گل و گیاهانی که در فصل بهار می‌توان در خانه کاشت

با کاشت گل در خانه‌تان درب را بر روی بهار باز کنید

این روزها در خیابان‌ها سر و کله گل‌ها پیدا شده است. از طراحی‌ فضاهای سبز گرفته تا گل فروشی‌ها، که گلدان‌های رنگ و وارنگ‌شان را در پیاده‌روها می‌چینند، همه جا گل حرف اول را می‌زند. دم عید مردم دوست دارند، دور و برشان پر از گل باشد. بهار که نزدیک می‌شود، مردم ناخودآگاه خوشحال‌ترند. دلشان می‌خواهد رنگ و گل و نور را به خانه‌های خود بیاورند. برای همین است که دم دم‌های عید و بهار، گلفروشی‌ها پر از گل‌های رنگ و وارنگ می‌شوند. اصلا تعداد گلدان‌های بانشاط و زیبایشان را در پیاده‌روها می‌چینند تا فرصت خودنمایی و عرض اندام بیشتری به آن‌ها دهند و آن‌ها بتوانند با کرشمه‌ی بهاری دل ببرند و به خانه‌های مردم رخنه کنند.

این روزها، مردم می‌پسندند که دور و برشان پر از گل باشد. کافیست در خیابان‌ها قدم بزنید، می‌بینید تمام کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها ردیف گلدان چیده‌اند دم در و فروشنده‌ها با عشق و علاقه بهشان آب می د‌هند. زیرا گل‌ها نوید بخش روزهای بهتری هستند. گل‌ها با زیبایی و ظرافت شگرفشان به ما می‌گویند که غصه را دور بریز، بهار روز نوئیست که خوشی به ارمغان می‌آورد. ما هم مشتاقانه دل می‌دهیم به نوید تولدی جدید و زندگی روشن‌تر. پس بیایید ما هم به این خیل مشتاقان بهار و گل دوستان بپیوندیم و خانه‌مان را گلباران کنیم. بیایید بهار را با لبخند گل‌ها شروع کنیم و آرزو کنیم تمام روزهای سال جدید هم گلباران باشد.

فصل بهار نزدیک است و خیلی خوشحال هستیم که شما هم تلاش می‌کنید باغچه و گلدان‌های کوچک خانه تن‌پوشی تازه و رنگارنک به تن کند تا دنیا محیط زیباتر و بهتری برای ادامه زندگی باشد. هر فصل گل‌های مخصوص خود را دارد، گل‌هایی که موجب زیبایی و طراوت آن فصل می‌شود. گل‌های فصل بهار همچنین می‌توانند این شادابی و طراوت را به خانه شما بیاورند.

گل لاله گیاهی محبوب و دوست داشتنی

گل و لاله

قطعا همه ما نام گل زیبای لاله به گوشمان خورده است و زیبایی و طراوت آن را در فصل بهار مشاهده کرده‌ایم. لاله در ایران در فصل زمستان و بهار به بار می‌آید و در نیمه دوم اسفند ماه در مراکز توزیع و فروش گل و گیاه به چشم می‌خورد. گل لاله‌ دارای تنوع رنگ زیادی هستند. لاله از گل‌های فصل بهار است که در رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، صورتی، آبی روشن، ارغوانی، کرم، سفید، قهوه‌ای تیره، مشکی و سبز رخ عیان می‌نماید.

جالب است بدانید تاکنون بیش از ۱۵ نوع گل لاله توسط پرورش دهندگان شناسایی شده‌اند. از لحاظ ظاهری، اندازه پهنای گل‌های گونه‌ها متفاوت است و بین ۱۷٫۵- ۲٫۵ سانتی متغیر است. البته این میزان تا هنگامی که گل‌ها کاملا باز می‌شوند در نظر گرفته شده است. همچنین ارتفاع این گونه‌ها بین ۹۰- ۷٫۵ سانتی متر متغیر می‌باشد.

