌های غیرقابل شستشو را خراب کنند اما قبل از هر چیز با خشکشویی صحبت کنید و ببینید آیا قابل تمیز شدن هست یا خیر.

لکه رنگ روی فرش
تا جای ممکن لکه را بتراشید و سپس حوله جاذب روی آن قرار دهید

پاک کردن لکه رنگ از روی فرش و مبلمان

اگر کودک شما رنگ را روی فرش ریخت یا با دست رنگی مبل‌ها را کثیف کرد، می‌توانید راه‌حل‌های زیر را برای پاک کردن رنگ دنبال کنید:

  • برای از بین بردن لکه‌های رنگ آبی (مخلوط با آب) که روی فرش یا مبلمان ریخته، تا جای ممکن لکه را بتراشید و سپس حوله جاذب روی آن قرار دهید. سعی کنید برای آنکه لکه راحتتر پاک شود، مرطوب بماند. اگر لکه خشک شد، آن را با یک مسواک برس بزنید سپس آن را در آب و صابون یا لکه‌بر خیس کنید سپس خوب ماساژ دهید تا رنگ پاک شود. سپس به آن اسپری آب بزنید و با الکل پاک‌کننده روی آن بمالید. این مراحل را تکرار کنید تا لکه از بین برود.
  • برای لکه‌های رنگ بزرگ، ابتدا لکه را با آب خیس کنید، سپس حوله روی آن بگذارید تا رنگ به آن منتقل شود. سپس مراحل بالا را انجام دهید.
  • راه‌حل دیگر برای از بین بردن لکه‌های رنگ آبی، استفاده از سقز یا ترپانتین، آب و صابون است تا لکه نرم شود. اگر لکه سفت و سخت بود، ابتدا روی آن مسواک بزنید و سپس کمی ترپانتین بزنید تا نرم شود. اگر لکه هنوز مرطوب است، به هیچ وجه لکه‌بر مایع روی آن نزنید.
  • برای از بین بردن لکه‌های رنگ روغنی از روی فرش یا مبلمان، تا جای ممکن لکه را بتراشید و روی آن پارچه بگذارید تا رنگ را جذب کند یا برای لکه‌های سفت و سخت از مسواک استفاده کنید و از لکه‌بر یا پاک‌کننده توصیه شده مخصوص رنگ روی آن بزنید (این اطلاعات بر روی بروشور یا قوطی رنگ نوشته می‌شود). لکه‌های اضافی را بتراشید، با پارچه رنگ آن را بگیرید و روی لکه اسپری آب بزنید. کمی ترپانتین روی لکه بزنید (دقت کنید که رنگ به قسمت‌های دیگر منتقل نشود). مدام با پارچه آغشته به ترپانتین روی لکه بزنید و با آب بشویید تا لکه محو شود. اسفنج را به محلول پاک‌کننده با آب ولرم آغشته کنید و روی لکه بزنید و این کار را ادامه دهید تا هیچ لکه‌ای باقی نماند. پارچه‌ای آغشته به آب تمیز روی آن بگذارید و قبل از جارو کشیدن بگذارید فرش یا مبلمان خوب خشک شود.
لکه رنگ روی لباس کودک
قبل از استفاده از لکه‌بر یا شوینده، ابتدا آن را بر روی قسمتی نامحسوس مانند داخل آستین‌ها چک کنید

نکات بیشتر درباره پاک کردن لکه

  • هر چه سریعتر لکه را پاک کنید، راحت‌تر از بین می‌رود.
  • بهتر است از آب سرد برای آب کشیدن لکه استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از لکه‌بر یا شوینده، ابتدا آن را بر روی قسمتی نامحسوس مانند داخل آستین‌ها چک کنید تا پارچه را از بین نبرد.
  • قبل از آنکه از شوینده دیگری استفاده کنید، ابتدا شوینده قبلی را خوب آب بکشید زیرا برخی مواد شیمیایی با هم ترکیب نمی‌شوند.
  • قبل از استفاده از هر لکه‌بر قوی، ابتدا توصیه‌های شستشوی روی لباس را مطالعه کنید. برخی لباس‌ها بسیار ظریف هستند و نمی‌توان از لکه‌بر استفاده کرد و بهتر است شستن آن را به خشکشویی بسپارید.
  • لباس را با شدت چنگ نزنید زیرا الیاف پارچه را از بین می‌برد.
  • استفاده از حوله یا پارچه سفید برای جذب رنگ توصیه می‌شود. حوله یا پارچه تمیز را تا کنید و همینکه لکه را با آب تمیز کردید، پارچه را روی آن بزنید و ببینید چه مقدار از لکه رنگ به پارچه منتقل شده است.
  • اگر از لکه‌بر و شوینده استفاده می‌کنید، برچسب آن محصول را مطالعه کنید تا استفاده درست آن را یاد گرفته و احتیاط لازم در استفاده از آن را بدانید.
  • از بین بردن لکه از روی پارچه‌های قابل شستشو آسانتر است.

شستن دیگر لکه‌های لباس

اگر لباس با چیزهای دیگری کثیف شد چه؟ ما به شما راه حلی برای پاک کردن دیگر لکه‌ها ارائه می‌دهیم. برای از بین بردن لکه جوهر از روی لباس، ابتدا دور لکه را وازلین بزنید تا از انتشار لکه جلوگیری کند. سپس با یک مسواک تمیز الکل را به آرامی روی لکه بمالید (حتما پنجره را باز کنید تا هوا تهویه شود). سپس یک تکه پنبه بر روی لکه زده و ماساژ دهید. بگذارید خشک شود و سپس با یک قاشق غذاخوری صابون یا مایع شوینده و ۱۰ اونس آب، آن را بشویید. اگر لکه جوهر خشک و قدیمی است یک لکه بر را روی مسواک تمیز زده و بر روی لکه بمالید.

یکی دیگر از انواع لکه‌ها، لکه آرایش است. آیا می‌دانید راه خلاصی از لکه رژلب چیست؟ اسپری مو. به راحتی اسپری مو را به لکه بزنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس با پارچه‌ای مرطوب لکه باقیمانده را از بین ببرید. لکه کرم پودر چه؟ با استفاده از پنبه کمی الکل را روی قسمت لک شده بمالید. این کار را تا جای ممکن تکرار کنید. لکه لاک ناخن کمی سخت‌تر است. برای لباس‌هایی با پارچه‌های ظریف و حساس بهتر است آن را به خشکشویی بدهید. اما می‌توانید ابتدا لاک ناخن را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کرده و سپس لباس را پشت و رو کنید و پشت لک را با لاک پاک‌کن، پاک کنید. این کار را تکرار کنید و در نهایت لباس را با آب سرد بشویید.

منبع realsimple.com kidspot.com.au
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظر
  1. احمد می گوید

    مطلب بسیار خوبی بود.

  2. Zahra می گوید

    اگه لباس من نمیره مگه آب کشیدن لباس رنگ شده تمیز میشه راه حل درستی بزارین آدم با آب کشیدن لباس معمولی تمیز نمیشه باید مواد پاک کننده رنگ والله

  3. لیلا می گوید

    برای پاک کردن رنگ اکریلیک و پلی استر خشک شده از روی سرامیک از چه حلالی استفاده کنیم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.