چاق و لاغر بودن افراد را به چه دلیل از هم تفکیک میکنیم؟

 چرا افراد چاق خیلی زیاد مورد قضاوت قرار می گیرن؟

همه ی مردم مثل هم آفریده شدن، به جز آدمای چاق! این نگاهیه که بیشتر مردم یه جامعه به افراد چاق دارن! افرادی که اضافه وزن دارن تنبل، بی انضباط، دغل و بی استعداد به نظر می رسن. بسیاری از مردم خیلی راحت به خودشون اجازه میدن به کسی که اضافه وزن داره توهین کنند. چاقی برای ما حد و مرزی نداره، در حالی که تبعیض های نژادی، دینی و جنسی رو بد و خلاف قانون می دونیم اما متاسفانه قضاوت کردن دیگران بر اساس وزنشون رو غیر قانونی نمی دونیم. این یعنی اگه یه کارفرما نخواد کارمندی که اضافه وزن داره رو استخدام کنه، کسی نمی تونه چیزی بگه و از اون کارمند بخت برگشته حمایت کنه. تحقیقات نشون داده تبعیض وزنی از همه طرف به افرادی که اضافه وزن دارند وارد میشه:

  • بعضی پزشکا بیمارای چاق رو زشت و بی دست و پا توصیف می کنند که هیچ روشی برای درمانشون وجود نداره!
  • بعضی معلما و استادا می گن بدترین چیزی که می تونه برای یه آدم اتفاق بیفته چاقیه.
  • بیشتر افراد چاق میگن به خاطر چاقی شون توسط یکی از افراد خانواده مورد تمسخر قرار گرفتن.
  • افرادی که اضافه وزن دارن اینطور فکر می کنن که برای پیدا کردن شغل و یا پیشرفت در کارشون، مورد تبعیض قرار می گیرن.
  • حتی بچه ها توی مدرسه علاقه ای ندارن با یه آدم چاق دوست بشن.

همه ی این تبعیضا نه تنها باعث آسیب های روحی و روانی می شه بلکه خطر افسردگی، عدم رضایت از بدن و اعتماد به نفس پایین رو افزایش میده و ممکنه مشکل چاقی رو چندبرابر کنه. بعضی از افراد برای اینکه حرفا و اظهار نظرای زشت خودشون رو توجیه کنن میگن: به خاطر خودش می گم! خیلی راحت میشه فهمید که چنین روشی اصلا کارساز نیست، اگه کارساز بود پس چرا چاقی همینطور رو به افزایشه؟!

آیا لاغر بودن یعنی موفقیت بیشتر؟!

 چرا افراد چاق خیلی زیاد مورد قضاوت قرار می گیرن؟ امروزه همه ی مردم، لاغری رو به عنوان نمادی از سخت کوشی و قدرت اراده می بینن و فکر می کنن افرادی که اضافه وزن دارن، کمتر از این ویژگی های مثبت و خوب برخوردارن. در یک تحقیق از هر پنج خانم، دو نفر گفتند حاضرند ۲ تا ۵ سال از عمرشون رو بدن تا به وزن ایده آل برسن! رسانه ها در رواج دادن این طرز فکر نقش زیادی دارن، داستانایی که توی اونها، فرد چاق شکست می خوره، عکسایی با مفهوم منفی که سوژه اصلی اون یه شخص چاقه و بسیاری موارد دیگه که به شکل های مختلف دیده می شه.

جامعه با باورهای غلطش باعث میشه چاقی و مبارزه با اون سخت تر و پیچیده تر بشه. افزایش وحشتناک فست فودها و ترویج استفاده از غذاهای ارزان، تبلیغات زیاد غذاهای فرآوری شده و موارد دیگه باعث میشن چاقی بیشتر و فرهنگ غلط تبعیض بین افراد چاق و لاغر شدیدتر بشه. اگه افراد به خاطر این تبعیضا خیلی اذیت می شن، پس چرا وزن کم نمی کنن؟ همونطور که هر کسی که تجربه رژیم غذایی رو داره میدونه کاهش وزن و ثابت نگه داشتن اون اصلا کار ساده ای نیست. همونطور که اشاره کردیم موانع زیادی سر راه افرادیه که اضافه وزن دارن.

بهترین روش کدومه؟!

مسخره کردن و تبعیض باعث نمی شه افراد برای کاهش وزن و انتخاب های سالم، انگیزه کافی داشته باشن و حتی باعث تخریب روحی و روانی اونها میشه، پس باید چکار کرد؟ بیاید تصمیم بگیریم دیگه افراد رو بر اساس وزنشون قضاوت نکنیم، این کار درست مثل  نژاد پرستی زشته. باید فرهنگی رو ترویج بدیم تا هرکس با هر وزنی که داره به فکر سلامتیش باشه. سالم بودن، خود به خود وزن مناسب و بدن سالم رو به دنبال میاره. به امید روزی که هیچ فردی بر اساس وزنش قضاوت نشه.

منبع به اندام دکترکرمانی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.