چه گل لاله‌ای برای نگهداری مناسب است؟

باید دقت نمایید بیشتر گونه‌های گل لاله برای نگهداری در منزل مناسب نیستند و برخی از گونه‌های این گیاه برای کاشت و پرورش آنهایی هستند، که زمان کمتری طول می‌کشد تا به گل می نشینند. به عنوان مثال((Keizerskroon)) دارای گل‌هایی به رنگ زرد و با نوارهای قرمز رنگ، ((Brilliantstar)) یا ستاره درخشان دارای گل‌هایی به رنگ قرمز، ((Scarlet Cardinal)) یا کاردینال قرمز، ((Gardenparty)) گاردن پارتی، ((merry widow)) یا بیوه‌های شاد، با گل‌هایی به رنگ سرخ و لبه‌هایی سفید از گونه‌هایی هستند که می‌توان از آنها به سادگی نگهداری کرد. به طور کلی لاله‌ها از لحاظ باغبانی به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول لاله‌هایی باشاخه‌های گل دهنده بلند که مناسب جهت گل شاخه بریده هستند و لاله‌هایی با شاخه‌های کوتاه و گل‌های درشت که اکثرا در گلدان کاشته می‌شوند.

مراقبت و نگهداری از گل لاله چگونه است؟

دمای مناسب گل لاله

دمای ایده‌آل جهت نگهداری از این گیاه، در روز ۱۶ درجه سانتیگراد و در هنگام شب بین ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد می‌باشد. در حقیقت اگر از لاله در گلدان نگهداری می‌کنید، در هنگام شب آن را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

نور مورد نیاز

لاله نیاز به نور غیر مستقیم یا نور فیلتر شده دارد.

رطوبت مورد نیاز

خاک گیاه نیاز به رطوبت دائمی دارد. در نتیجه با مشاهده خشکی سطح خاک اقدام به آبیاری نمایید.

کوددهی و تغذیه

گل لاله نیازی به کودهی ندارد.

 

نکته:

پس از اتمام دوره گلدهی گل لاله، نیازی به آبیاری آن نیست. زمانی که برگ‌های آن به طور کامل زرد شدند، پیاز گل لاله را از خاک خارج نموده و درون پاکت کاغذی و یا مقوایی که جریان هوا توانایی عبور دارد، قرار داده و یا اینکه گیاه را در داخل خاک همراه با پیاز در محل ذکر شده، تا آذر ماه سال آینده مراقبت نمایید.

مینای چمنی

این گل به رنگ های مختلف سفید، سرخ و ابلق وجود دارد. بذر آن را باید در ماه های مرداد و شهریور بکارید تا بتوانید از میانه اسفند تا اواخر بهار از زیبایی گل هایش بهره مند شوید. از خاطر نبرید که این گل به محلی آفتابی و تا حدودی سایه دار عادت دارد.

بنفشه

اگر دقت کرده باشید، گل بنفشه به دلیل مقاومت زیاد، بیشتر در باغچه‌ها و پارک‌ها کاشته می‌شود و زیبایی خاصی به محیط اطراف خود می‌بخشد. علاوه بر زیبایی، دارای کاربردهای طبی فراوان است، از جمله تصفیه کننده خوبی برای خون است. گل بنفشه از دیگر گل‌های فصل بهار است. زادگاه گل بنفشه در نواحی معتدل جهان است. گلی که دارای ساقه‌های کوتاه و رنگ‌های متنوع زرد، سفید، بنفش، ارغوانی تا آمیزه ای از این رنگ ها می‌باشد. این گیاه تاکنون در بیش از ۵۰۰ گونه‌ یافت شده است که ۱۹ گونه آن بومی ایران هستند. لازم به ذکر است در کشور ما بنفشه معطر و بنفشه سه رنگ که بومی ایران هستند و نیز بنفشه های دو رگه زینتی که به بنفشه فرنگی شناخته می‌شوند، بیش از دیگر انواع گل بنفشه یافت می‌شود.

نگهداری و مراقبت از گل بنفشه

خاک مورد نیاز بنفشه خاک مورد نیاز این گیاه، خاکی سبک و غنی می‌باشد. استفاده از خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت مناسب است.
آبیاری و رطوبت مورد نیاز گل بنفشه این گیاه بسیار علاقه‌مند به آبیاری و رطوبت است. سعی کنید خاک آن‌را همیشه مرطوب نگاه دارید.
دما نسبت به سرما مقاوم است.
نور مورد نیاز گل بنفشه نور شدید آفتاب موجب از بین رفتن رنگ گل‌ها خواهد شد.

مارگریت

توسط تقسیم بوته تکثیر می‌شود. می‌توانید بوته‌های کوچک آن را بخرید و درون باغچه بکارید. بوته مادر هر سال سه تا پنج بوته کوچک در کنار خود تولید می‌کند که در اواخر اسفند و اوایل فروردین بوته‌ها را داخل باغچه می‌کارند و به گل می‌نشیند. این بوته‌ها در مقابل سرما مقاوم هستند. مارگریت گلی سفید با مرکز زرد و از تیره کاسنی‌هاست.

