روش هایی برای کاهش فراموشی بعد از یائسگی

چگونه از تضعیف حافظه بعد از یائسگی می توان پیشگیری کرد؟

علائم و عوارض یائسگی شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی ناحیه تناسلی اجتناب ناپذیر هستند اما برای برخی قطع عادت ماهانه با ضعیف شدن حافظه همراه است. پزشکان متخصص زنان اذعان می کنند گاهی زنان از فراموشی شکایت دارند. در واقع ۶۰ درصد زنان یائسه از بروز تغییرات نامطلوب در حافظه خود شکایت دارند.

پیش از یائسگی و در اوایل یائسگی برای برخی زنان مشکلات شناختی و و تغییرات روحی ایجاد می شود که البته هر چه از زمان یائسگی بگذرد به نظر می رسد این حالات به وضعیت طبیعی برمی گردد. علائمی چون گر گرفتگی، تعریق شبانه، خواب ضعیف و تغییرات روحی بر وضعیت ذهنی و شناختی اثرگذارند. از طرفی بخش دیگری از این مشکل نیز می تواند به سبب مسائل مختلفی باشد که پیرامون زنان در سنین ۵۰ تا ۵۵ سال در جریان است و نیازمند تمرکز و توجه بیشتر آنهاست. مسائلی از قبیل تحصیل فرزندان، مشکلات کاری خود و همسر، ارتباط با والدین سالخورده که همه اینها استرس زیادی ایجاد می کنند.

خوشبختانه روش هایی برای مبارزه با این حالات وجود دارد. در این مطلب ۴ راه حل برای داشتن احساس بهتر و مبارزه با فراموشی پیشنهاد می شود.

مراقب قلب خود باشید

قلب و ذهن شما بیشتر از آنچه فکر کنید به هم شبیهند. در مطالعه ای که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر  شده است آمده: بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت با ریسک بالای اختلالات روانی در زنان یائسه مرتبط هستند.

بهترین راه برای حفظ سلامت مغز بهبود فاکتورهایی است که به سلامت قلب مربوط می شوند. برای داشتن ذهن قوی باید مشکلاتی چون فشار خون بالا، دیابت، کلسترول غیرنرمال و عاداتی چون کشیدن سیگار را کنترل کنید.

ورزش کنید

حتما می دانید ورزش در ایجاد حس خوب تاثیر بسزایی دارد اما علاوه بر آن مزایای بسیاری نیز برای مغز شما دارد. تمام مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهند ورزش با کاهش میزان زوال شناختی در زنان یائسه در ارتباط است. ورزش هایی که به پمپاژ قلب کمک می کنند به طور کلی وضعیت سلامت را بهبود می بخشند.

خواب منظم داشته باشید

گرگرفتگی می تواند خواب را دچار اختلال کند. وقتی خوب نمی خوابید فشار بر مغز بیشتر می شود. مطالعات نشان داده است زنان در سنین بالا که هر شب ۵ ساعت یا کمتر می خوابند، مهارت های شناختی کمتری نسبت به کسانی دارند که ۷ ساعت می خوابند. البته راه حل در خوابیدن زیاد نیست: زنانی که ۹ ساعت یا بیشتر می خوابند دچار اختلالات شناختی می شوند. افراط و تفریط در خوابیدن یا تغییرات نامنظم در الگوی خواب (مثلا یک شب ۶ ساعت و شب دیگر ۱۰ ساعت خوابیدن) تاثیرات منفی بر عملکرد مغز می گذارد. بهترین حالت ۷ یا ۸ ساعت خواب شبانه است.

با پزشک خود در ارتباط باشید

ارتباط خوب با پزشک چه متخصص زنان باشد یا پزشک عمومی، یکی از مسائل کلیدی در مدیریت علائم یائسگی است. مطالعات نشان داده است ارتباط خوب با پزشک (شامل ارتباط چشمی، درک احساسات، هدف گذاری) می تواند به همان اندازه درمان های دارویی کوچک مانند آسپرین روزانه در پیشگیری از حمله قلبی موثر باشد.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.