چگونه ارتقای شغلی بگیریم؟

برای ارتقای شغلی باید وظایف خود را به درستی انجام دهید

ارتقای شغلی یکی از مسائلی است که اکثر کارمندان در طول زمان اشتغال به آن فکر می‌کنند. ترفیع یا پیشرفت شغلی روندی است که طی آن، به یک کارمند علاوه بر محول شدن وظایف جدید و بالاتر، حقوق و مزایای بیشتری نیز تعلق می‌گیرد. ارتقا شغلی هم به نفع کارمندان است و هم به نفع اداره یا شرکت، زیرا موجب افزایش خلاقیت و کارایی کارمندان می شود. مهم ترین عامل در کسب ارتقای شغلی رفتار و تلاش کارمند در محیط کار است. کارمندان زمانی مستحق ارتقاء شغلی هستند که به خلق ارزش ها و ارتباطات ارزشمند دست یابند.  ارتقا شغلی انواع متفاوتی دارد، برخی منجر به پیشرفت در حوزه‌ی کاری و گرفتن ‌‌سِمت جدید می‌شود و در برخی موارد، کارمند با افزایش حقوق و یا پاداش تشویق می‌شود. در برخی از سازمان‌ها، ارتقا شغلی تنها با تغییر در وظایف و مسئولیت‌ها اتفاق می‌افتد. تشویق کارمندان به خاطر عملکرد خوب آنها، در حفظ روحیه‌ی کاری و انگیزه‌ی آنها بسیار مؤثر است.

درخواست ارتقای شغلی

شما نباید انتظار داشته باشید که ارتقای شغلی مانند هدیه‌ای از آسمان برای شما فرود بیاید. نصفی از کارکنان بخصوص خانم ها در طول مدت اشتغال خود درخواستی مبنی بر ارتقای شغلی ارائه نمی دهند. مدیران هرچقدر شاهد پیشرفت و تلاش شما باشند باز هم اقدامی برای ارتقای شغلی شما نمی کنند به همین دلیل خودتان باید دست به کار شوید. فرنوش ترابی، یک کارشناس امور مالی شخصی است که در این باره می‌گوید: “حقوق شما بر پایه‌ی شایستگی شما نیست، بلکه بر پایه‌ی آن چیزی است که در مورد آن مذاکره می‌کنید.”

باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید که در زمان مناسب درخواست خود را بیان کنید. بسیاری از افراد بعد از گذشت هشت ماه انتظار ارتقای شغلی دارند. ارتقای شغلی نیازمند تلاش بسیار است و حداقل یک سال باید در یک زمینه کاری فعالیت داشته باشید تا شایستگی ارتقا را کسب کنید.

آمادگی ارتقای شغلی

تنها درخواست ارتقای شغلی کافی نیست. یک کارمند باید بتواند وظایف کنونی خود را به درستی و بدون خطا به سرانجام برساند. سعی کنید در جلسه‌ای که قصد دارید درخواست خود را مطرح کنید، با آمادگی کامل و اطلاعاتی جامع از توانایی‌ها، موفقیت‌ها و تجربیات خود وارد شوید.بعلاوه، مطالعه‌ای روی آمار حقوق و مزایای افرادی با موقعیت مشابه خود داشته باشید. کاری کنید مدیرتان به این فکر بیفتد که این فرد بتواند کارهای بزرگتری را نیز انجام دهد.

هدف از ارتقای شغلی

برای رسیدن به هدفتان باید بدانید یک مدیر علاوه بر دقت به نحوه عملکرد کارمندان به موفقیت تیمی آن ها نیز توجه می کند. هر گاه یکی از هم تیمی های شما نیاز به کمک داشته باشد و شما بتوانید بدون فداکردن مزیت های خود به او کمک کنید، حتماً پاسخ مثبت بدهید. اگر می خواهید به هدفتان برسید همه جوانب را مدنظر بگیرید. همچنین برای خود روشن کنید جایگاهی که موردانتظارتان است و حداقل درآمدی که حاضرید قبول کنید چقدر است تا در طول جلسه به هدفتان برسید.

حقوق و مزایا

سعی کنید در کار خود بهترین باشید. هیچ‌گاه برای رسیدن به “حقوق عادلانه” تلاش نکنید. مدیر شما باید بداند در صورتی که نیازهای مادی و معنوی شما را در محیط کار برآورده نکند، ممکن است یکی از نیروهای عالی خود را از دست بدهد. وقتی مدیر شما مطمئن باشد که شما هیچ‌گاه شغل فعلی را رها نمی‌کنید، تلاشی برای افزایش حقوق شما یا ارتقای جایگاه شما انجام نخواهد داد. تلاش کنید حداکثر حقوق و مزایایی که مدنظر دارید را دریافت کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.