گیاه مهر سلیمان

این هم یک گیاه خیره کننده دیگر برای باغچه‌های سایه دار. ساقه این گیاه قوس دار است و گل‌های آب مانند زنگوله‌هایی از آن آویزان هستند، دیگر از زیبایی یک گیاه چه توقعی می‌توان داشت! حتی وقتی گل‌های گیاه از بین می‌رند و دانه‌ها سیاه آن نمایان می‌شوند هم مهر سلیمان چشم گیر است. این گیاه از طریق ریزوم رشد می‌کند، اما سرعت رشد زیادی ندارد.

گل همیشه بهار

گل و همیشه بهار

گل محمدی این گل زیبا با دارا بودن گل‌های درشت در رنگ‌هایی مانند نارنجی و زرد یکی از گل‌های فصل بهار جهت زینت بخشیدن به باغچه‌های شما می‌باشد. این گیاه به راحتی از طریق بذر قابل تکثیر است. در نواحی که دارای آب و هوای معتدل است میتوان بذر گیاه را در مهر ماه کاشت. اما در مناطقی که هوا نسبتا سرد است اوایل بهار نسبت به کاشت گیاه اقدام کنید. پس از ۱۰ روز بذر همیشه بهار شروع به جوانه زنی می‌کند. البته می‌توانید از نشاء‌های آماده این گیاه زیبا به راحتی آستفاده نمایید.

سلویا

گیاه علفی یک ساله‌ای که گل‌های قرمز کله‌قندی دارد. بذر آن را اوایل بهار در جای مرطوب می‌کارند و تقریبا تا اواخر بهار به گل می‌نشیند و تمام تابستان گل دارد. شرایط نوری مساعد برای سلویا سایه آفتاب است. این گیاه را می‌توان در گلدان و پشت پنجره منزل نگه‌داشت.

گل جفرسونیا

این گیاه بومی آمریکای شمالی است به همین دلیل ممکن است پیدا کردن آن در مراکز گلفروشی برای‌تان سخت باشد. اما اگر خود گیاه را پیدا نکردید، می‌توانید دانه آن را تهیه کرده و خودتان آن را بکارید. چیز جالبی که درباره این گیاه وجود دارد آن است که جفرسونیا می‌تواند حتی پیش از درآمدن برگ‌ها هم گل تولید کند! در هنگام تهیه گیاه مواظب باشید آن را با گیاهی دیگر اشتباه نگیرید برای جلوگیری از سردرگمی نام لاتین گیاه Twinleaf همان (Jeffersonia diphylla) است آن را بدانید.

گل پامچال

یکی از اولین نوید دهنده‌های بهار گل پامچال می‌باشد. این گیاه چندین ساله است و نزدیک به ۴۰۰ گونه دارد که در سراسر جهان شناخته شده است. این گیاه بومی مناطق سرد سیر و معتدل نیمه شمالی است. بنابراین مقاومت خوبی به سرما دارد. اما برخی از گونه‌های آن به سرما حساس است. گل‌های پامچال در رنگ‌های صورتی، آبی، سفید، زرد، قرمز و ارغوانی دیده می‌شوند.

روش کاشت گل بهاری پامچال چگونه است؟

برای کاشت پامچال باید به خاکی که بذر گل پامچال را در آن کاشته می‌شود دقت نمایید. گلدان‌ها را از خاک غنی، کودهای گیاهی، خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت پرکنید و دانه‌ها را در عمق ۱۵ سانتی متری بکارید. همچنین می‌توانید بوته این گیاه را در اوایل پاییز بکارید. به این نکته توجه کنید که گل پامچال برای رشد نیازمند رطوبت و هوای خنک است. گلدان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد و به منظور خارج شدن آب از کف گلدان، در کف گلدان دو یا سه سوراخ ایجاد کنید.

رز محمدی

گل و رز محمدی

این گل پر خاصیت درختچه‌ی زیبای کوچکی است که دارای شاخه‌های زیاد و تیغ‌های ریز می‌باشد. قسمت روی برگ‌های آن سبز براق و پشت خزی دارند. گل‌های آن صورتی کم رنگ دارند و بسیار معطر می‌باشند. این گل‌ها در بهار شکوفه می‌زنند.

