نقش پیلاتس و ایروبیک در رسیدن به تناسب اندام چیست؟

ایروبیک برای چربی سوزی و کم کردن وزن بهتر است

پیلاتس و ایروبیک هر دو ورزش‌های خوبی برای حفظ تناسب اندام و سلامتی هستند اما بسته به این که دنبال چه نتیجه‌ای هستید می‌توانید سراغ هر کدام از آنها بروید.‏

پیلاتس چیست؟ 

پیلاتس و ایروبیک

کنترولوژی به ایجاد هارمونی یا هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح انسان اطلاق شده‌ است. علم کنترولوژی به فرد می‌آموزد که با مغز و اراده خویش، اختیار کامل جسم را در دست بگیرد. بدین ترتیب که عضلات بدن فرد، از اراده او فرمان ببرند. نام این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس علم کنترل بدن نام گذاری شده بود که پس از مرگ وی بدلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد. سیستم ورزشی است که در سال ۱۹۲۰ توسط ژوزف پیلاتس پایه‌گذاری گردید. روش تمرینی پیلاتس متشکل از ورزش‌هایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن دارد بدون اینکه عضلات را حجیم کرده یا آن‌ها را از بین ببرد.

پیلاتس به مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی تخصصی گفته می‌شود که بر بدن و ذهن فرد تاثیر می‌گذارد و نه تنها قدرت و استقامت تمام اعضای بدن شما را بالا می‌برد، بلکه عمقی‌ترین عضلا‌تان را به کار می‌اندازد و این به معنی فرم دهی خیلی خوب و پایدار به بدن شما است. وقتی شروع به تمرینات پیلاتس کنید، به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن شما بدن را بهتر درک می‌کند و آن را توانمندتر و متعادل‌تر می‌کند. اگر چاق هستید و نیاز به کاهش وزن دارید، شاید پیلاتس نتواند شما را به هدفتان برساند. پیلاتس اگرچه شامل برخی تمرینات هوازی است اما بیشتر برای قدرتمند کردن عضلات و فرم دهی به بدن افرادی که حجم عضله‌شان بیشتر از چربی است کاربرد دارد. اما اگر هدفتان از ورزش سلامت بدن است، حرکات پیلاتس می‌تواند با به کار گیری عضلات و مفاصلی که در فعالیت‌های روزانه درگیر هستند به سلامت بیشتر جسمتان کمک کند.

فواید پیلاتس:  

  • به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می‌کند.
  • آگاهی بیشتری راجع به بدن مان، به ما می‌دهد.
  • عضلات را قوی و طول عضلات را زیاد می‌کند.
  • عضلات شکم را تقویت می‌کند.
  • فکر و جسم هر دو با هم کار می‌کنند.
  • استرس را کم می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.
  • شکم و کمر را خوش فرم می‌کند.
  • پس از جراحی و یا صدمه دیدن، بهبودی را سرعت می‌بخشد.
  • حرکات مفاصل را افزایش می‌دهد.
  • گردش خون را تسهیل می‌کند.
  • درد مفاصل و درد پشت را آرام می‌کند.
  • یک ورزش بسیار خوب برای داشتن اندامی مناسب می‌باشد.
  • با این ورزش، احساس بهتری می‌کنید.
  • به زنان شیرده کمک می‌کند تا زودتر به وزن قبل از بارداری‌شان برسند.
  • یک ورزش ملایم می‌باشد و به شما روحیه می‌دهد.
  • با انجام صحیح تنفس، اکسیژن به بدن می‌رساند و عضلات شکم را سفت می‌کند.

ایروبیک چیست؟ 

پیلاتس و ایروبیک

در مقابل، ایروبیک فعالیتی هوازی است که عضلات بزرگ را به کار می‌گیرد. ایروبیک نیاز بدن به اکسیژن را افزایش می‌دهد و با افزایش ضربان قلب بدن را به چربی سوزی می‌اندازد. این یعنی شما با انجام تمرینات ایروبیک نه فقط قوی می‌شوید بلکه با سرعت بیشتری سایز کم می‌کنید و لاغر می‌شوید. البته برای انجام تمرینات ایروبیک لازم است که بدنتان آمادگی نسبی داشته و سابقه مصدومیت‌های طولانی یا درگیری با مشکلاتی در نواحی پا، مچ پا، زانو، مفصل ران و کمر نداشته باشید. در ایروبیک هماهنگی حرکات و اجرای صحیح آنها زیر نظر یک مربی با تجربه بسیار اهمیت دارد و اگر می‌خواهید با این ورزش وزن کم کنید باید رژیم غذایی مناسب را هم زیر نظر متخصص تغذیه در کنار آن دنبال کنید.‏

