پل گاومیشان ، مکانی تاریخی و زیبا در مسیر ایلام

پل گاومیشان یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است

پل گاومیشان در مسیر رود سیمره ، در تلاقى با رود کشکان بنا شده است. بناى اولیه آن به دوران ساسانى مربوط بوده است ، ولى قوس‌هاى جناقى آجرى و تعمیرات سنگى آن که نماى کنونى پل را تشکیل مى‌دهند ، نشانگر مرمت آن در دوره‌‌هاى متأخر است. پل گاومیشان یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است.

این پل در فاصله ۳۰ کلیومتری پل‌دختر در مرز بین دو استان لرستان و ایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. این پل به دستور حسنقلى خان ابوقداره ، والى پشتکوه تعمیر شده است. در حال حاضر پل گاومیشان به یک بناى نیمه ویرانه تبدیل شده است.

طول این پل که از بناهای دوره ساسانی است حدود ۱۷۵ متر و عرض گذرسطح پل نزدیک به ۸ متر و۲۰ سانتیمتر است و در حال حاضر دارای ۶ چشمه طاق می‌باشد. پهنای پاتاق ها، یا حدفاصل چشمه از ۵/۲ تا ۲۵ متر متغیر است. عرض چشمه اصلی این پل حدود ۳۳ متر و ۷۰ سانتیمتر، دهانه پل گاومیشان با بیش از ۵۰ متر عرض بزرگترین دهانه پل کشور است.

هر چند که یکی از این دهانه‌ها بعد از عقب‌نشینی سپاه ایران در جریان حمله اعراب به ایران تخریب شد. در مورد مصالح باید گفته که مصالح اصلی آن ملاط، آجر وسنگ تشکیل می‌دهند. معماری پاتاق ها به سبک معماری ساسانی است اما در چشمه طاق ها آثار مرمت دوره‌های صفوی و قاجار دیده می‌شود.

مرمت پل تاریخی گاومیشان در استان ایلام در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان قرار گرفت. نخستین فصل مرمت پل گاومیشان در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید.این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام، به ثبت رسیده است.

منبع toptourism.ir
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.