علت کار نکردن کلید چپ ماوس در ویندوز ۱۰

علت و چگونگی رفع مشکل کار نکردن کلید چپ ماوس

هنگام استفاده از کامپیوتر، کلید چپ ماوس بخش عمده‌­ای از فرآیندها را به عهده می‌­گیرد که در سرعت­‌دهی نیز تأثیرگذار است.

اما با خراب شدن آن، کارها سخت­‌تر انجام می­‌گیرد و ممکن است با مشکل مواجه شوید. در مطلب امروز قصد داریم در مورد علت و چگونگی رفع مشکل کار نکردن کلید چپ ماوس بپردازیم:

اصول اولیه

در مرحله اول بررسی کنید آیا مشکل از ماوس است یا ویندوز!

اگر ماوس سیستم با USB کار می‌­کند، پورت­‌ها را بررسی و تغییر دهید. همچنین روشن شدن چراغ ماوس را بررسی کنید.

اگر با روش بالا مشکل رفع نشد، ترفندهای دیگری را به کار بگیرید. در صورتی که سیستم با چند کاربر دیگر مشترک است، سیستم سایر کاربران را بررسی کنید اگر آنها نیز همین مشکل را حس می­‌کنند، پس به دنبال رفع مشکل سیستم باشید.

ابتدا یک اکانت جدید ایجاد کنید و کار کردن کلید چپ ماوس را مورد بررسی قرار دهید. در منوی استارت و تنظیمات کلیک راست کنید. سپس، روی Accounts بزنید.

کلید Tab را فشار دهید. در بخش Your Info یک مستطیل سیاه رنگ ظاهر می­‌شود. اسکرول کرده و روی Family & others بزنید. برای دسترسی به گزینه Add someone else to this PC چند بار روی Tab بزنید.

کلید چپ ماوس و کلید Tab

اکنون، نام کاربری را ایجاد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، با پسورد جدید وارد سیستم شوید و کلید چپ را مورد بررسی قرار دهید. برای رفع مشکل، اطلاعات خود را به اکانت جدید منتقل کنید.

مراحل بعدی باید از بخش unused/spare انجام شود. برای باز کردن فایل اکسپلورر، کلید Win + E را فشار دهید. اکنون می­‌توانید فایل­‌های محافظت شده و مخفی را مشاهده نمایید. در غیر اینصورت مسیر View > Options > change folder and search options > view را طی کنید.

در بخش تنظیمات Advanced، بر روی گزینه Show hidden files, folders, and drivers کلیک کنید. روی OK بزنید. سپس به مسیر]  C:\Users\[Corrupted Username] بروید و همه فایل­‌هایی که می‌­بینید، انتخاب کنید اما با فایل­‌های زیر کاری نداشته باشید:

Ntuser.dat.log, Ntuser.dat, and Ntuser.ini

فایل­‌های کپی شده را به مسیر] C:\Users\[New Username انتقال دهید. در ادامه با اکانت جدید وارد شوید و اکانت قبلی را پاک کنید.

درایورهای ماوس را مجددا نصب کنید

درایورهای ماوس نیز ممکن است خراب و یا قدیمی شوند. برای حل مشکل درایورهای ماوس را مجددا نصب و یا به روز کنید.

کلید Win + X را فشار دهید و روی Device Manager کلیک راست کنید. بر روی گزینه Mice and other pointing devices کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید، روی تب Driver و به دنبال آن تب Uninstall Device کلیک کنید.

کلید چپ ماوس و Properties

بنابراین درایورهای ماوس به طور کامل حذف می­‌شوند. در ادامه ماوس را به سیستم متصل کرده تا نصب درایورها توسط سیستم انجام شود.

DISM Tool

برای حل مشکل کار نکردن کلید چپ ماوس، می­‌توانید از روش DISM Tool استفاده کنید. برای اجرای آن دستور Command Prompt را اجرا کنید، در کادر جستجو عبارت Command Prompt را درج کنید.

پس از باز شدن، دستور زیر را وارد کنید:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

این فرآیند چند ساعت طول خواهد کشید.

ویژگی­‌های ماوس را بررسی کنید

برای دسترسی به ویژگی ماوس مسیر Settings > Devices > Mouse > Additional mouse options را طی کنید. به تب Button رفته و از انتخاب گزینه Turn on Lock Lock مطمئن شوید.

کلید چپ ماوس و ویژگی‌های ماوس

با استفاده از روش‌­های بالا مشکل ماوس برطرف خواهد شد در غیر اینصورت باید نرم­‌افزارهای نصب شده ویندوز را مورد بررسی قرار دهید.

منبع maketecheasier.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.