ایروبیک یعنی فعالیتی که عضلات بزرگ را به کار بگیرد. حداقل ۱۲ دقیقه با حرکات ریتمیک و موزون، در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اکسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گیرد. ایروبیک جزء فعالیت‌های هوازی (شدت کم و مدت طولانی) است. تمرینات ایروبیک از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه‌ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در مدت زمانی خاص بالا می‌برد. این که چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیک باید اختصاص دهید بستگی به هدف، برنامه ریزی و شرایط جسمی شما دارد، اما ۱۰ تا ۶۰ دقیقه، زمان قابل قبولی است. اگر هدف شما کاهش وزن اضافی بدنتان و همچنین سوزاندن چربی‌ها باشد و در شرایط مساعدی هم باشید، می‌توانید مدت بیشتری ورزش کنید. شاید در این صورت چیزی حدود ۳۰، ۴۰ یا ۶۰ دقیقه هم به شما توصیه می‌شود. در کل ایروبیک برای چربی سوزی و کم کردن وزن بهتر است.

نمونه‌هایی از ورزش ایروبیک 

استپ، پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، کوه نوردی، اسکی در مناطق کوهستانی، اسکیت و تنیس. باید به این مسئله توجه کرد که که تمرینات ایروبیک می‌بایست در قالب خاص خود انجام شوند که البته به هدف و شرایط جسمی فرد، سوابق بیماری و وضعیت جسمانی او نیز بستگی دارد. ضروری است شیوه صحیح و درست را از مربیان ایروبیک یا فیزیولوژیست‌ها بیاموزید.

ورزش ایروبیک یا پیلاتس کدام برای کاهش وزن بهتر است؟ 

ورزش پیلاتس (Pilates) شامل مجموعه ای از حرکات ورزشی است که بر ذهن و جسم دلالت دارد و قدرت و استقامت بدن را افزایش داده و عضلات را به فعالیت وا می‌دارد و موجب می‌شود که بدن فرم و شکل مناسب و پایداری پیدا کند. هنگامی که تمرینات پیلاتس را انجام می‌دهید با گذشت زمان ذهن توانایی‌های بدن را بهتر درک کرده و کمک می‌کند که بدن قدرتمند و متناسب پرورش یابد. تمرینات ورزش پیلاتس در واقع برای قدرت بخشیدن به ماهیچه‌ها، شکل و فرم گیری بدن و عضلات طراحی شده‌اند. چنانچه هدف از انجام این ورزش حفظ سلامت و در کنار آن قدرت بخشی به عضلات است تمرینات پیلاتس می‌تواند بهترین گزینه باشد اما اگر بخواهید با هدف کاهش وزن و لاغری به سراغ این ورزش بروید باید گفت که شاید پیلاتس انتخاب مناسبی برای رسیدن به این هدف نباشد.

اما ایروبیک (Aerobic) ورزشی هوازی با شدت تمرینی زیاد است که عضلات بزرگ بدن را به فعالیت وا می‌دارد. این ورزش موجب می‌شود که بدن نیاز بیشتری به دریافت اکسیژن پیدا کند و قلب ضربان بیشتری داشته و خون با فشار بیشتری به تمام قسمت‌های بدن گردش یابد و در نتیجه موجب چربی سوزی و کاهش وزن شود. در واقع ورزش ایروبیک علاوه بر قدرتمند نمودن بدن موجب می‌شود که بدن با سرعت بیشتری عمل چربی سوزی را انجام دهد و در نتیجه لاغری و تناسب اندام را در پی خواهد داشت. در ورزش ایروبیک ایجاد هماهنگی در بین حرکات و نحوه اجرای صحیح حرکت تمرینی از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه هدف از انجام این ورزش کاهش وزن، لاغری و رسیدن به اندامی متناسب است بایستی از یک رژیم غذایی صحیح پیروی شود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.