گل رز محمدی را چگونه بکاریم؟

یکی از نکاتی که قبل از کاشت گل رز محمدی باید مورد توجه قرار گیرد، تهیه خاک سبک است. قبل از کاشت خاک را کاملا شخم بزنید تا رشد ریشه‌ها به راحتی صورت پذیرد. اگر با هدف احداث پرچین اطراف باغ اقدام به کاشت گل رز محمدی می‌نمایید، فاصله ردیف‌ها ۲ تا ۵/۲ متر و فاصله بین بوته‌ها ۱ تا ۵/۱ متر در نظر بگیرید.

همیشه بهار

از اسمش پیداست که اگر شرایط مساعدی داشته باشد، همیشه گل می‌دهد. تنوع رنگی این گل زیبا زرد کمرنگ تا نارنجی پررنگ را شامل می‌شود. در مقابل سرما و تا حدودی کم‌آبی مقاوم است. عطر ندارد، ولی در شراطی بسیار مساعد تا ۵۰سانت قد می‌کشد. بهترین شرایط برای گل همیشه بهار در معرض آفتاب مستقیم بودن است.

گیاه قلب خونین

بر خلاف نام تراژیکش، قلب خونین، گل‌های جذاب این گیاه مانند گیلاس از شاخه‌های بلندش آویزان می‌شوند و منظره‌ای بی‌نظیر به وجود می‌آورند. اما نگران وقتی که گیاه گل ندارد هم نباشید، برگ‌های آن هم به قدر کافی جذاب هستند. اگرچه قلب خونین یکی از گیاهانی است که آمدن بهار را نوید می‌دهد، بهتر است آن را زودتر بکارید چرا که با زیاد شدن طول روز و گرم شدن هوا، برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن می‌کنند. حتی ممکن است با رسیدن تابستان گیاه به کلی از بین برود.

گیاه سرخ بن

این گیاه بیشتر به عنوان گیاهی برای پوشاندن زمین استفاده می‌شود، اما گل‌های کوچک و سفیدش می‌توانند هر باغچه‌ای را روشن کنند. بعد از اینکه گل‌های گیاه از بین رفتند، در تابستان، برگ‌های سبز – آبی آن باغچه را زیبا می‌کنند و مانند فرشی کف را می‌پوشانند. اما نگران نباشید این گیاه رشد بی‌رویه ندارد و شما را کلافه نمی‌کند.

گل فراموشم مکن دروغین (برونرا)

اخیرا برگ‌های قلب شکل گیاه بیشتر از گل‌های آبی و خوشرنگ آن معروف و محبوب شده اند. گونه‌های جدید تولیده شده این گیاه هم رنگ‌هایی خیره کننده دارند. فرقی ندارد که آن را به خاطر گل‌های بهاره زود هنگام یا برگ‌های قلبی شکلش پرورش می‌دهید، نگهداری از برونرا آسان است. اگر با فرا رسیدن تابستان برگ‌های گیاه کهنه شد و از ریخت افتاد، به راحتی آن‌ها را بچینید، دوباره رشد خواهند کرد.

حسن یوسف

در وصف زیبایی حسن یوسف چه بگوییم… اسمش خود گویای زیبایی آن است. بهترین زمان تکثیر این گل هم فصل بهار است. حسن یوسف گل مقاومی است. اما نگهداری از آن لِم دارد، اگر لم آن دستتان بیاید دیگر همراه همیشگی زندگیتان خواهد شد. حسن یوسف آفتاب دوست ندارد. آب کمی می‌خواهد. گل‌هایش را بچینید، چون آن‌ها برگ‌ها را ضعیف می‌کنند. به آن عشق بورزید. حسن یوسف بسیار نازک نارنجی است و زود قهر می‌کند، پس خیلی مراقبش باشید. اما تنوع رنگ و طرح‌ گل‌های آن ارزش تمام ناز کشیدن‌ها را دارد.

خربق

به این گیاه رز نوئل هم می‌گویند چرا که حوالی کریسمس گل می‌دهد. این گیاه، گیاهی چند ساله است که رشد آرامی دارد. اگر برای‌تان فرقی ندارد چه رنگی از آن را پرورش دهید، می‌توانید دانه‌های چند گونه از گل خربق را مخلوط با هم بکارید.

گیاه سینه دارو

این گیاه بیشتر به عنوان گیاهی دارویی شناخته شده است، خب چه بهتر با کاشت آن یک تیرو دو نشان می‌کنید و علاوه بر کاشت گیاهی که قبل از بهار به شما گل می‌دهد، گیاهی دارویی هم دارید. گیاه سینه دارو (یا شش دارو) گل‌های زیبایی تولید می‌کند، اما در سال‌ها اخیر شاخسار بی‌نظیرش هم مورد توجه قرار گرفته است.

