مبتدی ها از چه گلی برای کاشتن شروع کنند؟

با گل مار آشنا شوید

 گل مار (Sansevieria trifasciata) گیاه ایده‌آلی برای افراد مبتدی است. گل مار و گیاه شبیه به آن یعنی زبان مادر شوهر (S. trifasciata laurentii)، گیا‌هانی آپارتمانی با برگ‌های سفت و قائم به ارتفاع ۳ تا ۴ متر هستند. برگ گل مار دارای نوارهای سبز، اما برگ زبان مادر شوهر دارای حاشیه زرد است. این گیاهان جزء با دوام‌ترین گیاهان خانگی بوده و می‌توانند در هر شرایطی از جای تاریک گرفته تا روشن دوام بی‌آورند. افراد مبتدی بدانند تنها راه برای کشتن قطعی این گیاهان این است که یا بیش از حد به آن‌ها آب بدهید یا این‌که اصلا به آن‌ها آب ندهید.

شرایط پرورش

نور:

اگر‌چه این گیاهان بسیار با گذشت هستند، اما گل مار مکانی روشن با کمی نور آفتاب را ترجیح می‌دهند و با نور کامل آفتاب نیز سازگاری دارند.

آب:

بین هر‌بار آب‌دهی اجازه دهید که خاک خشک شود. در زمستان به‌صورت ماهانه به گیاه‌تان آب بدهید یا هر‌وقت که با دست زدن به خاک احساس کردید خشک است، این‌کار را کنید. البته منظور ما را با کم آب‌دهی اشتباه نگیرید.

دما: 

این گیاهان گرما را ترجیح می‌دهند و دمای زیر ۱۰درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بینند.

خاک:

خاک شل و خوب زه‌کشی شده مناسب رشد گل مار و زبان مادر شوهر است. این گیاهان درخاک‌های شنی بهتر دوام می‌آورند.

کود (fertilizer/ کود مصنوعی):

در طول فصل رشد از کود ملایم کاکتوس استفاده کنید. در زمستان به آن کود ندهید.

تکثیر

گل مار را هنگام تعویض گلدان به‌راحتی می‌توان از هم جدا کرد. جوانه‌هایی را که تازه از خاک بیرون زده‌اند، می‌توانید در آورده و در گلدان جدا‌گانه‌ای بکارید. این گیاهان رشد سریعی دارند. از قلمه زنی هم می‌توانید استفاده کنید اما جدا کردن آن راحت‌تر است.

گل مار و مبتدی ها
گل مار رشد سریعی دارد

کاشت گل در گلدان بزرگ‌تر

گلدان را در فصل بهار عوض کنید. گل مار رشد سریعی دارد و شاید هر سال به تعویض گلدان و تقسیم نیاز داشته باشد. گل ماری که خوب رشد کرده باشد، می‌تواند با جوانه‌های زیر زمینی‌اش گلدان سفالی را شکاف دهد. همیشه هنگام تعویض گلدان از خاک گل تازه استفاده کنید.

نکته: این گیاه جزء بهترین گیاهان برای افراد تازه کار است و جلوهٔ زیبایی دارد. به‌لحاظ گروه بندی گیاه عالی است و روی زمین یا روی عسلی به یک اندازه رشد خواهند کرد. بزرگ‌ترین خطری که این گیاه بومی مناطق گرم‌سیری آفریقا را تهدید می‌کند، آب‌دهی بیش از حد، مخصوصا در فصل زمستان است. این گیاهان دو گونهٔ دیر رشد نیز دارند که درمراکز گل فروشی به ندرت دیده می‌شود.

منبع پارسه گرد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.