پرورش کیوی به چه طریق انجام می شود؟

کیوی میوه فصل زمستان

کیوی با نام علمی (Actinidia deliciosa) دارای میو‌ه‌ ه­ای زیبا و شیرین است که بیشتر در کالیفرنیا و نیوزیلند پرورش کیوی انجام می‌­شود. هر‌چند که اگر شما در منطقه‌­ای زندگی می­‌کنید که دارای زمستان­‌های معتدل و یک فصل نسبتا طولانی بدون یخ‌بندان جهت رسیده شدن میوه است، در آن‌صورت می­‌توانید گیاه کیوی را پرورش دهید.

نکاتی برای پرورش کیوی:

اگرچه پرورش کیوی نیازمند زمستا‌ن‌­های معتدل و یک فصل رشد بدون یخ‌بندان طولانی است، اما اگر انواعی از درختان کیوی را انتخاب کنید که خود را با آب و هوای خنک‌­تر سازگار کرده­‌اند، در این صورت می­‌توانید این درختان را در شرایط آب و هوایی خنک‌­تر نیز پرورش دهید. چندین پرورش کیوی وجود دارند که با همین روش پرورش داده شده­‌اند که ترکیبی بسیار زیبا به باغ میوه­‌ی شما می­‌دهد. پرورش درخت کیوی نیازمند به فضای زیادی است. این درختان حالت رونده دارند که سراسر محیط را فرا می­‌گیرد.

گاهی اوقات گسترش آن‌ها به بیش از ۲۰ فوت (۶۰۰ سانتی‌متر) نیز می­‌رسد. از آن‌جا که پرورش درخت کیوی فضای زیادی را اشغال می­‌کند، بهترین کار این است که شاخ و برگ رونده­‌ی این درختان را روی حصار­های باغ و روی تاکستان، قرار دهید. به‌منظور پرورش درخت کیوی، شما باید یک درخت نر و یک درخت ماده از این گیاه را در اختیار داشته باشید. این درختان خود­تولیدی انجام نمی­‌دهند پس برای تولید مثل، نیاز به هر دو جنس از این درختان است. هر چند که شما می‌­توانید یک درخت نر و تا هشت درخت ماده را در یک محل داشته باشید که در آن­‌صورت درخت نر می­‌تواند تمام درختان ماده را بدون هیچ مشکلی، بارور کند. زمانی‌که کار کاشت درختان رونده‌­ی کیوی را انجام می­‌دهید، مطمئن شوید که آن­‌ها را به فاصله­‌های ۱۰ تا ۱۸ فوت ( هر فوت معادل ۳۰٫۴۸ سانتی‌متر است) از هم بکارید.

این درختان دوباره نیاز به فضای زیادی دارند.علاوه بر این، درختان کیوی خاک خوب زه‌­کش‌­شونده و منطقه‌ه­ایی که نور خورشید را به ‌صورت کامل دریافت می‌­­کند را به منظور تولید میوه، ترجیح می‌­دهند. این چیزی است که درخت کیوی به آن نیاز دارد. تمام میوه‌­های درخت کیوی بر روی شاخه‌­های یک ساله تولید می‌شود. شما باید درختان کیوی را هرس کنید زیرا هرس کردن سالیانه­‌ی این درختان بدون شک موجب افزایش تولید میوه در آن‌ها می­‌شود. به‌خاطر داشته باشید که حتما اطراف درختان کوچک را مالچ­‌پاشی کنید.مالچ پاشی از ایجاد رطوبت در خاک پیش‌­گیری می­‌کند و از صدمات ناشی از یخ‌بندان به درختان تازه نشا شده، جلوگیری به‌عمل می‌­آورد. هم‌چنین به یاد داشته باشید که درختان کیوی را در محلی بکارید که از بیشینه­‌ی دمایی که در طول روز ایجاد می‌­شود، در امان باشند.

گیاهان جوان نمی­‌توانند چنین نور مستقیمی از خورشید را در مناطق گرم­‌تر، تحمل کنند. اطمینان حاصل کنید که زمانی‌که نشاهای درخت کیوی را می‌­کارید، آن‌ها را هر روز تا زمانی‌که درخت استوار شود، آب‌یاری کنید. پس از آن زمانی‌که گیاه در محل خود به‌خوبی مستقر شد، شما می‌­توانید آب‌یاری را مقداری کم کنید زیرا در این زمان، گیاه خاک خوب زه­‌کشی شده را ترجیح می­‌دهد. میوه­‌ها را می­‌توانید زمانی‌که هنوز سفت هستند و تازه شروع به نرم شدن و رسیده شدن کرده‌­اند، برداشت کنید. کیوی یک میوه­‌ی بسیار خوب برای استفاده در سالاد میوه است و یا می‌توان آن‌را به‌همان صورت به‌عنوان یک میوه­‌ی خوراکی مصرف کرد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

منبع پارسه گرد
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فخرالین می گوید

    فرق بین درخت تر و ماده چگونه است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.