فلوکس

گل و فلوکس

این یکی حتما چشم‌تان را گرفته است! این گیاه همان فرش گلی است که به نظر می‌آید مانند آبشار بر روی چمنزار ریخته است. این فلوکس معمولا در تعداد زیاد کنار هم کاشته می‌شود تا چشمگیر‌تر باشد. گل‌های این گیاه خیلی بر روی آن دوام نمی‌آورند، اما همان مدت کوتاهی که هستند بسیار چشم گیرند. اگر به فلوکس آب زیاد بدهید، هرگونه شرایط بد محیطی را تحمل می‌کند. گیاه را آفتاب کامل یا در مکانی با مقداری سایه بکارید.

برگنیا

ممکن است گل‌های گیاه به نظر کوچک آیند، اما گیاه تعداد زیادی از آن‌ها را تولید می‌کند پس نگران نباشید در چشم هستند! گل‌های به وسیله شاخه‌ای خرمایی – قرمز در بالای برگ‌های زیبا گیاه نگه داشته شده اند و منظره‌ای بی‌نظیر به وجود می‌آورند. در حالی که برگنیا در بهار گل می‌دهد، اما گیاه می‌تواند ظاهر بی‌نظیر خود را در تمام فصول حفظ کند. در پاییز برگ‌ها به رنگ مایل به قرمز درمی‌آیند. این گیاه به خاکی غنی و مرطوب نیاز دارد.

سانسوریا

سانسوریا گل شیکی است. کنار دیوار، ستون و در، جذابیت فوق العاده‌ای دارد. این گیاه بسیار مقاوم است. در دماهای بالاتر دوام خوبی دارد. خیلی تاب کم آبی را ندارد. به نور مستقیم نیاز ندارد، اما چه بهتر اگر در معرض آفتاب مستقیم باشد. معمولا سانسوریا را در بهار تکثیر می‌کنند. پس الان بهترین موقع برای خرید آن است. این اواخر نوع ابلق آن هم به بازار امده است، گلفروش‌ها نوک شاخه‌ها را رنگی می‌کنند. سانسوریای ابلق نور بیشتری لازم دارد. سانسوریا، از هر نوعی که باشد، نسبتا گران‌قیمت است. اما اگر یکبار هزینه کنید تا سال‌ها دوست شما می‌ماند و بچه می‌دهد.

چند پیشنهاد ویژه

  • گل‌ها را یک جا جمع نکنید. آن‌ها را در سراسر خانه پخش کنید. اجازه دهید به همه‌ جای خانه روح و زندگی ببخشند.
  • گلدان‌های زیبا بخرید. گلدان نقش زیادی در زیباتر کردن مجموعه بازی می‌کند. زیرگلدانی متناسب تهیه کنید.
  • گلدان اگر بزرگ است مستقیم روی زمین بگذارید. برای گلدان‌های کوچک‌تر پایه تهیه کنید. مثلا جاگلدانی‌های فرفورژه، اگر با رنگ بندی و دکور خانه هماهنگ است، یا میز کوچک گزینه‌های خوبی هستند.
  • اگر دوست دارید در یک نقطه‌ی خانه تجمع گلدان داشته باشید از جاگلدانی‌های پله‌ای استفاده کنید. زیبایی فضا را چند برابر می‌کنند.
  • بین گلدان‌ها مجسمه، شمع و یا تابلو قرار دهید. همنشینی این‌ها با یکدیگر بسیار زیبا می‌شوند و نشان از سلیقه‌ی خاص شما دارند.
  • همنشینی گل و کتاب هم زیبا و شاعرانه است.
  • تنوع گل‌ها را در خانه زیاد کنید. انواع مختلف گل در جای جای خانه بگذارید.
  • گل‌های شاخه‌ای بخرید و جلوی چشمتان بگذارید.
  • در راهروهای ساختمان، در حیاط و جلوی در گل بگذارید. اینطوری از همان بدو ورود، گل‌ها به شما یادآوری می‌کنند که اخم و تخم و ناراحتی را در کوچه جابگذارید و به خانه نیاوریدشان.
  • برای گل‌ها موسیقی بگذارید. با آن‌ها حرف بزنید. حضورشان را محترم دارید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.